Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1166956
Ja vi kan konstatera att h5 är Skit och räkna med att byta pump varannat år.


Och vi får köpa fwd i framtiden. ......så...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1166966
Derank skrev:Ja vi kan konstatera att h5 är Skit och räkna med att byta pump varannat år.
Inte vartannat, MIn höll ju i 3 år. Så det måste ju vara det som gäller för alla bilar som sålts.....
av Robban1976
#1166968
Jag har en V70 D5 awd -13 polestar som nu gått 6500 mil. Jag frågade faktiskt om detta när jag servade bilen sist på Bilbolaget i Gävle. De sa att detta kring att Haldex 5:an går sönder oftare än 4:an var skitsnack. Då de jobbar med just Volvo så borde ju de veta hur det är tycker man.... sen om den hugger i långsammare är ju en annan sak. Dock inget jag upplevt några problem med trots tung husvagn på ibland leriga campingar.

Sent from my SM-G928F using Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1166969
Robban1976 skrev: sen om den hugger i långsammare är ju en annan sak. Dock inget jag upplevt några problem med trots tung husvagn på ibland leriga campingar.
Ingen som orkar läsa några föregående inlägg ser jag, Den nya mjukvaran kompenserar ju hårdvarans slöhet genom att dra åt kopplingen hårt och i förväg. Det driver bra så klart.

Om det håller i längden som verkstaden säger så gör det ju bara alla oss som har den glada.

Bör man tex byta olja ibland i den nu när man tog bort oljefiltret, eller klarar pumpen att pumpa runt oljan när den fylls med kaxet som slits av från lamellerna som ligger i samma oljebad ?

Eller är det bara att köra på ?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1167006
Jag har bytt olja i min Haldexkoppling, trots att det är den "gamla", som har oljefilter. Filtret var igensatt till en tredjedel, efter 18000 mil.
av Leafs
#1167047
Vad skiljer Haldex5 i Volvo jämfört med Haldex5 i t.ex. en Passat? Endast mjukvaran eller mer?

Som sagt är det väldigt tyst om problem med Haldex5, utanför detta forum d.v.s. Med tanke på att V70 och Passat de senaste åren har sålt otroliga mängder bilar, massor är fyrhjulsdrivna, och det finns ytterst lite att läsa om problem med hållbarhet.

Rimligt är också att anta att körförhållanden avgör väldigt mkt när det gäller hållbarhet. Att dagligen dra runt på hästsläp på leråkrar och båtsläp i halkiga motlut borde slita avsevärt mer (inte bara på Haldexen). Att till 99% åka runt med vanlig stads- och landsvägskörning och bara nyttja fyrhjulsdriften vid enstaka halkiga tillfällen utan släp borde slita oändligt mkt mindre.

Att byta olja i Haldexen är väl en självklarhet oavsett vad som ev står i serviceintervallen. Kan ju ej handla om några astronomiska summor?
av Robban1976
#1167055
Leafs skrev:Vad skiljer Haldex5 i Volvo jämfört med Haldex5 i t.ex. en Passat? Endast mjukvaran eller mer?

Som sagt är det väldigt tyst om problem med Haldex5, utanför detta forum d.v.s. Med tanke på att V70 och Passat de senaste åren har sålt otroliga mängder bilar, massor är fyrhjulsdrivna, och det finns ytterst lite att läsa om problem med hållbarhet.

Rimligt är också att anta att körförhållanden avgör väldigt mkt när det gäller hållbarhet. Att dagligen dra runt på hästsläp på leråkrar och båtsläp i halkiga motlut borde slita avsevärt mer (inte bara på Haldexen). Att till 99% åka runt med vanlig stads- och landsvägskörning och bara nyttja fyrhjulsdriften vid enstaka halkiga tillfällen utan släp borde slita oändligt mkt mindre.

Att byta olja i Haldexen är väl en självklarhet oavsett vad som ev står i serviceintervallen. Kan ju ej handla om några astronomiska summor?
Som jag förstått så ingår oljebyten i Haldex 5: an i servicen på VW, vilket det inte gör i Volvo. Mycket märkligt.

Sent from my SM-G928F using Tapatalk
av Leafs
#1167063
Robban1976 skrev:
Leafs skrev:Vad skiljer Haldex5 i Volvo jämfört med Haldex5 i t.ex. en Passat? Endast mjukvaran eller mer?

Som sagt är det väldigt tyst om problem med Haldex5, utanför detta forum d.v.s. Med tanke på att V70 och Passat de senaste åren har sålt otroliga mängder bilar, massor är fyrhjulsdrivna, och det finns ytterst lite att läsa om problem med hållbarhet.

Rimligt är också att anta att körförhållanden avgör väldigt mkt när det gäller hållbarhet. Att dagligen dra runt på hästsläp på leråkrar och båtsläp i halkiga motlut borde slita avsevärt mer (inte bara på Haldexen). Att till 99% åka runt med vanlig stads- och landsvägskörning och bara nyttja fyrhjulsdriften vid enstaka halkiga tillfällen utan släp borde slita oändligt mkt mindre.

Att byta olja i Haldexen är väl en självklarhet oavsett vad som ev står i serviceintervallen. Kan ju ej handla om några astronomiska summor?
Som jag förstått så ingår oljebyten i Haldex 5: an i servicen på VW, vilket det inte gör i Volvo. Mycket märkligt.

Sent from my SM-G928F using Tapatalk
Ja det är väldigt märkligt. Men det är samma sak som för ett antal år sedan när Volvo och Saab använde sig av samma Aisin automatlåda och Volvo påstår att lådan inte behövde ny olja någon gång samtidigt som Saab hade hyggligt täta byten i serviceplanen. Det handlar väl antagligen om att Volvo vill locka med låga servicekostnader.

Att byta olja med xxxx mils intervall i en Haldex måste ju ses som en självklarhet. Men det är väl inget som hindrar att man själv gör ett tillägg på servicen? Kan inte handla om någon jättekostnad
av Knota
#1167068
Förra året bad jag dom (Bilia) göra ett oljebyte i Haldexen som tillägg vid servicen.
"Det gör vi inte"- var svaret.
Nu är det dags för service igen - får se hur det blir den här gången...
Annars får man väl be en annan verkstad, eller kanske göra det själv.

Hur krångligt är det? (Haldex 4)
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]