Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#745091
Fick byta stötdämparna bak(Nivåreglering automatisk).
Man kan undra om dom är gjorda i något exotiskt material, för priset var inte direkt lågt bara 5637,50 st.
Det blev allt som allt 11931,25 på verkstaden.
Nu kommer jag till det som retar mig mest. Hade jag beställt från VOLVO PARTS WEBSTORE i USA så hade priset med frakt till Sverige blivit ca 5084.
Så med verkstadens kostnad hade jag kommit undan med under hälften.
Har dragit iväg ett surt mail till Volvo om detta, kommer väl inte att resultera i någonting(som vanligt). Var bara frustrerad och ville skriva av mig lite.
Men så här ska det nog vara att äga en begagnad bil, så det är väl bara att bita ihop och ta det som en man.
#745096
PMW skrev:Fick byta stötdämparna bak(Nivåreglering automatisk).
Man kan undra om dom är gjorda i något exotiskt material, för priset var inte direkt lågt bara 5637,50 st.
Det blev allt som allt 11931,25 på verkstaden.
Nu kommer jag till det som retar mig mest. Hade jag beställt från VOLVO PARTS WEBSTORE i USA så hade priset med frakt till Sverige blivit ca 5084.
Så med verkstadens kostnad hade jag kommit undan med under hälften.
Har dragit iväg ett surt mail till Volvo om detta, kommer väl inte att resultera i någonting(som vanligt). Var bara frustrerad och ville skriva av mig lite.
Men så här ska det nog vara att äga en begagnad bil, så det är väl bara att bita ihop och ta det som en man.
Varför lät du verkstaden byta dom för då?
#745098
Trist :( Men hade det verkligen blivit så billigt efter tull och moms? Det är vanligtvis momsen till stor del som får allt att vara så jäkla billigt där borta. Sedan är det väl dessutom tyvärr så att det är andra konkurrenskrafter där som tvingar ner priset på allting. På bekostnad av oss konsumenter på mindre konkurrensutsatta marknader...
#745192
Går det att beställa från US webb store? Ofta svårt är min erfarenhet, de levererar i många fall inte itnernationellt.
Tullen och momsen gör att kostnaden skjuter i höjden.
Sen är det ju ganska många grejer som är ca halva priset i USA, Ralph Lauren-pikéer är väl 1/4 av svenskt pris...
Hur långt hade bilen gått? Har fått för mig att de där "Nivåmat-dämparna" håller rätt bra
PH
#745212
http://www.volvopartshop.com

De ligger inom EU (ingen svensk moms och tull, och låga fraktkostander) och har på vissa delar riktigt bra priser. Jag har dock aldrig handlat av dom men ställt ett par förfrågningar och de har varit grymt serviceminded.

/Martin
#786336
Även på min XC70 gick en nivåregleringsdämpare sönder innan 9000 mil, synligt utvändigt läckage med efterföljande uppbyggnad av damm och skit. Efter ett tag dök det även upp ett dovt "kluckande" ljud baktill i kupén. Till historien hör också att min förra bil V70 AWD -03 med Nivomat, också fick samma problem ungefär vid samma miltal...

Som tidigare nämnts i tråden tar Volvo ca 5600 kr/st för dämparna + arbetskostnad.

Gjorde därför slag i saken och beställde två dämpare från Volvopartswebstore i USA. De skickar gärna till Sverige. Betalade med kort, snabb och bra kommunikation. Med frakt kostade två dämpare ca 5600 kr (inkl två nya M16 bultar som jag också beställde). Det tog någon vecka för dem att få hem dämparna (kanske skulle beställas från Sverige...).

Skickades sedan med FedEx, tog bara några dagar till Sverige. Antog att tull/moms sannolikt skulle tillkomma, speciellt när det går med FedEx, vilket det också gjorde med 1600 kr, totalt alltså ca 7000 kr för två dämapre, 4000 kr mindre än lokalt pris.

Enkel montering, allt nås från hjulhuset. Två M6 upptil, en grov M16 bult nedtill (underlättar med slående mutterdragare för att få loss dem, svår vinkel om man inte har bilen på lyft och de är dragna med 175 NM). Dämparna levereras ihopspända med plastband, klipp detta först när du har dem i läge med nedre bult på plats.

Den läckande dämparen var helt slut, kändes som en cykelpump. Den beg hela finns till salu under Säljes på forumet.

/awwd
#786341
perhall skrev:Går det att beställa från US webb store? Ofta svårt är min erfarenhet, de levererar i många fall inte itnernationellt.
Tullen och momsen gör att kostnaden skjuter i höjden.
Sen är det ju ganska många grejer som är ca halva priset i USA, Ralph Lauren-pikéer är väl 1/4 av svenskt pris...
Hur långt hade bilen gått? Har fått för mig att de där "Nivåmat-dämparna" håller rätt bra
PH
Även när man lägger på både moms och tull så brukar det bli grymt mycket billigare att köpa från USA:

Det känns ofta som att Volvo lägger på 100.000 på priset här i Sverige för att kunna finansiera att volvo säljer samma samma modell med 100.000 rabatt i USA:

Tex en XC70 verkar kosta 350.000 här sedan säljer man den för 450.000 och de 100.000 används för attt kunna kränga samma modell i USA för 250.000 :shock:

Sist jag var över kunde man få loss en för 257.000 kr incl tax i bilhallen när jag kollade, dock MY13 clearence.... :shock:
#786401
Produktions kostanden för en v70 som lämnade Torslanda för ett par år sen låg på ca 115-125000kr. Vad det är idag vet jag inte men troligtvis inte mycket mera i varje fall. Tänk om man kunde köpa direkt utan mellan händer!!!!!!
#786632
Så kan man ju tänka om allt.
Tex så kostar produktionen av ett par 1500-kronors skor ca 15-25 kronor.
Men någon ska ju designa skon, någon ska frakta den hit, någon ska hålla lager och någon ska sälja den till dig.

Så vill man kunna köpa saker till priset av endast produktionskostnaden så kan man ju börja med att gå till sin egen chef och säga att man inte längre vill ha någon lön för sitt eget jobb, så kan företaget man jobbar på börja sälja sina tjänster eller produkter billigare än tidigare och hoppar alla dina kollegor på samma idé så är ni snart nere i produktionskostnaden i pris. . :wink:

Jag vill oxå ha ett datum på min!!! :[…]

Har idag en ledramp samt 3 extraljus med egna rel&[…]

Köpa s40/s60?

S40 är en konserv. S60 är en bil &[…]

P0015 - ingen motorlampa

Har fått P0015, inget slammer eller missljud[…]