- sön 18 jan 2015, 07:37
#940117
Igår blev jag imponerad av Haldex Gen 5 (I XC70 med Dubbdäck). Var på besök hos föräldrarnas sommarstuga (även på vintern). Vägen upp dit består av två hjulspår med i vanliga fall grus/lera.
Men tack vare de skiftningar i vädret vi haft så var det blankis över hela vägen. Vår tidigare bil hade inte haft en chans att komma upp där tänkte jag när jag försiktigt styrde volvon mot första isbacken... Inte ett hjulspinn, inga knäppande eller slag i drivlinan - den bara matade på. Stannade med volvon där det är som brantast, lutar i sidled samt att vägen svänger åt motsatt håll. Fortfarande blankis under alla fyra hjul (gick inte att gå på skiten), trycker ned gasen lagom långt och biljäkeln protesterade inte ens utan tog sig upp utan knot.
Svågern med sin framhjulsdrivna bil (friktionsdäck) ringde en timme senare, han hade kommit halvvägs upp för baken och sedan glidit baklänges ned för halva backen igen och placerat bilen snett över hela vägen, han kom varken framåt eller bakåt.
Ner med volvon och farsan efter på fyrhjulingen (det var nu vi upptäckte att det var riktigt halt). Jag stannar en bit upp där backen är bredast och inväntar fyrhjulingen. Fyrhjulingen kommer, fyrhjulingen glider förbi med låsta hjul =) först när farsan fäller ned plogen så bromsas framfarten upp - Riktigt jäkla halt! Vi hade tänkt försöka dra upp svågerns bil men bestämde oss där och då för att det nog var lämpligare att han inte körde upp längre då de skulle få ännu mer problem när de skulle ner igen.
Testade då att manövrera lite i isbacken med XC70 (allt i mycket låg fart).
Nosen nedåt, fullt rattuslag och backa uppför - Inget spinn
Nosen uppåt, fullt rattutslag och framåt - Inget spinn.
Parkerad snett över backen 70% rattuslag full gas - drev ut en del med rumpan =)
Lyckades inte tappa fästet en enda gång bortsett när jag forcerade.
Min slutsats är att H5 fungerar mycket väl under just de omständigheter jag beskriver ovan.
Någonting jag upplevt men inte reflekterat över innan är körning på landsväg med blandat slask/moddsträngar.
Jag upplevde att bilen kändes "nervös/vandrade" när jag inte belastade den dvs. höll jämn gas. Däremot när jag belastade bilen (gav gas så att den driver hela tiden) så gick den klippstabilt. Det är alltså inget hjulspinn eller blinkande lampor inblandat utan ytterst små skillnader i gaspådrag bara. Kör med 16" org.fälg