Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#654972
VolvoB20 skrev:Med HDC så verkar den driva bak med, men det funkar ju bara upp till 7 km/h.
Om det funkar bättre med HDC inkopplat finns det lite hopp, då sitter förmodligen begränsningen inte i det hydraliska eller mekaniska utan i programmeringen, iaf delvis.

Blir sugen på att låna en MY13 och jämföra.
#654988
2444ever skrev:apersson om du investerat i en my13 istället så hade du inte behövt någon extra skyddsplåt :)
Ska man tro vad VolvoB20 skriver här tar sig en modell 2013 inte ens ut dit skyddsplåten behövs...

Men visst går det att köra fortare än 7 km/h med HDC aktiverat. Min går åtminstone uppåt 40 km/h, fast då väsnas den förstås rätt otrevligt. Men är det besvärliga förhållanden, släpa på kärra och sånt, vill man oftast inte köra speciellt fort ändå.
#655256
Är det verkligen ingen mer än jag och PerXC70 som har en MY13 och kan prova ?:-/

Idag var det lite fuktigt på asfalten och jag provade att dra på ordentligt i starten vid ett rödljus.

För min My10 fanns inte hjulspinn ens på kartan i det läget. Bilen hade bara satt sig på baken lite och susat iväg helt utan släpp eller sladdar.

MY13 däremot slirar ordentligt fram, framhjulen letar grepp, DSTC/Antispin jobbar frenetiskt med att bromsa framhjulen och antispinlampan blinkar. Sen efter ett tag kommer drivningen bak också.

Det går att få bilen att driva bak, men då får man börja försiktigt och gradvis öka gasen när bilen får fart och på så sätt långsamt öka trycket i Haldexen,

Hur i hela friden ska haldexen hinna gripa in i vinter om man passerar en isfläck eller slasksträng vid en omkörning ?:-/ Förtroendet för Gen-5 känns i botten just nu.
#655270
Vad säger Volvocars om detta, där om någon borde väl kunna ge upplysningar om det är dessa förändringar i Haldex gen 5 funktion.
Det går ju att kontakta Volvo både via telefon och mail.
Just nu känns det som om det är en mängd spekulationer och tyckande.
#655271
Jag väntar på svar från både Volvocars och Haldex.

Jag vill ju veta om det går att åtgärda, eller om det är byggt så här.

Har ni några bättre adresser, jag använder mailadressen på respektive hemsida.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 130
Öppna bilen

Vet ej hur det gått för TS, men fö[…]

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]