Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DrCarlsson
#694387
Jag har nu varit ute på blankis med sommardäck med min XC70 D4 my13 och Haldex 5 fungerar perfekt. Startat från noll med rivstart och kraften förs över snabbt till bakhjulen. Testade även snabbheten hos systemet vid högre hastigheter och det fungerar bra även då. Snacket tidigare om hjulspinn vid upptagning av båtar fick nog onödiga proportioner.

Nu har jag dessutom vinterdäck på, så jag är fullständigt trygg på vinterväg med min Xc70.

Någon som har någon annan uppfattning?
Användarvisningsbild
av 2013xc70
#694413
Spoiler »
Nei, :D , her er ikke vinter enda, men har testet en del i bratte bakker på grusvei og på skogsvei med masse råttent løv og steiner og røtter. Det går som på skinner. I en veldig bratt bakke greide jeg en gang å få forhjula til såvidt spinne før det dro avgårde med awd. Gleder meg til snøen kommer! :)
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Inte citera hela föregåede inlägg...
av llesrof
#694480
Om det är "B20:s" diskussion du tänker på så är det ju helt olika omständigheter det handlar om. Att leka lite på hal is avslöjar kanske inte bristerna lika tydligt som att starta med släp på löst underlag. På hård is är det ju skit samma om framhjulen spinner lite innan bakhjulen också börjar driva men i sand, grus eller snö kan det göra stor skillnad. Så... jämför inte äpplen och päron :D
av DrCarlsson
#694486
Vaddå leka lite på is? Jag gjorde ett seriöst test som gällde körning med bilen utan släp. Klarar den is med sommardäck så klarar den allt! Det jag syftade på ang. B20s diskussion var ju att alla började snacka dynga om bilens egenskaper på vägen...men den funkar bra där! Bra va?
av osla
#694489
skillnaden på is är att det behövs ju ingen kraft för att hjulen ska gå lös på is som det gör på ställen där de är bättre fäste
av llesrof
#694495
DrCarlsson skrev:Vaddå leka lite på is? Jag gjorde ett seriöst test som gällde körning med bilen utan släp. Klarar den is med sommardäck så klarar den allt! Det jag syftade på ang. B20s diskussion var ju att alla började snacka dynga om bilens egenskaper på vägen...men den funkar bra där! Bra va?
Så att köra på lite is med sommardäck är enligt dig ett så seriöst test att det avgör huruvida Haldex generation 5 är bra eller dåligt under alla andra omständigheter också? Eller hur menar du? Min gamla Volvo S70 klarade också att köra på is utan problem. Nu testade jag i och för sig inte den med sommarhjul eftersom jag alltid sett till att ha vinterhjul under dessa omständigheter, men de var trots allt dubbfria. Min erfarenhet är att det inte är antalet drivhjul som är avgörande för hur man tar sig fram på ishal väg utan däcken, speciellt när man skall stanna. I alla fall på vanlig väg.
av V60D5AWDPolestar
#694506
Nej, att bara testa på is tror inte jag ger rätt bild. Första gången jag körde en V70 XC så
var det första generationen med visco, den imponerade också på blankis. Men vid hårdare belastning
så var den inget vidare. De tidigare diskussionerna har ju till största delen gällt att man har plockat
bort Instant Traction. När man vär är uppe i fart så tror jag inte heller att man märker skillnad.

Men det är glädjande att det finns nöjda gen V ägare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#694509
DrCarlsson skrev:J Snacket tidigare om hjulspinn vid upptagning av båtar fick nog onödiga proport?
Läs hela tråden, det är vid vardagskörning jag upplever bristerna med Gen 5

Senast i Torsdags morse tex, jag var sen iväg till jobbet och skulle ut på 90-vägen utanför mitt hus och det var en oändlig radda med bilar som körde förbi. Så kom en liten lucka och jag gasade iväg. Min utfart är en grusväg.

Då fick jag uppleva klasskillnaden på Gen 4 och Gen 5. Gen 4 ger ju sig iväg blixtsnabbt utan spinn, max en handflata vid varje däck. Men i detta fallet med Gen 5 så hann det spinna loss rejält och gräva rejäla spår i gruset. Det tar väl 0.5 sekunder innan bak kopplas in och kanske 0.5 sek till innan det dödat hjulspinnet som hinner uppstå under den första halva sekunden.

Gen 4 kliver ju bara iväg utan att lämna märken i det läget.

Jag har provat på halt underlag, efter det att den där halva sekunden har passerat så driver ju Gen 5 lika bra och man kan gasa och det driver på alla.

Ja, Gen 5 imponerar mot en 2WD-bil men mot en Gen 4 AWD så imponerar den verkligen inte, tvärt om.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#694549
DrCarlsson skrev:B20s diskussion var ju att alla började snacka dynga om bilens egenskaper på vägen...men den funkar bra där! Bra va?
Och vilken erfarenhet har du av Volvos haldex-generationer de senaste 10+ åren? Vilket trovärdighet har du jämfört med B20?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]