Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#784484
Gourmand skrev:
Gurra82 skrev:jag har my10 2,4d och är riktigt nöjd med kraften som finns i motorn är oxå lite nyare motorgeneration, sen är skatten billiare på my10
Är det inte så att skatten är väldigt hög även på 2,4 D -10 ? Runt 3500:-, har jag för mig och ännu värre på automatversionen.
Ca 3000kr är det för manuell och 1000kr mer, dvs 4000kr för automat V70 2.4d 2010.

JHg: Jag kör en V70 2010 2.4d manuell (17" 225/50, ej sänkt) och kör den på ca 0.65-0.67 i snitt (uppmätt). Jag kan komma ner i ~0.52 om jag ligger i 80-90 km/h (trots 17" sulor). Det finns nån sweetspot där där bilen går extremt snålt, jag antar att din pendling innebär just sådana hastigheter.

Jag kan tillägga att min körning innefattar ca 2mil 80-väg (där det hålls 20-40km/h över för det mesta) samt 2mil motorväg där det pendlar mellan 120-140km/h och några kilometer i stadsmiljö. Blir en del omkörningar på 80-vägen.

Jag tycker bilen går snålt med vikt/antal cylindrar/motorvolym/effekt i åtanke, speciellt som sagt på 80/90-vägar om man kör lagligt, drar som en VW Polo.
#784486
jite skrev: JHg: Jag kör en V70 2010 2.4d manuell (17" 225/50, ej sänkt) och kör den på ca 0.65-0.67 i snitt (uppmätt). Jag kan komma ner i ~0.52 om jag ligger i 80-90 km/h (trots 17" sulor). Det finns nån sweetspot där där bilen går extremt snålt, jag antar att din pendling innebär just sådana hastigheter.
75% motorvägsfart i ca 110-115, 5% stadstrafik i ca 50 km/h och resterande landsväg ca 80 km/h. Eftersom jag bor i Sveriges näst största stad så är det ofta kökörningen inblandad också...
#784539
Jämfört med de bensinmotorer som fanns då är det klart snålt, men det är nog inte sämre totalekonomi i en T4 som är betydligt billigare att köpa i förhållande till ålder och mil och drar 10-15% mer än en 2,4D 175 MY10 som det verkar. T4 har ca 1000/år i skatt. Däremot är det klart bättre drag i dieseln.
PH
#784545
När jag köpte min MY10 så hade Volvo en kampanj. Det var samma pris för en 2.4D som en 2.5FT med samma utrustning, bl.a. ingick automatlådan.
Jag vet inte hur prisbilden ser ut idag, men då kändes det som att 2.4D var ett bättre köp för mig med tanke på hur många mil jag kör. Jag gissar att en 2.4D är dyrare begagnad än en 2.5FT, då kan de ekonomiska beräkningar se lite annorlunda ut.
#784681
Skatten på MY10:an Manuell är inte fullt 3100. Frågan är om d3 (2liter 163 MY11-) är en mycket tröttare bil eller om man måste köpa en D5 för att inte ruttna bakom ratten.

Har en MY 10 till men måste ha flera bilar då vi är 2 i familjen som jobbar på olika tider har en mustang som hobbybil så jag sitter inte helt i sjön men nu när man blir tvingad att byta så är det ju lätt att titta på lite nyare...

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]