Moderator: Moderatorer

#1172837
Perra83 skrev:Blev en lätt tvätt. Fyra tjärfläckar blev kvar. Får ta dom i veckan.
Ställde ut en av de blivande vinterfälgarna. Cratus 18". Sitter 235 60 ballongdäck på från en XC60. Tänkte köra på 235 45. Lite högre profil mot original storlek till V60. Men samtidigt blir dom lite mindre än 235 40 19 som ja har som sommardäck.
Däcken ska av. Fälgarna ska tvättas och poleras och lackskyddas. Nokian hakka R3 har jag väntat på i två år. Vet inte vilka däck ja ska ha annars. Min däckhandlare vill inte gärna sälja Nokians central europeiska däck.
Fräscht! :-)-)
Jag har varit kritisk till centraleuropeiska men Nokians friktion som jag köpte överraskade, märke ingen skillnad mot tidigare nordiska Nokiandäck. Detta förutsatt att man kör med insidan...
Har du, eller någon annan, tips om hur man får bort beläggningar från fälgarnas insida tar jag tacksamt emot det. Har kört med fälgrent, avfettning och fn vet mer. Dock envisas vissa beläggningar; de är omöjliga att få bort, ser ut som tjära från asfalt...
#1172839
Lädervård stod på schemat idag, man vet ju inte när eller om förra ägaren gjorde det så bäst att passa på :) Gick fint tycker jag för att vara första gången. Grannarna verkar tycka jag är "rolig" som fixar och har mig. De flesta här verkar lämna in, om det nu ska göras alls. Själv vill jag ju lära mig :-)
IMG_1318.JPG
IMG_1318.JPG (372.83 KiB) Visad 7162 gånger
#1172840
Handtvätt i GDS-hallen. Eftersom jag är långsam och bara den ena platsen var öppen idag fick jag några långa blickar. Vill inte vara den, men jag är ny på handtvätt och vill at det ska bli bra/ok.
#1172847
fjohan82 skrev:
Perra83 skrev:Blev en lätt tvätt. Fyra tjärfläckar blev kvar. Får ta dom i veckan.
Ställde ut en av de blivande vinterfälgarna. Cratus 18". Sitter 235 60 ballongdäck på från en XC60. Tänkte köra på 235 45. Lite högre profil mot original storlek till V60. Men samtidigt blir dom lite mindre än 235 40 19 som ja har som sommardäck.
Däcken ska av. Fälgarna ska tvättas och poleras och lackskyddas. Nokian hakka R3 har jag väntat på i två år. Vet inte vilka däck ja ska ha annars. Min däckhandlare vill inte gärna sälja Nokians central europeiska däck.
Fräscht! :-)-)
Jag har varit kritisk till centraleuropeiska men Nokians friktion som jag köpte överraskade, märke ingen skillnad mot tidigare nordiska Nokiandäck. Detta förutsatt att man kör med insidan...
Har du, eller någon annan, tips om hur man får bort beläggningar från fälgarnas insida tar jag tacksamt emot det. Har kört med fälgrent, avfettning och fn vet mer. Dock envisas vissa beläggningar; de är omöjliga att få bort, ser ut som tjära från asfalt...
Ja men precis. Det går inte att lita på utsidan av något däck. Oftast är det slask eller hyggligt torr vägbana. Nordiska dubbade eller dubbfria tycker jag är alldels för mjuka.

Är det typ underredsmassa på fälgarna? Intorkad tjära får jag lätt bort med sköjd fälg i varmvatten och kallavfettning omkringjobbad med pensel eller svamp.
#1172850
Perra83 skrev:
fjohan82 skrev:
Perra83 skrev:Blev en lätt tvätt. Fyra tjärfläckar blev kvar. Får ta dom i veckan.
Ställde ut en av de blivande vinterfälgarna. Cratus 18". Sitter 235 60 ballongdäck på från en XC60. Tänkte köra på 235 45. Lite högre profil mot original storlek till V60. Men samtidigt blir dom lite mindre än 235 40 19 som ja har som sommardäck.
Däcken ska av. Fälgarna ska tvättas och poleras och lackskyddas. Nokian hakka R3 har jag väntat på i två år. Vet inte vilka däck ja ska ha annars. Min däckhandlare vill inte gärna sälja Nokians central europeiska däck.
Fräscht! :-)-)
Jag har varit kritisk till centraleuropeiska men Nokians friktion som jag köpte överraskade, märke ingen skillnad mot tidigare nordiska Nokiandäck. Detta förutsatt att man kör med insidan...
Har du, eller någon annan, tips om hur man får bort beläggningar från fälgarnas insida tar jag tacksamt emot det. Har kört med fälgrent, avfettning och fn vet mer. Dock envisas vissa beläggningar; de är omöjliga att få bort, ser ut som tjära från asfalt...
Ja men precis. Det går inte att lita på utsidan av något däck. Oftast är det slask eller hyggligt torr vägbana. Nordiska dubbade eller dubbfria tycker jag är alldels för mjuka.

Är det typ underredsmassa på fälgarna? Intorkad tjära får jag lätt bort med sköjd fälg i varmvatten och kallavfettning omkringjobbad med pensel eller svamp.
Ja det kan nog vara något sånt, ser nästan ut som färg. Det är inte mycket, mer fläckvis på fälgarnas insida. Allt annat lossnar med avfettning och fälgrent.
Får prova med syra, aceton, bensin eller något och såklart tvätta och lackskydda efteråt.
#1173286
Fixat en annan och bredare parkeringsplats. :wink:
#1173321
Slängde på sommarsulor på volvon igår. Helt nya Goodyear efficientgrip performance. Tog idag bilen på en 30 mil lång tur och så fint och mjukt den går jämfört med i30 :oops:

Men det blir antagligen att försöka sälja den framåt sommaren. Det är för höga bränsle- och servicekostnader helt enkelt :(
  • 1
  • 744
  • 745
  • 746
  • 747
  • 748
  • 1845

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]