Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1166589
apersson850 skrev:Volvo hade tänkt ha samma modell på koppling i nya XC90, men det gick inte. De blev tvungna att sätta tillbaka det bortrationaliserade lamellparet igen. De första bilarna, som journalisterna fick provköra, hade samma koppling som senare modeller på XC70 etc., men de blev tvåhjulsdrivna efter en stunds körning på terrängbanan. Nya XC90, som är några hundra kg tyngre än exempelvis XC70, blev för mycket för kopplingen.

Varvid man alltså kan konstatera att det naturligtvis är på gränsen att den är kraftig nog till XC70.
Aldrig hört om? Var kan jag läsa mer om det?
Användarvisningsbild
av Derank
#1166595
Nått folk här har fått för sig, var ett jäkla gnölande på alla här för några år sedan att de inte tog sig över korsniongar, kunde inta komam upp för backen, bilen var livsfarlig osv osv osv, sedan blev det knäpptyst och alla överlevde, trots den dårliga 4hjulsdriften........
av Leafs
#1166596
Jag har inte lyckats googla mig fram till någon vidare info om potentiella masshaverier. Jag är väl inte landets vassaste googlare, men med tanke på den otroliga mängd AWD (XC70/V70) som har kommit ut i trafik sedan 2013 så borde det har skrivits avsevärt mer än vad som har skrivits hittills om det vore en svag konstruktion.

Det är väl också rätt så tyst runt andra bilar med samma Haldex (t.ex. VW?) eller har de bättre mjukvara i sina system?
Användarvisningsbild
av Fisch
#1166632
Detta är ett av de mest larviga påståenden som uppkommit på detta forum, kanske beror på att alla tekniska filosofer skrämt bort kunnigt folk härifrån. Att gen5 rasar på löpande band och är GRYMT SLÖTT. Jag upplever detta som rent trams faktiskt.

Vi har bland annat en XC70 AWD D4 från 2013 som kommit upp i 16500 mil på mätaren. Aldrig något fel eller krångel med fyrhjulsdriften, vi har haft den sen 2000 mil. Backar på blöt gräsmatta i uppförslut med fullastad 1600 kg (minst) husvagn påkopplad utan problem och utan leriga däck. Ni som campat i Danmark vet vad jag pratar om. Lägger i och ur båten, även detta utan problem. Den är förvissa inte jättestor, så håll tillgodo.

Dessutom har vi en V70 FWD D4 VEA automat 2015 och gissa, den smäller inte i växlar eller rycker. Har heller inte bytt EGR ventilen på 8000 mil.

Allt kan hända förstås och dessutom när som helst, men det är inte så vanligt som det framställs här.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1166635
TommyP86 skrev:Aldrig hört om? Var kan jag läsa mer om det?
Stod i tidningar som Teknikens Värld när de varit i Spanien och fått provköra första exemplaren av nya XC90. Då skrev de att de bilarna slutade driva bak efter en stund. Kopplingen hade blivit överhettad och slog från. Tekniker på plats sa då att de hade insett att det behövdes ett lamellpar till, men de här bilarna hade de inte hunnit ändra på. Men de som producerades "på riktigt" ska ha ett par lameller till.

Det var väl främst de första bilarna med generation 5 som drev dåligt bak. Sen ändrade Volvo programvaran så de drog åt hårdare. Vilket ledde till att det dök upp några kopplingar med igengrodda pumpar redan efter 6000 mil.
Men BW kan ju ha förbättrat detaljer på den här modellen under tiden också.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1166643
Fisch skrev:Detta är ett av de mest larviga påståenden som uppkommit på detta forum, kanske beror på att alla tekniska filosofer skrämt bort kunnigt folk härifrån. Att gen5 rasar på löpande band och är GRYMT SLÖTT. Jag upplever detta som rent trams faktiskt.
Du har nog missuppfattat diskussionen här, för såvitt jag vet har ingen påstått att systemet går sönder på löpande band, däremot är det någon/några få som tycker att systemet inte fungerar lika bra som Haldex 4.

Diskussionen handlar alltså om funktion, inte kvalitet.

Rätta mig gärna om jag har fel, var ett tag sedan jag läste tråden..
Användarvisningsbild
av Derank
#1166651
Vi kan nog konstatera att systemet har fungerat bra för 99% eftersom tråden dog.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#1166678
Derank skrev:Vi kan nog konstatera att systemet har fungerat bra för 99% eftersom tråden dog.
Eller för att de flesta inte jämfört Haldex 4 under lite mer krävande situationer.
av Leafs
#1166804
Man blir ju mest lite fundersam när man läser ett forum som detta och det finns de som sågar något som man själv inte har hittat något speciellt om. Det ska ju finnas en hel del kompetens här inne. :P

Med tanke på hur många bilar som rullar i landet med Haldex 5 borde man ha hört/läst/sett stora rubriker i bilmedia om det hade varit så skräpigt som vissa gör gällande.

I det Youtubeklipp som länkades till här ovan kan jag inte i realtid se någon skillnad på uppträdandet mellan gen 4 och gen 5. Om det sedan i praktiken är så att gen 5 behöver några få tiondels sekunder för att snurra igång tror jag att det i ytterst få fall har någon praktisk betydelse.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 20

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]