Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aneben
#555563
Efter en del sökande hittade jag vad som gnisslade i bakvagnen. Bussningen till "bärarmen" bak har släppt i sin infästning mot metallen vilket gör att ett fäste för en bromsslang skaver mot chassiet och gnisslar.

Bärarmen och dess främre infästning.
Bild
Här sen man hur yttre delan av gummit släppt från metallen vilket gjort att bärarmen förskjutits i sidled.
Bild

Film på hur lätt bärarmen flyttas över bussningen. (Till dess rätta plats i sidled).
https://docs.google.com/a/gummark.se/le ... ist&num=50

Är det någon som vet om bussningen går att byta utan att byta hela bärarmen?

Är detta nått som man borde få på garanti/goodwill? Bilen är en XC70 -08 som gått 18 000 mil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#555629
Vafan, det där ser ju inte ut som en 4 år gammal Volvo utan en 15 år gammal jappsare.... vad händer med kvaliteten.

Mina styrleder höll bara drygt 3000 mil innan de var slut ??:-/
Användarvisningsbild
av hollan
#556430
de skadar inte och fråga men jag tror inte du kan räkna med någon goodwill på en bussning som har rullat 18000mil
av aneben
#556933
Jag provade med fick svaret att det var för många mil.
De antydde även nåt om bristfälligt underhåll vilket man absolut skulle ha kunnat ta en diskussion kring. Bussningen sitter ju ovanför en av plastkåporna under bilen och jag tycker bilderna visar klart och tydligt att det bara är den del av bärarmen närmast gummit som rostat varvid gummit släppt från metallen. Själva gummit är helt. För mig betyder det att rostskyddet på delen närmast gummit inte har fungerat som det borde.

Nåja, ny bärarmen är beställt. Jag blir 2700:- fattigare men får lite kallitetstid i garaget på köpet :wink:
Användarvisningsbild
av Bosse78
#556935
aneben skrev:Jag provade med fick svaret att det var för många mil.
De antydde även nåt om bristfälligt underhåll vilket man absolut skulle ha kunnat ta en diskussion kring. Bussningen sitter ju ovanför en av plastkåporna under bilen och jag tycker bilderna visar klart och tydligt att det bara är den del av bärarmen närmast gummit som rostat varvid gummit släppt från metallen. Själva gummit är helt. För mig betyder det att rostskyddet på delen närmast gummit inte har fungerat som det borde.

Nåja, ny bärarmen är beställt. Jag blir 2700:- fattigare men får lite kallitetstid i garaget på köpet :wink:
Så dom säljer bara bärarmen i sin helhet? Verkar klokt av Volvo... Bytte bärarmsbustningen på en 245a en gång i tiden o de va tamejfan bland det djävligaste jag gjort så hade det varit ett alternativ o köpa t ex bara bustningen för 700:- hade jag nog köpt en hel arm ändå =D
av aneben
#557334
Nu är bärarmen bytt och det var inga problem alls att byta den och flytta över hjulnav, kabelklammer osv. Det enda som bytte förutom bärarmen var de fyra bultarna till hjulnavet.
Användarvisningsbild
av gooose
#557339
Har du kollat bussningen på andra sidan ?
Den har ju rullat med Under samma förutsättningar

Jag ser att det är din högra Du har bytt
Undrar mest då jag bytt 4 st sådana på höger sidan och då har den vänstra vart helt ok
Dessa bilar har rullat mellan 8-12000 mil
alla vart inne för ett konstigt metalliskt gnisslande bak


//Goose
av aneben
#557344
Jag tittade på den vänstra som snabbast när jag felsökte och hittade felet på den högra.
Det var inget fel på den då men jag kollade inte så noga ifall det såg ut att vara på gång att släppa i gummit. Egentligen är ju spänsten kvar i bussningen, bara det att gummit släppt från metallen så det kan klura i sidled.

Intressant att du bara bytt på höger sida. Det finns väl inget egentligen som skulle förklara det annat än att det varit problem med tillverkningen av jusst den högra? Vet du vilka årsmodeller det var? Min är tillverkad hösten 2007.
Användarvisningsbild
av gooose
#557351
Dom jag bytt på vart av åm 2008-09
Jag tänker mer på om luftvirvlar under bilen skickar upp salt eller något som påskyndar det hela på denna sidan

//Goose
av Stigrolf
#1025959
Hej.
Jag har bytt på båda sidor på min bil. det går utmärkt att byta dom. Jag kopierade det verktyg som Volvo verkstaden använder så det var enkelt att göra på plats.
De nya bussningarna har ju uppdaterats med skyddslock över bussningarna för att salt/sand inte ska tränga in.
Kanske det var en gammal tråd men det är enkelt att fixa på plats.
V70 D2 -14 Ojämn gång vid start

Hej! Behöver lite tips på felsökni[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Hej, Jag skall plocka ut en ny V60 T6 Nordic Edit[…]

Hej! Först undrar jag på vad den hä[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer […]