Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#1043353
Schmoyoho skrev:Ah, på så vis. Okej, men det är ju egentligen sak samma. Det kändes lite som en påk i mina fälgar, så att säga. Angående rattvärme så behöver du väl en styrenhet för det => ladda mjukvara => fel årsmodell => VIDA laddar inte mjukvaran.
Beroende på det ser ut så kan det ju gå att fulkoppla med strömbrytare dold i tex armstödet bredvid den som skall bli till "arbetsbelysningen"/ extra backljuset eller originalbrytare strippad på innehållet brytare i mittkonsoll med hederlig funktion som bara matar på kräm till rattens värmekrets från tändningsstyrd strömkälla, fast jag har inte sett detta då ratten kommer nästa vecka. Först så får vi se OM man kan hitta påsen innan detta blir "problem" eller man struntar i värmen helt. Borde ju gå att undvika styrmodul och mjukvara tycker jag om man manuellt stänger av värmen. Vet dom som på P2:or strippat brytare på innehåll och gjort om den till vanlig hederlig brytare fast i originaldesign då mjukvara inte fanns till bilen i fråga då det var nåt avsett för baksätet i V70G classic insatt i en S60T5-01.
Får testa och se vid tillfälle vad Volvo vill ha för påsen samt rattbytet om dom vägrar släppa den utan att utföra arbetet.
av al78
#1043918
Då kommer en liten "hur-gör-man" text

1. Du behöver 1 st faceliftratt, 1 st facelift airbag och även en knappsats ifrån facelift då tutan jordar på annat sätt på den gamla ratten (går säkert att få ihop det men orkade inte undersöka saken)

Här ser ni korgen på den gamla ratten som tutan jordar ner i (bry er inte om den oranga kontakten - den råkade ligga där bara)
Bild

Faceliftratten är helt "tom" inuti och tutan jordar ner i själva airbagen
Bild

2. Ta bort din gamla ratt och koppla ur kabelstycken för rattknappar och airbag. Jag tog av batteripolen innan. Kvar blir detta
Bild

3. Ta facelift airbagen och vik den vita plasten på baksidan åt sidan
Bild

Bild

4. Ta bort airbagkontaktsadaptern
Bild

5. Byt knappsatser om du behöver det
Bild

De sitter nertrycka i plasten i ratten. Bara att dra/vrida ur
Bild

6. Montera ratten och koppla in rattknapparnas kablage. Tryck dit bilens airbagkablage direkt i airbagen (som man gör på den gamla ratten)
Bild

7. Sätt ihop tutans kablage
Bild

8. Tryck dit airbagen och njut av ditt resultat
Bild


Jag har alltså inte skarvat, klippt eller modifierat något för att få ratten och airbagen på plats. Min bilen är 2008 tillverkad i april. Ratten kommer ifrån en 2013 och rattknapparna ifrån en mkt tidig 2010 tillverkad i oktober 2009.

Gällande scrollknappen så är kabelstycket precis likadant. Då min har telefon och inte adaptiv farthållare som de knappar jag fick med min 2013 ratt lade jag inte någon energi på att undersöka detta.

Gällande RTI-knapp vet jag inte.

Airbagar kommer då och då upp på blocket. Finns nu en komplett faceliftratt med airbag för 5k, den har även RTI
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=15&w=3

Så här blev min MY08 till slut (komplett exteriör facelift 2014 exkl skidplates fram/bak). Någon som vet om strålkastarna ifrån 2015 med vit reflex på sidan är plug'n'play på 2008?

Bild
Bild
Bild

Uppdaterade även kupén med ny vxlspaksknopp i sportutförande.
Bild

//AL
Användarvisningsbild
av ER
#1043987
Härligt, så det var den orangea kontakten med korta kabelstycket som är boven?
Ny måste du ju byta avgaset samt värmeplåt också för en komplett MY14 look utvändigt ihop med fram/bak skidplates. Går ju inte att åka med dolda pipor och lura i folk att det är en framhjulsdriven pulka
av al78
#1044003
ER skrev:Härligt, så det var den orangea kontakten med korta kabelstycket som är boven?
Precis - är nog den som ställer till det för Bilia verkstäderna...

I din signatur står det "MY13 LED belyst R-design växelkonsoll" - vad innebär detta?

//AL
Användarvisningsbild
av ER
#1044011
Det är detta:
http://forums.swedespeed.com/showthread ... r-Retrofit
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Inte direkt vanligt och bara för automatväxlade vad jag sett.

Stämmer det att det inte sitter korg som du beskriver det i nyare ratten? Bra att veta utifall jag behöver leta efter det då det inte sitter på ratten jag fått tag på.
av Schmoyoho
#1044205
Jag är lite trög idag men kan du ta om några saker lite kort?

När du skrev att man behöver en knappsats från facelift-ratten för att tutan jordar annorlunda, vad är det som skiljer? Gäller det bara att något eller båda av de nya knappsatserna kommer med alltså?

Sen den orangea kontakten, det är alltså bara en adapter som kopplar ihop airbagens två (?) kontakter till ett annat kontaktstycke? Jag grävde i VIDA tidigare ikväll och där stod det att anledningen att ratten inte passar är på grund av "unik infästning". Låter som att det inte var så särskilt unikt helt enkelt.

5000 kr för en begagnad facelift-ratt dessutom standard/läder var överpris delux. En ny träratt kostar som sagt kring 4500-5000 kr, minns inte exakt. Läderrattarna är mig veterligen billigare. Edit: vad kostade airbagen förresten? Lite make or break för mig i nuläget, om den kostar 100 kr eller flera tusen.
av al78
#1044263
ER skrev:Det är detta:
http://forums.swedespeed.com/showthread ... r-Retrofit
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Inte direkt vanligt och bara för automatväxlade vad jag sett.

Stämmer det att det inte sitter korg som du beskriver det i nyare ratten? Bra att veta utifall jag behöver leta efter det då det inte sitter på ratten jag fått tag på.
Hej!

Länken funkar tyvärr inte.

Sitter ingen korg i den nyare ratten.

//AL
av al78
#1044265
Schmoyoho skrev:Jag är lite trög idag men kan du ta om några saker lite kort?

När du skrev att man behöver en knappsats från facelift-ratten för att tutan jordar annorlunda, vad är det som skiljer? Gäller det bara att något eller båda av de nya knappsatserna kommer med alltså?

Båda knappsatserna måste följa med. De är intryckta i samma kontaktstycke.

Sen den orangea kontakten, det är alltså bara en adapter som kopplar ihop airbagens två (?) kontakter till ett annat kontaktstycke? Jag grävde i VIDA tidigare ikväll och där stod det att anledningen att ratten inte passar är på grund av "unik infästning". Låter som att det inte var så särskilt unikt helt enkelt.

Adaptern kopplar bara ihop airbagens kontakter i ett annat kontaktstycke.

5000 kr för en begagnad facelift-ratt dessutom standard/läder var överpris delux. En ny träratt kostar som sagt kring 4500-5000 kr, minns inte exakt. Läderrattarna är mig veterligen billigare. Edit: vad kostade airbagen förresten? Lite make or break för mig i nuläget, om den kostar 100 kr eller flera tusen.

Hans ratt är kanske värd 1500 kr, det är airbagen han tar betalt för.

Användarvisningsbild
av ER
#1044309
Oops, http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=113863
nu funkar det nog bättre.

Ja nog är det inte kringlan han tar betalt för inte, värde på den mellan 700-1500kr beroende på mil och skick om man skall följa bildelsbasens priser. Knappsats 125-400kr/st.
Sett airbags i nyskick i England som tyvärr inte skickas för 3000kr och 650USD på andra sidan pölen.
av Schmoyoho
#1044347
Båda knappsatserna måste följa med? Följer inte kablaget med annars eller?

Köpte du din airbag ny förresten, al78? Och vad gick den på?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]