Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Snabel
#48644
Hej, är det någon här som har provkört nya Volvo s80?

Vad har ni för synpunkter om den i jämförelse mot den gamla modellen osv?

Jag var själv och provkörde den för ett tag sedan, med d5 och automatlåda, det var helt klart en fin bil, kändes modern och fräsch invändigt, det jag speciellt uppskattadde var mittkonsolen som jag anser vara mycket lyckad...

men automatlådan, hur bra är den egentligen? enligt mig växlade den konstigt(jag är ovan med automatlådor), det var ju sån fördröjning när den "kopplade" och la i nästa växel, skall det vara på detta viset? Men i övrigt en fin bil, synd bara att provbilen var lite snikutrustad, den ljusa ratten var redan smutsig...
Användarvisningsbild
av CarMan
#48647
Snabel skrev:Hej, är det någon här som har provkört nya Volvo s80?

Vad har ni för synpunkter om den i jämförelse mot den gamla modellen osv?

Jag var själv och provkörde den för ett tag sedan, med d5 och automatlåda, det var helt klart en fin bil, kändes modern och fräsch invändigt, det jag speciellt uppskattadde var mittkonsolen som jag anser vara mycket lyckad...

men automatlådan, hur bra är den egentligen? enligt mig växlade den konstigt(jag är ovan med automatlådor), det var ju sån fördröjning när den "kopplade" och la i nästa växel, skall det vara på detta viset? Men i övrigt en fin bil, synd bara att provbilen var lite snikutrustad, den ljusa ratten var redan smutsig...
Samtliga provkörnings bilar är tyver förproduktions bilar & mycka av den roliga utrustningen kommer inte flren i höst.

Bilen sak normalt växla så att du får konsentrera dig för att märka när den lägger i nästa växel.
har bilen gått extremt lite kan det vara så att lådan inte adapterat sig ännu, eller om den endast körts hårt, så kan ju inte lådan lära sig hur den gör mjuka växlingar.


Mitt intryck av bilen är att man åker MYCKET komfortabelt, hela uplevelsen är posetiv.
det ända negativa jag la märke till var att växelspaken var lite plastig på sidorna, men endast på sidorna. Om nu detat var det enda negativa, så kan ni ju tänka er hur bra restan av bilen är, Den är kannon!!!
Bien kan utrustas med en hel del bra system!
av Snabel
#48651
Ja, även jag tyckte om bilen i helhet, men automaten var kass, eller jag som inte vet hur den ska vara. plus att som sagt vissa delar av inredningen kändes plastig och billig, typ ratten (vilken som sagt självklart kommer kunna väljas mot en annan?).

Bilen kändes "Exakt" på något sätt när man körde den, svårt att förklara, men det kändes som att den gick rakt fram, som en raket..... Lite flummigt kanske, men den kändes jäävligt styv på nåt vis i jämförelse mot den gamla. Det var faktiskt en trevlig upplevelse även fast den kändes stötigare än den gamle versionen..

Edit: Btw, bilen hade rullat omkring 80mil
Användarvisningsbild
av CarMan
#48654
Snabel skrev:Ja, även jag tyckte om bilen i helhet, men automaten var kass, eller jag som inte vet hur den ska vara. plus att som sagt vissa delar av inredningen kändes plastig och billig, typ ratten (vilken som sagt självklart kommer kunna väljas mot en annan?).

Bilen kändes "Exakt" på något sätt när man körde den, svårt att förklara, men det kändes som att den gick rakt fram, som en raket..... Lite flummigt kanske, men den kändes jäävligt styv på nåt vis i jämförelse mot den gamla. Det var faktiskt en trevlig upplevelse även fast den kändes stötigare än den gamle versionen..
stötig, hade du en bil med Four-C ?
plastig ratt? var det ingen skinn ratt, dom jag har kört har mycket mjukt & skönt skinn, riktigt sköna rattar, inte alls som i gammla S80


---------------------
Nya S80 borde få en egen tavla, den passar inte i denna tavla
Användarvisningsbild
av elmuppo
#48659
Snabel skrev:Hej, är det någon här som har provkört nya Volvo s80?

Vad har ni för synpunkter om den i jämförelse mot den gamla modellen osv?

Jag var själv och provkörde den för ett tag sedan, med d5 och automatlåda, det var helt klart en fin bil, kändes modern och fräsch invändigt, det jag speciellt uppskattadde var mittkonsolen som jag anser vara mycket lyckad...

men automatlådan, hur bra är den egentligen? enligt mig växlade den konstigt(jag är ovan med automatlådor), det var ju sån fördröjning när den "kopplade" och la i nästa växel, skall det vara på detta viset? Men i övrigt en fin bil, synd bara att provbilen var lite snikutrustad, den ljusa ratten var redan smutsig...
Jag har kört den i ett par hundra mil, men V8:an och fullsketen med utrustning. Tycker det är en underbart go bil och vilket ljud som kommer från kraftpaketet! KÄRLEK! Upplevde inga problem med automaten, tyckte den var alert om man jämför med min T6:a.

//Branx
Användarvisningsbild
av CarMan
#48662
Lite ot...
ska vi behöve se fartkamror här på forumet också? räcker det inte med dom på vägarna ;)
av Snabel
#48678
Det var icke Four-C, ratten var vit/gul som resten av inredningen, antagligen någon snikratt... den där läderträratten eller vad det nu var i gamla s80 är MYCKET snyggare än den jag provkörde, men självklart var det väl nåt snik som bör väljas bort ifall man köper en sådan bil :-o Den hade blivit svart av smuts efter 80 mil..
Användarvisningsbild
av Jensen
#48702
99% utav bilarna som skickats ut till alla ÅF är definitivt inte snikutrustade,
Man lanserar normalt sett inte en ny modell genom att skicka snikbilar som kunderna skall titta på samt provköra mm.
Snarare tvärtom.
Interiören du sett är väldigt ljus på nya S80, tyvärr så blir det ju så att en provkörningsbil med ljus klädsel blir ganska känslig då väldigt många skall testa bilen.
Alla bilar vi fick upp från VPS var utrustade med Momentum paketet samt en automatlåda.
Att du sen upplever ratten som plastig är din egna bedömning, personligen tycker jag inte att den kändes plastig, bilen är riktigt lyckad och efterfrågas väldigt mycket.
Det verkar även vara så att dagens S80 inte kommer att få gubbstämpel som den tidigare har.
Användarvisningsbild
av henka35
#48786
Håller med CarMan att växelspaken var plastig. Men även dörrarna kändes för mycket S40/V50. Annars en mycket fin bil.

/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
#48800
Jensen skrev:99% utav bilarna som skickats ut till alla ÅF är definitivt inte snikutrustade,
Man lanserar normalt sett inte en ny modell genom att skicka snikbilar som kunderna skall titta på samt provköra mm.
Snarare tvärtom.
Interiören du sett är väldigt ljus på nya S80, tyvärr så blir det ju så att en provkörningsbil med ljus klädsel blir ganska känslig då väldigt många skall testa bilen.
Alla bilar vi fick upp från VPS var utrustade med Momentum paketet samt en automatlåda.
Att du sen upplever ratten som plastig är din egna bedömning, personligen tycker jag inte att den kändes plastig, bilen är riktigt lyckad och efterfrågas väldigt mycket.
Det verkar även vara så att dagens S80 inte kommer att få gubbstämpel som den tidigare har.
Dom bilar ni fick till VPS var väll pres bilarna? Dessa var välutrustade. har själv testar dom.
Det går ialla fall inte beställa bilar med dom roligaste tilbehören fören i höst nång gång. & dom bilar jag varit i kontakt med hoss återförsäljarna är inte mer än standardutriustade i mina ögon.

Men som du säger så har man i normala fall myck roliga grejor på dom bilar som skickas ut, för visning av en ny modell.
Antenn på sidoruta hb

Läste att vänster är FM och hö[…]

Inpassning

Nu kanske det kom bild. 20240604_143144~2.JPG B[…]

Fläkthelvete

Tack! Då kan jag sova gott medans den laddar[…]

Hämtar bilen nästa vecka på tors[…]