Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AWWD
#665542
Kan jag ansluta plusmatningen till extraljusen på markerad plats? (istället för att dra pluskabel direkt på batteriets pluspol)

Bild

Har mätt och markerad punkt har konstant 12V.

Bil: XC70 -08

/awwd
av mattish
#665557
Ja, men finns det möjligtvis ingen tom säkringsplats du kan använda så du slipper ha en seperat säkring. Annars som sagt: kör på om där är konst. 12v!
Användarvisningsbild
av Camel
#665568
Ja, använd plusplinten enligt bilden. OBS! Tänk på att plusplinten har 12V från batteriet. Koppla loss batteriet innan denna plusanslutning lossas. Använd kort ledning innan säkringen, helst ska ledningen innan säkringen inte gå utanför elcentralboxen och säkringen monteras därför lämpligen inne i boxen. Eller så kan du använda säkringsposition nr 28 som är avsedd för matning av extraljus. Använd säkring på max 20A i denna postion.

Plusplint (röd pil)
(Ledningen och säkringen som redan finns på plusplinten på bilden är till mina extraljus)
(Klicka för större bild)
Bild


Jordanslutning (Röd pil)
Använd ledigt hål med rätt jordskruv. Jordningspunkter finns på båda sidor.
(Klicka för större bild)
Bild
av 9070
#794685
Bild

Hur gick ni in med anslutningarna till ballasterna? Väldigt trångt för o komma in precis bakom grillen där mina ballaster sitter. Akut hjälp önskas ;-)
av pjaar
#794707
Har med xenon i mina tre extraljus. Tog bort lampan som du, sedan fick jag igenom kablarna genom ett mellanrum vid plåten. Mina ballaster sitter bredvid strålkastarna så de är ganska skyddade.

Hur många extraljus har du och hur styr du xenonens relä?

Det ser ut som du har ett liknande kablage som jag har till mina xenon, färdigt för två eller tre xenon? Har haft problem med att säkringen i detta kablage går när man använder "ljustutan".
av 9070
#794711
3 extraljus, reläsats för 3. Fick igenom kablarna tillslut. Mina ballaster sitter precis innanför grillen. Kommer att ta ström från säkringshållarens plusskruv
av pjaar
#794714
9070 skrev:3 extraljus, reläsats för 3. Fick igenom kablarna tillslut. Mina ballaster sitter precis innanför grillen. Kommer att ta ström från säkringshållarens plusskruv
Okej, hur styr du xenonens relä?
av 9070
#794807
Styrström från helljuset. + från säkringsboxens skruv. En fråga gällande + och - på vänster helljus. En brun och en vit kabel, vilken är + resp -?
av pjaar
#794879
9070 skrev:Styrström från helljuset. + från säkringsboxens skruv. En fråga gällande + och - på vänster helljus. En brun och en vit kabel, vilken är + resp -?
Vad jag har läst är vit plus och brun minus, men är inte helt säker.

Jag använder Volvos kabelmatta till extraljus som startström till xenonens relä, då kan jag använda knappen för extraljus i kupén som vanligt. Det blir rejält med ljus med xenon och vid dimma och snö kan det vara mer irriterande än till hjälp.
av 9070
#794980
Kan man ta jord från batteriet?

Edit: tog jord under luftburken

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]