PerXC70 skrev:Första inlägget. Läst länge på forumet.
I fredags 120608 hämtade jag ut min my13 XC70 D5 man med Polestar uppgradering. Grymt nöjd med bilen, fantastiskt motor, lite bruksigare än tyskarna men det tycker jag bara passar bilen.
Jag var helt enkelt tvungen att testa min bil på grusvägen hemma med svag uppförslutning. Framhjulen spinner på bra men hade endast ett litet märke av ett av bakhjulen. Testade två gånger till och samma sak igen. Så tyvärr är det inte bara din bil B20, väntar med spänning vad du får för svar på fredag. Detta känns inte riktigt som det jag ville ha. Påminner om viscokopplingen som behövde en eftermiddag att komma igång.
Det var inte bra, då känns det ju mera som ett konstruktionfel. än som att det bara skulle vara fel på min bil.
Man kunde ju misstänka det när BorgWarnen/Haldex inte skriver ett ord om prestanda förbättringar i Gen 5. utan bara svammlar på om miljön för att man gjort enheten några kilo lättare. Varning på det. Det man plockade bort var väl komponenterna som gjorde systemet snabbt.
Min MY-10 lämnade exakt lika stora märken efter alla 4 hjulen. Det är ju det som skiljer bra från dåligt. Får framhjulen spinna loss innan bak kopplas in så missar man ju massor med grepp och stabilitet som man inte kan hämta hem. Min MY-10 var grym under vintarna i snö och isbackar när man hade tungt släp bakom.Samma sak när det kom isfläckar när man låg i landsvägsfart.
Min har en annan lustighet för sig, ibland känns det som bilen knyter sig när man fickparkerar. Alla som kört en bil med låsbar 4wd och glömt koppla ur den vet vad jag menar.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.