Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ferraridriver
#741007
Jag hämtade just ut min V70 T6 AWD Polestar förra veckan och har försökt att prova AWD-systemet. Det enda jag uppfattat så här långt är att det är ett jäkla bra grepp i bilen och att testa systemet på torr asfalt låter inte riktigt sig göras. Vid någon enstaka gång har jag känt av att framhjulen kanske släpp en aning men jag behöver nog blötare underlag eller grus för att testa fullt ut.

Det som jag kan konstatera ärt att det är enorm skillnad mellan min gamla V60 T5 och V70 T6 med AWD. Borta är all tråkig torque steer som störde mig hela tiden i V60:n :-)
av Exquattro
#741032
Rebban, VW har ingen haldex5 innan den nya Golfen med den nya MOQplattan. Hoppas du hittat rätt nu om du gillar lite aktiv körning. Eller som jag, man hittar andra värde istället för att krama asfaltkurvor på den lilla kurviga vägen. Man lutar sig lite mer tillbaka istället, så att säga. Ja, jag vet, det finns alla ni med Ricatrim och allt vad det heter, som är lite mer på offensiven men de känslorna rusar inte till i standardbilen. ;-//
Användarvisningsbild
av 2013xc70
#741589
Maximuspro skrev:Med tanke på mest ris gällande Haldex5 så undrar jag om V40CC T5 som har awd också har Haldex 5? Varför jag undrar är för att Aftonbladet körde en test med denna och var ju lyriska över hur fyrhjulsdriften fungerade, man kände inte i och urkopplingar som gjorde med andra testade bilar osv, ingen kritik över huvud taget.
Det er haldex 5. Aftonbladet har også testet xc 60 og xc70 med haldex5, og rost awd og kjøreegenskaper og de ble testvinnere.
av lerhalan
#940064
Har inte samma uppfattning som dig skulle vända med ett släp lastat med en kia ceed isigt under lag och en aning motlut våldsamt hjulspinn fram och ingen hjälp alls på bakhjulen för att komma runt med släpet var jag tvungen att åka tillbaka och vända på en gräsmatta har en v60 d4 awd
av Jäverhammar
#940117
Igår blev jag imponerad av Haldex Gen 5 (I XC70 med Dubbdäck). Var på besök hos föräldrarnas sommarstuga (även på vintern). Vägen upp dit består av två hjulspår med i vanliga fall grus/lera.
Men tack vare de skiftningar i vädret vi haft så var det blankis över hela vägen. Vår tidigare bil hade inte haft en chans att komma upp där tänkte jag när jag försiktigt styrde volvon mot första isbacken... Inte ett hjulspinn, inga knäppande eller slag i drivlinan - den bara matade på. Stannade med volvon där det är som brantast, lutar i sidled samt att vägen svänger åt motsatt håll. Fortfarande blankis under alla fyra hjul (gick inte att gå på skiten), trycker ned gasen lagom långt och biljäkeln protesterade inte ens utan tog sig upp utan knot.
Svågern med sin framhjulsdrivna bil (friktionsdäck) ringde en timme senare, han hade kommit halvvägs upp för baken och sedan glidit baklänges ned för halva backen igen och placerat bilen snett över hela vägen, han kom varken framåt eller bakåt.
Ner med volvon och farsan efter på fyrhjulingen (det var nu vi upptäckte att det var riktigt halt). Jag stannar en bit upp där backen är bredast och inväntar fyrhjulingen. Fyrhjulingen kommer, fyrhjulingen glider förbi med låsta hjul =) först när farsan fäller ned plogen så bromsas framfarten upp - Riktigt jäkla halt! Vi hade tänkt försöka dra upp svågerns bil men bestämde oss där och då för att det nog var lämpligare att han inte körde upp längre då de skulle få ännu mer problem när de skulle ner igen.
Testade då att manövrera lite i isbacken med XC70 (allt i mycket låg fart).
Nosen nedåt, fullt rattuslag och backa uppför - Inget spinn
Nosen uppåt, fullt rattutslag och framåt - Inget spinn.
Parkerad snett över backen 70% rattuslag full gas - drev ut en del med rumpan =)
Lyckades inte tappa fästet en enda gång bortsett när jag forcerade.

Min slutsats är att H5 fungerar mycket väl under just de omständigheter jag beskriver ovan.

Någonting jag upplevt men inte reflekterat över innan är körning på landsväg med blandat slask/moddsträngar.
Jag upplevde att bilen kändes "nervös/vandrade" när jag inte belastade den dvs. höll jämn gas. Däremot när jag belastade bilen (gav gas så att den driver hela tiden) så gick den klippstabilt. Det är alltså inget hjulspinn eller blinkande lampor inblandat utan ytterst små skillnader i gaspådrag bara. Kör med 16" org.fälg
av Exquattro
#940143
Jäverhammar, du kan nog också till viss del tacka dina dubbdäck. Med friktionsdäck hade det nog blivit en annan utgång. Jag har gått från Hakka 7dubbdäck till Nokians bästa friktionsdäck och här i Skåne har det ju hittills varit Bingo, i stort sett isfritt i år. Dock, de två gånger de varit svart-is så är har jag märkt vilken jäkla skillnad dubben gör.
Användarvisningsbild
av Perra83
#940148
Körde en demobil igår. XC70 D4 AWD. Inte en gång att antispinnlampan blinkade :shock: Det är lika halt här så man knappt kan gå. Körde i en brant uppförsbacke som svänger kraftigt höger. Fick möte samtidigt så jag kunde inte pressa på som jag ville men rätt ordentligt ändå. Inte ens då spann det utan bilen bara drog på som om det vore asfalt.
av Jäverhammar
#940237
Jo det e klart dubben hjälpte :) Poängen var att en framhjulsdriven bil med dubbdäck aldrig hade kunnat utföra de manövrar som jag gjorde. Iom att XC70 aldrig släppte förutom vid forcering så visar ju det på hur effektivt även Haldex gen.5 kan vara i just sådana situationer.

O.t: Den backen är en stor anledningen till att vi skaffade XC70 AWD :)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#940260
Hakka 7 är riktigt bra när det är snö och is! Men när det är regnigt och blött på vägbanan och runt 4 plusgrader och man skra bromsa så har dom väldigt dåligt fäste.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 20

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]