- tis 03 sep 2013, 23:25
#784484
JHg: Jag kör en V70 2010 2.4d manuell (17" 225/50, ej sänkt) och kör den på ca 0.65-0.67 i snitt (uppmätt). Jag kan komma ner i ~0.52 om jag ligger i 80-90 km/h (trots 17" sulor). Det finns nån sweetspot där där bilen går extremt snålt, jag antar att din pendling innebär just sådana hastigheter.
Jag kan tillägga att min körning innefattar ca 2mil 80-väg (där det hålls 20-40km/h över för det mesta) samt 2mil motorväg där det pendlar mellan 120-140km/h och några kilometer i stadsmiljö. Blir en del omkörningar på 80-vägen.
Jag tycker bilen går snålt med vikt/antal cylindrar/motorvolym/effekt i åtanke, speciellt som sagt på 80/90-vägar om man kör lagligt, drar som en VW Polo.
Gourmand skrev:Ca 3000kr är det för manuell och 1000kr mer, dvs 4000kr för automat V70 2.4d 2010.Gurra82 skrev:jag har my10 2,4d och är riktigt nöjd med kraften som finns i motorn är oxå lite nyare motorgeneration, sen är skatten billiare på my10Är det inte så att skatten är väldigt hög även på 2,4 D -10 ? Runt 3500:-, har jag för mig och ännu värre på automatversionen.
JHg: Jag kör en V70 2010 2.4d manuell (17" 225/50, ej sänkt) och kör den på ca 0.65-0.67 i snitt (uppmätt). Jag kan komma ner i ~0.52 om jag ligger i 80-90 km/h (trots 17" sulor). Det finns nån sweetspot där där bilen går extremt snålt, jag antar att din pendling innebär just sådana hastigheter.
Jag kan tillägga att min körning innefattar ca 2mil 80-väg (där det hålls 20-40km/h över för det mesta) samt 2mil motorväg där det pendlar mellan 120-140km/h och några kilometer i stadsmiljö. Blir en del omkörningar på 80-vägen.
Jag tycker bilen går snålt med vikt/antal cylindrar/motorvolym/effekt i åtanke, speciellt som sagt på 80/90-vägar om man kör lagligt, drar som en VW Polo.