Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#652496
B20! Ser vad du skriver, tror att jag förstår vad du menar och är enig i att man kan tolka funktionen på det sätt du gör men..
Vad med om problemet du upplever är en kombination av de tre olika trådar du startat om din nya MY13?

1. Man har begränsat effektuttaget med manuell låda av en eller annan grund som vi inte vet. I kommentarena till den tråden diskuteras det också om Volvo ytterliggare reducerat effektuttaget på låga växlar. Hur har man integrerat detta i styrningen av Haldexen.

2. Du har fått en bil som pensionärsgasar vid start. Hur har man lyckats integrera det med förladdningen av Haldexen?

3. Den största skillnaden mellan Gen V och tidigare generationer i funktion är egentligen att man i stället för en ventil som öppnas när man vill ha drivning bak för att öka trycket på lamellerna. Så har man i stället en ventil som stänger för att inte släppa ut ett tryck som redan finns där. Om den totala volymen i systemet minskar så borde systemet vara minst lika snabbt som Gen IV eftersom du teoretiskt får ett litet tryckfall i ackumulatorn när ventilen öppnar i Gen IV. Sedan kan man givetvis kompensera detta genom att ha ett högre tryck än vad som behövs för att pressa samman lamellerna.

Under förutsättning att allt är helt och funkerar som det skall så borde det bara handla om styrsytemet dvs programmeringen och hur väl allt lirar tillsammans.

Hade programmerarna vetat att du just då tänkte testa fyrhjulsdriften så hade de dragit på fullt tryck på lamellerna och du hade fått en grop under varje hjul. Men visste de det och hur väl har de integrerat de tre tingen du påpekat?

Peter
#652510
VolvoB20 skrev: [...] om man tex brassar max på en rallyväg [...]
Å ena sidan föreställer jag mig att vår vän B20 jämfört med andra XC70 köpare har lite stora sportiga krav på denna robusta glidarbil. Å andra sidan skall ju ett nyare och förbättrat 4WD system inte vara långsammare att koppla in alla hjulen. Det är lite oroande.
#652528
Midnightspecial skrev:B20!3. Den största skillnaden mellan Gen V och tidigare generationer i funktion är egentligen att man i stället för en ventil som öppnas när man vill ha drivning bak för att öka trycket på lamellerna. Så har man i stället en ventil som stänger för att inte släppa ut ett tryck som redan finns där. Om den totala volymen i systemet minskar så borde systemet vara minst likinte a snabbt som Gen IV eftersom du teoretiskt får ett litet tryckfall i ackumulatorn när ventilen öppnar i Gen IV. Sedan kan man givetvis kompensera detta genom att ha ett högre tryck än vad som behövs för att pressa samman lamellerna.
Under förutsättning att allt är helt och funkerar som det skall så borde det bara handla om styrsytemet dvs programmeringen och hur väl allt lirar tillsammans.
Det är ju rätt stor skillnad, I Gen 4 så bygger pumpen upp trycket i en fjädebelastad tryckaccumulator så fort bilen är startad. När man sedan behöver AWDn så öppnar man bara en liten magentventil, vilket säker bara tar någon millisekund. För att släppa fram oljan till lamellerna.

I gen 5 har man tagit bort allt detta, När man behöver AWD så varvar man upp elmotorn, som i sin tur varvar upp pumpen, som i sin tur varvar upp centrifugalvikterna så de blockerar returledningen och på så sätt får man tryck till lamellerna,

Det tar ju säkert lite längre tid än att bara öppna en liten elektroventil. Om man nu inte lyckats bygga en elmotor med extrem acceleration.

Hur framgångsrikt ett system är för stabilitet/framkomlighet brukar ju i mycket hänga på hur snabbt man kan korrigera hjulspinn innan det gräver ned sig eller har börjat sladda.
Midnightspecial skrev:Hade programmerarna vetat att du just då tänkte testa fyrhjulsdriften så hade de dragit på fullt tryck på lamellerna och du hade fått en grop under varje hjult?
Huvudet på spiken, om systemt inte är så snabbt så får man ju försöka kompensera genom att dra åt redan innan, Men det kan ju aldrig bli lika bra, för en isfläck kan ju dyka upp utan att datorn i förväg skall ha kunnat gissa sig till att snart kommer en isfläck, (eller en rivstart :D )
#652539
Vet inte vem av oss som missförstår den tekniska beskrivningen som björnw hänvisade till i går. Men som jag läser beskrivningen från Haldex och utvärderingsmodellen från Tekniska högskolan i Luleå så fungerar systemet på följande sätt:
Den elektriska pumpen startar när du startar bilen eller lägger i växel (framgår inte vilket) och pumpar hydralolja konstant över och förbi kolven som trycker mot lamellerna. Bortanför kolven och före sumpen sitter en elektrostyrd ventil motsvarande den ventil som tidigare satt mellan ackumulatorn och kolven. När systemet sedan begär inkoppling av bakhjulen så stängsventilen och ett tryck byggs upp mot kolven. Tidigare öppnade ventilen och tryckets släpptes iväg mot kolven.
Sedan för att inte trycket bara skall öka och öka så skulle man antingen fått lov att öppna ventilen något bakom kolven. Eller så kan man som i detta fall med denna pumpen, ha kanaler i den roterande pumpen som öppnar och släpper ut övertrycket när presset blir för stort mot centrifugalvikterna.
Ser man på reaktionstiderna i modellen från LUTH så har jag väldigt svårt att tro att det hydralmekaniska systemets skillnad i responstid mellan GEN IV och V går att urskilja i praktisk användning.

Däremot är jag helt enig i att här har man kanske inte gjort ett programeringsjobb som tilltalar varken dig eller mig. Men jag blir fundersam när du skriver att start/stopp funktionen inte kopplas ur när du kopplar till släpet. Då kan man inte utesluta att det är en bugg i systemet och att uppdatering kan komma.

Men för att spekulera fritt:
Är det så att miljö-/CO2 ivrarna styrt så mycket att man strypt manuella versionen? Du kanske inte har mer än en D4 eller D3 när du startar på ettan med start/stopp. Är behovet av att gasa lite extra för att få AWD ett resultat av att man inte önskar Haldexen att gripa in med ökad bränsle förbrukning som följd när bilen pensionärgasar?Är det skillnad om du kopplar in HDC eller avstängd DSTC? DSTC borde rimligtvis acceptera mer hjulspinn på bakhjulen än framhjulen.
Hade varit intressant om någon med MY13, D5 och automatlåda har de samma erfarenheterna. Om inte så skall jag försöka återkomma i mitten på nästa vecka efter helt oofficiella och ovetenskapliga tester.

Peter
#652626
Linqid skrev:Visserligen inte AWD-relaterat, men hur upplever du motorn i jämförelse med din MY10 D5?
Klart snålare 5% -7% mindre både i stan och på landsvägen, mätt vid pump. Det trodde jag inte.
#652660
Med ett inkopplingsbart system, som har möjlighet att kopplas in när som helst, även när det inte finns något hjul som slirar (som Haldex generation 4, exempelvis) så kan man med fördel förutsätta att varje start som görs, hur den än görs, kräver 4-hjulsdrift. När sen bilen har kommit på rull så släpper man på kopplingen och håller koll på så att det inte betyder att det börjar slira igen. Sen får man nypa åt eller släppa beroende på den utvärderingen.
#652673
Så vitt jag vet har XC70 alltid drivning på bakhjulen. De kopplas alltså inte in när de behövs. Vid normalt väglag med bra grepp fördelas kraften till 95% fram och 5% bak och kan regleras steglöst och omärkligt till 50/50 mellan fram- och bakhjul.
#652676
Nja, de där fem procenten är ju restfriktionen när kopplingen har släppt, så det vete katten om man kan kalla det för att bakhjulen är inkopplade. Det är väl snarare att den använda tekniken inte medger fullständig urkoppling, något som det ändå i praktiken kan sägas vara.
#652694
Midnightspecial skrev: Bortanför kolven och före sumpen sitter en elektrostyrd ventil motsvarande den ventil som tidigare satt mellan ackumulatorn och kolven. När systemet sedan begär inkoppling av bakhjulen så stängsventilen och ett tryck byggs upp mot kolven. Tidigare öppnade ventilen och tryckets släpptes iväg mot kolven.
Sedan för att inte trycket bara skall öka och öka så skulle man antingen fått lov att öppna ventilen något bakom kolven. Eller så kan man som i detta fall med denna pumpen, ha kanaler i den roterande pumpen som öppnar och släpper ut övertrycket när presset blir för stort mot centrifugalvikterna.
Ser man på reaktionstiderna i modellen från LUTH så har jag väldigt svårt att tro att det hydralmekaniska systemets skillnad i responstid mellan GEN IV och V går att urskilja i praktisk användning.

Efter att lusläst den fulla rapporten ser jag inte att man reglerar trycket med en ventil längre, utan man gör det genom att variera varvtalet på motorn/pumpen. Man varvar upp motorn/pumpen och genom ökat flöde + centrifugalvikterna ansätter de tre överströmningsventilerna hårdare så ökar trycket,

Vill man släppa på trycket så minskar man vartalet och flödet minskar + centrifugalvikterna släpper släpper anspänningen på överströmningventilerna.

På så vis har man kunnat spara bort hela det elektriska ventilpaketet + accumulatorn vilket var hela grundtanken.

Diagrammen är ju alldeles för grova och ligger på sekundskala för att man ska kunna urskija sklillnader i milllisekunder vad gäller responstid.

Men jag hoppas ju att det bara är nya mjukvaran som är omogen och inte snabbheten i systemet som fattas och man kan fixa det med en uppdatering.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 130
Startbatteri

sitter agm orginal om man har start stopp men du k[…]

Brainys V60

Vet inte om bilen hörde att jag tänkte b[…]

Ehhhh... Du skriver så här "me[…]

Jag har kollat runt på youtube och ser d&aum[…]