Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#925709
Jag körde Audi A4Q tidigare och var väldigt förtjust i den. Det ni skriver om här med stabilitet på motorväg är det enda tillfälle jag känner att Volvon är betydligt bättre än A4:an vad gäller framdriften. Volvon är betydligt mindre orolig när det börjar bli snömodd och snösträngar på motorvägen, jag vet inte om det beror på att Audin driver mer på bakhjulen som gör att den blir lite orolig, och om Volvon kan tacka Haldexen för den fina stabiliteten eller om det är det fina V60-chassit som är så stabilt oavsett drivsystem.
#925731
Jag skulle vilja säga att det är antisladdsystemet som är i toppklass.. För även med en FWD-volvo känns det stor skillnad mot många andra bilar jag kört.
#925737
Går antisladd in och jobbar så där helt utan att man märker det? Med min AWD har jag bara vid ett fåtal tillfälle under 12000 mil märkt att DSTClampan glimtat till och då har det varit vid start i riktig halka. Man kan väl också tänka sej att så här på mammas gata har delarna anpassats till våra väglag, det kan man ju inte begära av en japan eller ens tysk.
#925741
Jag utmanar den lite då och då och i säkra lägen "testar" när det släpper i kurvor.. och den verkar gå in och jobba bra mycket innan jag ser att DSTC-lampan tänds. Jag kanske bara missar den eftersom man i de lägena oftast har ögonen på vägen.
#925849
Exquattro skrev: Man kan väl också tänka sej att så här på mammas gata har delarna anpassats till våra väglag, det kan man ju inte begära av en japan eller ens tysk.
Ehhh tyskar o japaner ... Har du inte kört en Impessa WRX fulltime 4WD eller en riktig Torsen quattro i RS6:a eller en GTR 4WD .
#925966
Har lämnat Volvo-träsket för att prova något annat efter 14år. Det enda som var säkert vid ett byte var att den skulle vara 4-hjulsdriven, för 2-hjulsdrift kommer jag nog aldrig att gå tillbaks till. Har varit blankis ett par morgonar och BMW 525d x-drive går ytterligare ett snäpp stadigare än min gamla XC70...
#926029
VolvoB20 skrev:
Exquattro skrev: Man kan väl också tänka sej att så här på mammas gata har delarna anpassats till våra väglag, det kan man ju inte begära av en japan eller ens tysk.
Ehhh tyskar o japaner ... Har du inte kört en Impessa WRX fulltime 4WD eller en riktig Torsen quattro i RS6:a eller en GTR 4WD .
Snälla, jag måste få bli lite nationalistisk efter att vid mitt andra Volvoförsök efter Quattron fått en bil jag riktigt trivs med :) . Det jag säger är att den enda situation som känns bättre med HaldexVolvon är just vid motorvägskörning. Den känns stabilare helt enkelt, vad det nu beror på. Kanske var det nåt vajsing men min bil men däcken var bra och alla hjulinställningar var perfekta, det kollade jag. Sen nej, jag har inte kört någon av extremerna du nämner, men får jag tillfälle lovar jag att jag ska göra det. Och jag menade förstås inte att tyskar o japaner inte kan, snarare att de inte bryr sig om lilla Sverigemarknaden så mycket att de anpassar sig efter oplogade motorvägar o tjälskott o annat helsike.
#926069
Exquattro skrev:
VolvoB20 skrev:
Exquattro skrev: Man kan väl också tänka sej att så här på mammas gata har delarna anpassats till våra väglag, det kan man ju inte begära av en japan eller ens tysk.
Ehhh tyskar o japaner ... Har du inte kört en Impessa WRX fulltime 4WD eller en riktig Torsen quattro i RS6:a eller en GTR 4WD .
Snälla, jag måste få bli lite nationalistisk efter att vid mitt andra Volvoförsök efter Quattron fått en bil jag riktigt trivs med :) . Det jag säger är att den enda situation som känns bättre med HaldexVolvon är just vid motorvägskörning. Den känns stabilare helt enkelt, vad det nu beror på. Kanske var det nåt vajsing men min bil men däcken var bra och alla hjulinställningar var perfekta, det kollade jag. Sen nej, jag har inte kört någon av extremerna du nämner, men får jag tillfälle lovar jag att jag ska göra det. Och jag menade förstås inte att tyskar o japaner inte kan, snarare att de inte bryr sig om lilla Sverigemarknaden så mycket att de anpassar sig efter oplogade motorvägar o tjälskott o annat helsike.
skulle inte tro att volvo bryr sig om det heller, då en 20 år gammal mercedes w124 går lika stadigt efter vägen som en 08 xc70 gör, samt att det är bättre fjädring i mb:n, 60-70 km/h över fartgupp känns inte i mercan men i volvon hoppar man i taket (och ja, det är nya dämpare på volvon)
#926264
En bil man inte känner fartgupp i om man håller 60km/h skulle inte jag vilja köra....
  • 1
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
Öppna bilen

Vet ej hur det gått för TS, men fö[…]

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]