Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AWWD
#752522
Har för någon vecka sedan lagt om till sommardäck på min XC70. Skaffade under vintern Merac 18" fälgar på vilka jag lagt fyra fina (7mm) begagnade Pirelli P-Zero Rosso 235/50-18. Upplever nu att bilen drar åt höger, ganska kraftigt i låg fart, märks mindre i högre fart.

Har inte känt några sådana tendenser på 16" vinterdäcken eller de förra 17" sommardäcken. Hjulinställning av alla fyra gjordes för något år sedan och mig veterligen har bilen inte varit utsatt för något "framvagnsvåld" nu i vinter.

Någon fler som märkt att "dragning" höger/vänster påverkas av fälgar och/eller däck?

/awwd
Användarvisningsbild
av Bosse78
#752523
Har du kollat trycket? har du för lite luft i högerhjulet drar den år det hållet, och det blir värre i lägre fart precis som du skriver. Annars kan det va så att bromsen ligger på lite på högersidan det ger också samma symtom.
av jpennerb
#752586
Gick från 16" 205 till 18" 245 och bilen har nu väldigt lätt för att dra åt både höger och vänster om det är dålig asfalt med "diken" i vägbanan. Hade nog fungerat betydligt bättre med 225 eller liknande. Saknar faktiskt 205 däcken, tyst och mjukt gick det! :D
Användarvisningsbild
av AWWD
#752587
Bosse78 skrev:Har du kollat trycket? har du för lite luft i högerhjulet drar den år det hållet, och det blir värre i lägre fart precis som du skriver. Annars kan det va så att bromsen ligger på lite på högersidan det ger också samma symtom.
Bra tips, ska kolla bägge i kväll.

/awwd
Användarvisningsbild
av AWWD
#752588
jpennerb skrev:Gick från 16" 205 till 18" 245 och bilen har nu väldigt lätt för att dra åt både höger och vänster om det är dålig asfalt med "diken" i vägbanan. Hade nog fungerat betydligt bättre med 225 eller liknande. Saknar faktiskt 205 däcken, tyst och mjukt gick det! :D
I mitt fall så är både mina förra 17" och de nya 18" 235 mm breda, det är bara profilen (55 vs. 50) som skiljer.

Men antagligen kan också en lägre profil och/eller annat märke påverka "spårkänsligheten".

/awwd
av jpennerb
#752589
Kan tillägga att jag också kör med Pzero Rosso 245/45-18. Kanske är det däcken som spökar?
av davyjones
#771918
Been there!
På min då nya Xc70 drog det mycket höger. Tre hjulinställningar senare va det ok. Mycket skruvande för verkstan. Man fick lossa motorfästena bla. På en ny bil.
Sen tror jag personligen att awd systemet gör sitt till.
Lite bottnar kanske i Pirelli däck överlag.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#771933
Är däcken begagnade är det viktigt att den som monterar dom på fälgarna gör det på rätt sätt. Däckens klackar slits på ett sånt sätt så att dom får sågtandsform så att säga. Det är då viktigt att man sätter två däck åt ena hållet på två av fälgarna och vice versa. Och sen ska dom monteras på rätt sida bilen också.

Det är lätt att kolla. Sätt dig vid varje hjul och dra handen på ovansidan av varje däck, det ska gå lätt att dra framifrån och bak och "hugga" mot när man drar bakifrån och framåt.

PS. Detta gäller alla begagnade däck oavsett om dom från början har rotationsriktning eller inte!
Startmotor byte

Om bilen bara har gått 11000 mil så ka[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]