Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#747286
Jag har nyligen blivit ägare till en V70 2010 2.4D
Och har ett problem när bilen är varmkörd så låter det ett vinande ljud ifrån motor rummet.
Misstänker om detta kan vara ac kompressorn som låter som kan vara på väg att ge sig.
Vilket jag har läst att det är ett vanligt problem vilket kan bli dyrt att laga.
Vågar man köra med detta då jag har behov av bilen till och från till jobbet och har fått en tid hos Volvo liljas i kalmar den 30/4 för koll av detta fel ?
Kanske skall nämna att jag fortfarande har garanti på bilen från återförsäljare.
#750992
Har idag lämnat in bilen på Liljas i kalmar för kontroll av ac kompressor + div andra små saker.
Men nu på morgonen är det rättså kallt idag cs 6 grader och ac kompressorn är tyst när jag kör in i dag.
Och mekaniker på liljas kan inte få fram detta ljud idag.
Vet inte om det på verkar hur mycket ac kompressorn går och hur kallt det är ute men misstänker att det kan vara det.
Men jag ställde frågan om detta med Volvos godwill och 48månader på ac kompressorn vilket jag fick till svar att det gäller bara vissa modeller och han viste inte om det gällde min !
Detta verkar mysko det borde väl dom kunna kolla och se vad jag har på min bil dvs vad jag har förstått och läst på forumet är detta ett standard fel på V70 2.4D 2010 års mod och det sitter väl inte olika märken på kompressorer på dessa bilar ?
av jite
#764458
TS: Hur gick det?

Jag köpte en V70 II 2.4d 2010 manuell 12k mil förra veckan som jag tycker lider av samma problem. Det låter ungefär likadant som det gjorde på en saab 9-3 med kasst generatorlager. Ungefär samma ljud som när man backar med framförallt äldre bilar men inte lika högt..

När jag startar bilen efter den har stått över natten till exempel så låter det ingenting, men efter några minuters körning (eventuellt mindre) så börjar det låta mer och mer, speciellt noterbart om man kör med relativt låg fart på tvåans växel. Jag har kopplat ur AC:n och kan höra ljudet ändå, tycker inte det blev någon skillnad på/av i mitt fall. Hör inte ljudet när man kommer upp i lite hastighet, förmodligen dämpas det av alla andra ljud..

Jag ska ringa till meken imorgon och be dem kolla på det för jag antar att det inte ska vara såhär??
Användarvisningsbild
av Camel
#783122
AC-kompressorn i min bil har gett ifrån sig oljud sedan bilen nästan var ny. Men bara med AC inkopplad. Det har inte blivit så mycket värre med tiden så beskedet från ÅF hittills har varit att köra till nästa service för att se hur ljudet är då. Och till nästa service. Och nästa... Men nu efter att bilen är ca 28 mån gammal och har gått drygt 6k mil gav man beskedet att man vill byta AC-kompressorn utan kostnad för mig. Detta utfördes idag och nu är det tyst, oljudet är borta. Bilen är en V70II 2,5FT MY11 manuell.
av jite
#783219
Ok. Jag hade min inne, de bytte servopumpen, det var lagret till remhjulet förmodligen (eller internt) som var kasst.

Jag tyker mig dock fortfarande ha oljud ibland när AC:n är igång, mycket mindre ljud än tidigare men ändå så att man kan höra det i låga hastigheter.

Jag har också nått halvslamrande ljud vid tomgång speciellt, det blir lite värre när man släpper upp kopplingen och ska driva framåt. Jag misstänker starkt dubbelmassesvänghjulet men senast jag påpekade det så sa mekanikern att "det går inte komma ifrån". Jag känner det ju liksom i kopplingspedalen till och med?

Låter det något om era? Vad är acceptabelt? När det gäller AC:n, ska man höra nånting från den?
#783503
jite skrev:Ok. Jag hade min inne, de bytte servopumpen, det var lagret till remhjulet förmodligen (eller internt) som var kasst.

Jag tyker mig dock fortfarande ha oljud ibland när AC:n är igång, mycket mindre ljud än tidigare men ändå så att man kan höra det i låga hastigheter.

Jag har också nått halvslamrande ljud vid tomgång speciellt, det blir lite värre när man släpper upp kopplingen och ska driva framåt. Jag misstänker starkt dubbelmassesvänghjulet men senast jag påpekade det så sa mekanikern att "det går inte komma ifrån". Jag känner det ju liksom i kopplingspedalen till och med?

Låter det något om era? Vad är acceptabelt? När det gäller AC:n, ska man höra nånting från den?
Jag har nåt litet kvittrande gnissel ibland på tomgång.
Men om det är remspännare, servopump, ac-komp eller generator är omöjligt att avgöra.
Jag råkade ut för ett ylande ljud på tomgång i somras och befarade att det var ac-kompressorn men det var
materialfel i oljefilterhuset som skapade nåt övertryck...
#783948
Jag har en 2.4D 2008 och fick den på garantin.
Jäkla tur att den inte skar på motorvägen utan stillastående.
Remmen kan ju trassla in sig i kamremmen och då är det good bye med motorn i värsta fall.
Skulle varit sidventiler på den motorn i kombination med original AC-kompressor ;-)
#783995
Desmodue skrev:Jag har en 2.4D 2008 och fick den på garantin.
Jäkla tur att den inte skar på motorvägen utan stillastående.
Remmen kan ju trassla in sig i kamremmen och då är det good bye med motorn i värsta fall.
Skulle varit sidventiler på den motorn i kombination med original AC-kompressor ;-)

Hände detta nyss?

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]