Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#652451
Trist när utvecklingen går åt fel håll när man som konsument betalar dyra pengar i utbyte mot att få något nyare och framför allt bättre än det man hade innan. Förutsatt att det inte är något fel på din bil så har ju Volvo, och Haldex, misslyckats om ditt första intryck som kund är negativt när du "byter upp" dig. Framför allt om det visar sig att det är sparivern som slagit till om det nu stämmer att lösningen är billigare än tidigare...

Jag är mycket nöjda med xDrive i våran 3-serie, som jag förstått det är fördelad 60 % bak och 40 % fram i grundläget. Prövades i skarpt läge nere i alperna i mycket besvärligt väder med körning längs branta bergsvägar på hög höjd i nästintill snöstorm. Gick kanon! Behövdes inga snökedjor där inte... 8)
#652478
bjornw skrev:Lite mer info om Gen5 finns att läsa i denna länk
http://www.iea.lth.se/publications/MS-T ... 83_Smf.pdf
även här finns mer info
http://www.borgwarner.com/en/Haldex-AWD ... -Gen5.aspx

Där står bland annat "För att åstadkomma korta responstider på systemet så måste pumpen ständigt rotera" och "When starting the vehicle, the electrical pump in the Haldex Gen V is started". El-pumpen är alltså startad från början och har byggt upp ett tryck. Jag lyckas inte lista ut exakt hur trycket överförs till lamellpaketet, tycker inte det framgår av materialet jag hittat, men det finns risk för att det finns fördröjningar där också. Det sker iaf inte med en reglerventil som i Gen4.

Men med andra ord borde ingreppstiden inte vara så dålig som för dig B20, även om det är en försämring jämfört med Gen4. Ska bli intressant att höra hur det slutar.
Nu har jag ju inte en susning om det sitter Gen 4 eller 5 på min MY13, om den är ok, eller har något fel. Men slö är den.

Har läst på lite i alla fall och Gen 5 är en ordentlig förenklad/billigare konstruktion av Gen 4 känns det som.

I generation 5 har man sparat bort accumulator och reglerventiler som är dyra, man reglerar bara trycket genom att släppa på olika mycket ström till elpumpen. För att få pumpen lite snabbare och dynamiskare sitter en överströmningsventil på pumpen vars anspänningstryck styrs av en centrifugalvikt. Ju snabbare elmotorn snurrar, ju hårdare pressas kulan i överströmsventilen mot sätet.

Elmotor+pump+centrifugalvikter har ju dock ett ganska stort tröghetsmoment, så att hinna varva upp/ned dessa för att reglera trycket jämfört med att styra den lilla ventilen i Gen 4 måste ju vara svårt att få lika snabbt att reagera.

Vore intressant med data på båda.

Om det nu råkar vara Gen 5 på min bil överhuvudtaget ?:-/

PS, BMWs konstruktion i xDrive känns ju bättre då. Man har ju gått hela vägen fullt ut och kastat ut elmotorn, pumpen, centrifugalvikter och hela hydrauliken. Istället för elmotor har man typen "högtalarspole" som trycker direkt på lamellen vilket ger oöverträffad snabbhet. DS
#652487
mattish skrev:Quattro heter det man ska ha ;)
Eller ännu hellre riktig 4x4, men det är ju inte så många vettiga bilar som har det i normal storleksklass..
Quattro kan ju vara Haldex det också ... Riktig 4x4 är väl kanske inte så önskvärt på en vanlig personbil om du nu vill kunna svänga med bilen.
#652491
Det finns ju massor med bilar där alla hjulen driver hela tiden utan att kopplas in/ut hela tiden via kopplingar.

Tex Audi torsen quattro, BMWs gamla iX. Subarus symmetic 4wd, nissan, mitsubishi osv

De tycker jag ger bra körkänsla om man tex brassar max på en rallyväg då man har jämt driv på alla 4 hela tiden istället för att koppla ur/i hela tiden.

Dessutom så sliter det däcken jämt och 99% av alla släpp händer inte ens då ju motorns kraft är fördelad på alla 4 hela tiden.
#652496
B20! Ser vad du skriver, tror att jag förstår vad du menar och är enig i att man kan tolka funktionen på det sätt du gör men..
Vad med om problemet du upplever är en kombination av de tre olika trådar du startat om din nya MY13?

1. Man har begränsat effektuttaget med manuell låda av en eller annan grund som vi inte vet. I kommentarena till den tråden diskuteras det också om Volvo ytterliggare reducerat effektuttaget på låga växlar. Hur har man integrerat detta i styrningen av Haldexen.

2. Du har fått en bil som pensionärsgasar vid start. Hur har man lyckats integrera det med förladdningen av Haldexen?

3. Den största skillnaden mellan Gen V och tidigare generationer i funktion är egentligen att man i stället för en ventil som öppnas när man vill ha drivning bak för att öka trycket på lamellerna. Så har man i stället en ventil som stänger för att inte släppa ut ett tryck som redan finns där. Om den totala volymen i systemet minskar så borde systemet vara minst lika snabbt som Gen IV eftersom du teoretiskt får ett litet tryckfall i ackumulatorn när ventilen öppnar i Gen IV. Sedan kan man givetvis kompensera detta genom att ha ett högre tryck än vad som behövs för att pressa samman lamellerna.

Under förutsättning att allt är helt och funkerar som det skall så borde det bara handla om styrsytemet dvs programmeringen och hur väl allt lirar tillsammans.

Hade programmerarna vetat att du just då tänkte testa fyrhjulsdriften så hade de dragit på fullt tryck på lamellerna och du hade fått en grop under varje hjul. Men visste de det och hur väl har de integrerat de tre tingen du påpekat?

Peter
#652510
VolvoB20 skrev: [...] om man tex brassar max på en rallyväg [...]
Å ena sidan föreställer jag mig att vår vän B20 jämfört med andra XC70 köpare har lite stora sportiga krav på denna robusta glidarbil. Å andra sidan skall ju ett nyare och förbättrat 4WD system inte vara långsammare att koppla in alla hjulen. Det är lite oroande.
#652528
Midnightspecial skrev:B20!3. Den största skillnaden mellan Gen V och tidigare generationer i funktion är egentligen att man i stället för en ventil som öppnas när man vill ha drivning bak för att öka trycket på lamellerna. Så har man i stället en ventil som stänger för att inte släppa ut ett tryck som redan finns där. Om den totala volymen i systemet minskar så borde systemet vara minst likinte a snabbt som Gen IV eftersom du teoretiskt får ett litet tryckfall i ackumulatorn när ventilen öppnar i Gen IV. Sedan kan man givetvis kompensera detta genom att ha ett högre tryck än vad som behövs för att pressa samman lamellerna.
Under förutsättning att allt är helt och funkerar som det skall så borde det bara handla om styrsytemet dvs programmeringen och hur väl allt lirar tillsammans.
Det är ju rätt stor skillnad, I Gen 4 så bygger pumpen upp trycket i en fjädebelastad tryckaccumulator så fort bilen är startad. När man sedan behöver AWDn så öppnar man bara en liten magentventil, vilket säker bara tar någon millisekund. För att släppa fram oljan till lamellerna.

I gen 5 har man tagit bort allt detta, När man behöver AWD så varvar man upp elmotorn, som i sin tur varvar upp pumpen, som i sin tur varvar upp centrifugalvikterna så de blockerar returledningen och på så sätt får man tryck till lamellerna,

Det tar ju säkert lite längre tid än att bara öppna en liten elektroventil. Om man nu inte lyckats bygga en elmotor med extrem acceleration.

Hur framgångsrikt ett system är för stabilitet/framkomlighet brukar ju i mycket hänga på hur snabbt man kan korrigera hjulspinn innan det gräver ned sig eller har börjat sladda.
Midnightspecial skrev:Hade programmerarna vetat att du just då tänkte testa fyrhjulsdriften så hade de dragit på fullt tryck på lamellerna och du hade fått en grop under varje hjult?
Huvudet på spiken, om systemt inte är så snabbt så får man ju försöka kompensera genom att dra åt redan innan, Men det kan ju aldrig bli lika bra, för en isfläck kan ju dyka upp utan att datorn i förväg skall ha kunnat gissa sig till att snart kommer en isfläck, (eller en rivstart :D )
#652539
Vet inte vem av oss som missförstår den tekniska beskrivningen som björnw hänvisade till i går. Men som jag läser beskrivningen från Haldex och utvärderingsmodellen från Tekniska högskolan i Luleå så fungerar systemet på följande sätt:
Den elektriska pumpen startar när du startar bilen eller lägger i växel (framgår inte vilket) och pumpar hydralolja konstant över och förbi kolven som trycker mot lamellerna. Bortanför kolven och före sumpen sitter en elektrostyrd ventil motsvarande den ventil som tidigare satt mellan ackumulatorn och kolven. När systemet sedan begär inkoppling av bakhjulen så stängsventilen och ett tryck byggs upp mot kolven. Tidigare öppnade ventilen och tryckets släpptes iväg mot kolven.
Sedan för att inte trycket bara skall öka och öka så skulle man antingen fått lov att öppna ventilen något bakom kolven. Eller så kan man som i detta fall med denna pumpen, ha kanaler i den roterande pumpen som öppnar och släpper ut övertrycket när presset blir för stort mot centrifugalvikterna.
Ser man på reaktionstiderna i modellen från LUTH så har jag väldigt svårt att tro att det hydralmekaniska systemets skillnad i responstid mellan GEN IV och V går att urskilja i praktisk användning.

Däremot är jag helt enig i att här har man kanske inte gjort ett programeringsjobb som tilltalar varken dig eller mig. Men jag blir fundersam när du skriver att start/stopp funktionen inte kopplas ur när du kopplar till släpet. Då kan man inte utesluta att det är en bugg i systemet och att uppdatering kan komma.

Men för att spekulera fritt:
Är det så att miljö-/CO2 ivrarna styrt så mycket att man strypt manuella versionen? Du kanske inte har mer än en D4 eller D3 när du startar på ettan med start/stopp. Är behovet av att gasa lite extra för att få AWD ett resultat av att man inte önskar Haldexen att gripa in med ökad bränsle förbrukning som följd när bilen pensionärgasar?Är det skillnad om du kopplar in HDC eller avstängd DSTC? DSTC borde rimligtvis acceptera mer hjulspinn på bakhjulen än framhjulen.
Hade varit intressant om någon med MY13, D5 och automatlåda har de samma erfarenheterna. Om inte så skall jag försöka återkomma i mitten på nästa vecka efter helt oofficiella och ovetenskapliga tester.

Peter
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 130

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]