Midnightspecial skrev:B20!3. Den största skillnaden mellan Gen V och tidigare generationer i funktion är egentligen att man i stället för en ventil som öppnas när man vill ha drivning bak för att öka trycket på lamellerna. Så har man i stället en ventil som stänger för att inte släppa ut ett tryck som redan finns där. Om den totala volymen i systemet minskar så borde systemet vara minst likinte a snabbt som Gen IV eftersom du teoretiskt får ett litet tryckfall i ackumulatorn när ventilen öppnar i Gen IV. Sedan kan man givetvis kompensera detta genom att ha ett högre tryck än vad som behövs för att pressa samman lamellerna.
Under förutsättning att allt är helt och funkerar som det skall så borde det bara handla om styrsytemet dvs programmeringen och hur väl allt lirar tillsammans.
Det är ju rätt stor skillnad, I Gen 4 så bygger pumpen upp trycket i en fjädebelastad tryckaccumulator så fort bilen är startad. När man sedan behöver AWDn så öppnar man bara en liten magentventil, vilket säker bara tar någon millisekund. För att släppa fram oljan till lamellerna.
I gen 5 har man tagit bort allt detta, När man behöver AWD så varvar man upp elmotorn, som i sin tur varvar upp pumpen, som i sin tur varvar upp centrifugalvikterna så de blockerar returledningen och på så sätt får man tryck till lamellerna,
Det tar ju säkert lite längre tid än att bara öppna en liten elektroventil. Om man nu inte lyckats bygga en elmotor med extrem acceleration.
Hur framgångsrikt ett system är för stabilitet/framkomlighet brukar ju i mycket hänga på hur snabbt man kan korrigera hjulspinn innan det gräver ned sig eller har börjat sladda.
Midnightspecial skrev:Hade programmerarna vetat att du just då tänkte testa fyrhjulsdriften så hade de dragit på fullt tryck på lamellerna och du hade fått en grop under varje hjult?
Huvudet på spiken, om systemt inte är så snabbt så får man ju försöka kompensera genom att dra åt redan innan, Men det kan ju aldrig bli lika bra, för en isfläck kan ju dyka upp utan att datorn i förväg skall ha kunnat gissa sig till att snart kommer en isfläck, (eller en rivstart :D )
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.