Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1167333
Leafs skrev:En liten tanke. Vad är symptomen för en Haldex som ger upp? Eller snarare; finns det symptom annat än att den slutar driva bak när den egentligen borde göra det? Felkoder sätts?

Om det inte uppstår missljud eller andra märkbara fenomen skulle det kunna finnas de som kör runt i en tvåhjulsdriven AWD utan att veta om det. Det skulle KANSKE kunna förklara om det är tveksam livslängd, men väldigt lite skriverier finns om det?
Tror inte haldexen i sig brukar ge upp, möjligtvis om du lyckas bränna lamellerna men ska gissningsvis mycket till för det. Pumpen brukar kunna paja om oljan blir för geggig och svår att pumpa. Har man tur så skjuter säkringen till styrenheten först när pumpen drar för mycket ström. Tror båda ger felkoder samt "DSTC service erfordras" i displayen. Går säkert att ha en trasig haldex utan att få felmeddelanden men vanligtvis är det nog vinkelväxeln som havererar ifall AWD:n lägger av utan felmeddelanden.

Vad gäller gamla haldexarna med filter så hörde jag en mek säga de håller kring 15-20k mil innan det börjar kunna bli problem om man inte byter olja+filter, då volvo valt slit och släng-approachen. Lite spekulativt så kanske femmorna håller lika länge trots avsaknaden av filter? Om jag minns rätt har gen V mindre ackumulator men större oljerymd, så det tar längre tid att kontaminera all olja? Eller så har inte nog många gen V-bilar hunnit gå nog långt. Eller så är gen V enklare att reparera helt enkelt, pumpen verkar som sagt gå att byta utan att plocka ner kardanen så blir ju "bara" några tusen för själva pumpen om den pajar.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1167355
Efter vad jag har läst på diverse forum, för vad nu det är värt, är oljemängden snarare mindre i generation V. Dessutom har den tydligen ett lamellpar bortplockat också, så belastningen på lamellerna ökar.
av Leafs
#1167581
Om man tänker sig ett rent teoretiskt scenario där en bil med AWD bara körs på torrt underlag där bakhjulen aldrig kopplas in, hur mycket slits egentligen lameller o.s.v. när bakhjulen så att säga bara rullar med utan att driva? Konstig fråga egentligen, men det kan ju vara intressant att spekulera i hur mycket användandet styr slitaget.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1167584
Leafs skrev:Om man tänker sig ett rent teoretiskt scenario där en bil med AWD bara körs på torrt underlag där bakhjulen aldrig kopplas in, hur mycket slits egentligen lameller o.s.v. när bakhjulen så att säga bara rullar med utan att driva? Konstig fråga egentligen, men det kan ju vara intressant att spekulera i hur mycket användandet styr slitaget.
Gen4 har en tryckaccumulator och magnetventil, den är snabb som en råttfälla, när slir detekteras så släpper magnetventilen och kopplingen smäller i direkt. Därför kan du köra runt hela sommaren på asfalt utan den kopplas in överhuvudtaget.

Gen 5 har sparat bort dessa dyra delar och när man behöver driv så startar men pumpen och det tar lite tid att få upp trycket och drivet bak. Första mjukvaran var bedrövlig och det hann slira rejält innan det drev bak. Nu har man fixat ny mjukvara som drar åt kopplingen i förväg vid vare start, vare sig det behövs eller ej. Drivet blir i klass med Gen 4, men baksidan är att den alltid dras åt vare sig det behövs eller ej.

Sen har Gen 5 nästan halva oljevolymen av Gen 4.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1167588
Restfriktionen när oljetrycket släppt är ungefär 5%. Men i och med att fram- och bakhjul normalt snurrar ungefär lika fort när du kör rakt fram, så blir slitaget minimalt i de fallen.
av Daniel73
#1167599
Vill minnas att gen5 gör alla starter med driv även på bakhjulen oavsett väglag.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1167628
Fast det ska generation 4 också göra. Pre-charging eller vad de kallade det. I alla fall om hjulen pekar rakt fram antar den att det kan slira i starten. När det rullar släpper det sen och kollar om det går bra. Annars drar den till igen.
Generation 3 förladdade lite, men inte till fullt ingrepp.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1167646
apersson850 skrev:Fast det ska generation 4 också göra. Pre-charging eller vad de kallade det. I alla fall om hjulen pekar rakt fram antar den att det kan slira i starten. När det rullar släpper det sen och kollar om det går bra. Annars drar den till igen.
Generation 3 förladdade lite, men inte till fullt ingrepp.
Skillnaden är monumental. Gen 5 tar upp till 5-10 ggr så lång tid på sig som Gen 4 att få upp trycket om du startar pumpen från noll, I Gen 4 finns ju redan tycket i accumulatorn och det är bara magnetventilen som behöver slå till.

Det är ju som att bara släppa iväg en pil från en pilbåge jämfört med att du behöver spänna bågen först innan du kan skjuta.

Därför kör man pumpen i Gen 5 mer eller mindre hela tiden lite svagt, innan man startar drar man åt, om man gasar vid filbyte osv dra man åt.... vare sig det är halt eller ej.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1167653
Jo, jag är medveten om det. Vad jag försöker få fram är att även generation 4 drar åt före start, i alla fall om framhjulen pekar rakt fram, så att bilen har fyrhjulsdrift om det skulle behövas. Behövs det inte så märk inget. Inte sliter det på kopplingen heller, eftersom det inte slirar när lamellerna går i ingrepp.
Strax efter att bilen börjar rulla släpper den och kollar om det gör någon skillnad. Gör det inte det konstaterar styrningen att bakhjulsdrift inte behövdes och så är det bra med det.

Det är nog mer under körning som skillnaden märks för övrigt, eftersom version 4 är så snabb på att gå från ur- till inkopplad då. Man behöver inte dra åt i förväg när det går att dra åt under några meters körsträcka i landsvägsfart.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1167664
apersson850 skrev:Det är nog mer under körning som skillnaden märks för övrigt, eftersom version 4 är så snabb på att gå från ur- till inkopplad då. Man behöver inte dra åt i förväg när det går att dra åt under några meters körsträcka i landsvägsfart.
Gen 4 är ju också blixtsnabb på att släppa trycket då ventilen är 3-vägs och kan släppa ut trycket på nolltid. På Gen 5 stänger man bara av pumpen och väntar på att den ska varva ned och väntar på att trycket ska sjunka.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom