Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#652702
Jag har inte heller lyckas hitta något om en "utsläppsventil" utan att det är något med centrifugalvikterna som styr inkopplingen men jag har som sagt inte heller fattat exakt hur det funkar och kan inte bedöma snabbheten i lösningen. Om det inte går att lösa med en programuppdatering har de ju problem...

Det vore intressant att veta hur många hjulvarv eller hur stor del av ett hjulvarv som krävs för att få snurr bak. Knyt fast bilen i ett rejält träd och prova på blött gräs?
#652884
bjornw skrev:Jag har inte heller lyckas hitta något om en "utsläppsventil" utan att det är något med centrifugalvikterna som styr inkopplingen men jag har som sagt inte heller fattat exakt hur det funkar
Verkar ju vara en busenkel konstuktion.

Man har en roterande kolvpump med fast deplacement som drivs av en elmotor, dvs den pumpar en viss volym per varv. Nu är det ju trycket och inte flödet som styr lamellen så man låter flödet passera ett hål. Ju högre varv/flöde, ju högre blir trycket.

Krångligare är så är det väl inte.

Sen för att få lite extra fjutt på det hela har man satt en centrifugalvikt som trycker en kula mot hålet för att utterligare boosta trycket lite när man varvar upp pumpen.

Men jag tror att det är något knas i nya mjukvaran på min. För om jag råkar starta lite ovarsamt på grus så framhjulen spinner loss så kommer det upp en massa felmeddelanden och bilen blir 2-hjulsdriven en stund.

Har ju åkt olika Haldex AWD i 7 år och 20.000 mil i alla förhållanden och det har varit skottsäker. Men nu verkar det inte funka så bra på Gen 5.
#652903
Men då är ju kopplingens låsning direkt proportionell mot elpumpens rotation och det finns ingen "förladdning", by-pass, "utloppsventil" eller annat hjälpmedel utan pumpen måste varva upp för att få ökat tryck och därmed ökat ingrepp. Allt hänger på pumpens reaktionstid alltså.

Så fattade jag det från början också men blir tveksam eftersom det också står att pumpen startar direkt när bilen startar, men hur kan den i så fall bygga upp ett tryck i förväg om det inte finns någon annan funktion som reglerar trycket till lamellpaketet? Midnightspecial är också inne på att det finns ventiler på andra ställen som öppnar/stänger för att kontrollera när lamellpaketet ska öppna/stänga. Tycker fortfarande att det är lite oklart hur det fungerar.

Sedan låter det tråkigt nog som om något är knas på din bil, hoppas du får det fixat snabbt.
#652948
bjornw skrev:Men då är ju kopplingens låsning direkt proportionell mot elpumpens rotation och det finns ingen "förladdning", by-pass, "utloppsventil" eller annat hjälpmedel utan pumpen måste varva upp för att få ökat tryck och därmed ökat ingrepp. Allt hänger på pumpens reaktionstid alltså. .
Cannon har ju elmotorer i sina zoom/autofocus som reagerar på bråkdelar av en sekund så det går kanske att lösa om man krämar på rejält med ström.
bjornw skrev: Så fattade jag det från början också men blir tveksam eftersom det också står att pumpen startar direkt när bilen startar, men hur kan den i så fall bygga upp ett tryck i förväg om det inte finns någon annan funktion som reglerar trycket till lamellpaketet? Midnightspecial är också inne på att det finns ventiler på andra ställen som öppnar/stänger för att kontrollera när lamellpaketet ska öppna/stänga. Tycker fortfarande att det är lite oklart hur det fungerar..
Om du låter pumpen snurra med begränsat varvtal så hinner ju oljan evakueras genom hålet. Då behövs bara en liten ökning av varvtalet för att häjja trycket.

Om man studerar bilderna så ser man dessutom att centrifugalvikterna är upphängda så att de inte bara påverkas av centripetalkrafterna från rotationen utan även en rotations-accelerationskraft om man snabbt ökar varvtalet tex vilket ju bidar till att sänka responstiden.,

De som skrev uppsatsen har dock missat detta vilket kan förklara att man har vissa avvikelser i teoretiska mot uppmätta värden just i transienterna.
#653069
apersson850 skrev:Verkar vara tillbaka till ursprunget, fast då var pumpen mekanisk istället. Plus att det fanns tryckreduceringsventil för att klara av skillnader i rullomkrets beroende på däckslitage och så.
Ja, det känns som jag har kastats tillbaka 10 år i tiden med Gen 5. Redan 2002 lyckades ju haldex aktivera kopplingen efter bara 1/7-dels varvs rotation på hjulen.
#653154
VolvoB20!

Detta verkar oroande för en kund som mig som har planer på att byta till 2013.

Det skulle kunna bli ett riktigt stolpskott för Volvo.

Jag är mycket nöjd med XC70 2010 men förr eller senare blir det tid för byte.

Visar det sig att den nya konstruktionen allvarligt försämrar bilens prestanda, som ju är det vi betalar för när vi väljer AWD, är Volvo på fel väg.
Vi har vant oss vid att saker och ting ska bli lite bättre för varje ny version inte sämre.

Håll oss informerade om utvecklingen.

Tack på förhand

Henry
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 130
S/V60 Polestar utan taklucka

I praktiken är Polestar 2017 en helt ny bil m[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]