Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denesfay
#734481
Hur är det igentligen.

En V70 med automatisk (mekanisk) nivåreglering bak.
Har den samma stötdämparinfästning som en V70 utan nivåreglering bak?

Eller måste man byta havla bakvagnen?

I mitt fall vill jag byta dämparna bak på min V70 FT R-Design 2011 med nivåreglering till dämpare utan nivåreglering.
av Denesfay
#741625
Här är en bild på ett coiloverkit som säljs på nätet till V70II. Det ser ut att vara samma infästning på dämparen som jag har på min V70 om man jämför med bilderna.

Nätet:
Bild

Min bil:
Bild
Bild



Det känns som att det inte skiljer något? Om det passar så slår jag nog till på coiloverkittet i sommar.


EDIT: Här är stötdämpare bak med och utan nivåreglering.Bilderna är tagna från bildelsbasen.

Utan:
http://www.bildelsbasen.se/global/image ... 70&height=

Med:
http://www.bildelsbasen.se/global/image ... 70&height=

Ser ut att vara samma fästen?
av Denesfay
#742017
Ah, äntligen någon som är lite intresserad. :)

Då borde det kanske gå att skifta "bussningen" i dämparen helt enkelt?

Nu är jag inte så insatt i hur den automatiska nivåreglering för framljusen fungerar. Kommer detta att påverkas om man får dit "fasta" dämpare tro?
av skaris
#742039
Denesfay skrev:Ah, äntligen någon som är lite intresserad. :)

Då borde det kanske gå att skifta "bussningen" i dämparen helt enkelt?

Nu är jag inte så insatt i hur den automatiska nivåreglering för framljusen fungerar. Kommer detta att påverkas om man får dit "fasta" dämpare tro?
Det sitter en givare på bakaxeln som känner hur nedlastad bilen är, så jag tror inte det har någon betydelse, däremot kanske man får justera den lite om man sänker bilen.

Om det är möjligt att skifta bussningarna så borde det lösa problemet helt klart.
Användarvisningsbild
av gooose
#742112
Grövre bult på nedre fästet på bil Aut nivåreglerande stötdämpare M14 bult Jag tror den är M10 bult på vanlig stötdämpare ej säker kan va M12 oxo

Om det går att byta bussning återstår o se När du får dom stötarna du köper om bussningen går att pressa över eller ej
det kan ju skilja på storleken när det gäller bussningens ytterdiameter

Du skall inte blanda ihop denna nivåreglering med ditt xenon ljus 2 helt skilda saker

Nivågivaren till din bils xenonljus sitter på HF länkarm reglerar ljuset så att det inte bländar vid Last
och stötdämparen reglerar bilens nivå efter last helt oberoende av xenon givaren


//Gooose
av Denesfay
#742161
Då var det bekräftat. Då återstår bara att kolla om det går att köpa nya bussningar till dämparna bak. Och så ska jag fråga där coilover kittet säljs om det är möjligt att byta bussningar i deras dämpare. Isåfall slår jag till senare i sommar.
av Denesfay
#742203
Okej, då kommer det ju ej att påverkas av en sänkning mer än att man kanske får rikta om "grundläget" i ljusbilden.

Kan någon som har tillgång till Vida kolla om det går att handla nya bussningar till bakre dämparna på en V70 med nivåreglering?
Köpa expansionskärl till v50

Hej Jag behöver byta ett sprucket expansio[…]

Är det bara jag som känner en viss os&au[…]

däcktätningssatsen kanske funkar fö[…]

När jag hade inne min bil här i april s&[…]