Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#653503
perhall skrev:Det slår ju även mot andra märken som också får Haldex 5. Om syftet är att minska produktionskostnader och bränsleåtgång så kan det ju vara förståeligt - billigare 4WD o lägre EU-mix... om det gäller en a4q som aldrig körs i terräng... men för XC70, Merca ML och några andra bilar så är ju terrängegenskaper, eller vad vi ska kalla det för (dra upp båtar, åka till vinsterstuga...) viktigt!/PH

Är det inte så att biltillverkaren efterfrågar viss typ av 4-hjulsdrift?

Det finns många biltillverkare som har konstant 4-hjulsdrift och det trodde jag Volvo skulle också övergå till och inte detta som man erbjuder sina kunder !!

Man erbjuder "billigare" 4-hjulsdrift men bilen är lika dyr ändå men om det hade varit "dyrare" 4-hjulsdrift så hade man höjt priset på bilen omgående. Som vanligt.

PerXC70 skrev:Jag var helt enkelt tvungen att testa min bil på grusvägen hemma med svag uppförslutning. Framhjulen spinner på bra men hade endast ett litet märke av ett av bakhjulen. Testade två gånger till och samma sak igen. Så tyvärr är det inte bara din bil B20, väntar med spänning vad du får för svar på fredag. Detta känns inte riktigt som det jag ville ha. Påminner om viscokopplingen som behövde en eftermiddag att komma igång.
Detta låter inte bra ! :???:
#653522
PerXC70 skrev:Första inlägget. Läst länge på forumet.

I fredags 120608 hämtade jag ut min my13 XC70 D5 man med Polestar uppgradering. Grymt nöjd med bilen, fantastiskt motor, lite bruksigare än tyskarna men det tycker jag bara passar bilen.

Jag var helt enkelt tvungen att testa min bil på grusvägen hemma med svag uppförslutning. Framhjulen spinner på bra men hade endast ett litet märke av ett av bakhjulen. Testade två gånger till och samma sak igen. Så tyvärr är det inte bara din bil B20, väntar med spänning vad du får för svar på fredag. Detta känns inte riktigt som det jag ville ha. Påminner om viscokopplingen som behövde en eftermiddag att komma igång.
Det var inte bra, då känns det ju mera som ett konstruktionfel. än som att det bara skulle vara fel på min bil.

Man kunde ju misstänka det när BorgWarnen/Haldex inte skriver ett ord om prestanda förbättringar i Gen 5. utan bara svammlar på om miljön för att man gjort enheten några kilo lättare. Varning på det. Det man plockade bort var väl komponenterna som gjorde systemet snabbt.

Min MY-10 lämnade exakt lika stora märken efter alla 4 hjulen. Det är ju det som skiljer bra från dåligt. Får framhjulen spinna loss innan bak kopplas in så missar man ju massor med grepp och stabilitet som man inte kan hämta hem. Min MY-10 var grym under vintarna i snö och isbackar när man hade tungt släp bakom.Samma sak när det kom isfläckar när man låg i landsvägsfart.

Min har en annan lustighet för sig, ibland känns det som bilen knyter sig när man fickparkerar. Alla som kört en bil med låsbar 4wd och glömt koppla ur den vet vad jag menar.
#653780
Det börjar ju låta som XC70 innan haldex-kopplingen, dvs. den som byggde på V70 första generationen och kom 99. När det blev slirigt/halt (på den tiden fanns antisladd bara hos BMW o Merca vad jag vet) tog det 1-1,5 sek innan fyrhjulsdriften gick i = läskigt och lite som att köra en gammal P911 i snö = kräver koll och erfarenhet.../PH
#653800
Finns Instant Traction kvar som begrepp i sammanhaget eller är denna funktion borta?

Instant Traction ska ju garantera att alla hjul hjälper till vid behov och det utan fördröjning. Det var när Instant Traction dök upp på Volvos AWD-modeller som systemet började bli riktigt användbart.

Så länge oklarheter omkring detta kvarstår vill jag inte lämna ifrån mig min 2010 till förmån för en ny vagn av modell 2013

/Henry
#654220
Bilen klar att hämta....

I morse innan jag lämnade in den gasade jag på lite på väg till ÅF för att se om den fortfarande var lika trög. Då blev det 5 m spår efter framhjulen som grävde och bakhjulen gjorde ingen större nytta alls.

Nu har man felsökt/laddat ny mjukvara i bilen så får vi se. Det fanns visst redan uppdateringar och korrektioner trots jag bara haft bilen en vecka.

Ska bli spännade och se hur det funkar med nya mjukvaran.
#654414
NEJ NEJ NEJ

Bilen felsökt, uppdaterad och nu har jag provkört.

Den är på en helt annan planet än min förra XC70. Startar jag för fort hinner bakhjulen aldrig kopplas in och det blir grävmärken efter framhjulen.

Hmmmm... min sambo klagar på att jag har slirat sönder vår grusväg, det var omöjligt med vår förra XC70, den bara sköt iväg som ett skott när alla 4 drev direkt.

Man kan få bakhjulen att driva också men det kräver att man kör lungt och försiktigt i starten.

Det känns som jag kör en första generation 1 av haldex igen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 130

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]