Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alfons38
#547807
Har en Volvo v70 2.4D 2008 som multi remmen gick av på och letade sig in i transmissions kåpan och sedan trasslade in sig där med resultat att den slet av hela fästet till rem spännaren för kamrem, man kan se att det är av i gjutgodset där remspännaren ska sitta. Har lyft av ventil kåpa och kan inte se att något överfall skulle vara knäckt. Min fundering nu är om det är vanligt att kolvarna klarar sig vid denna situation? . Har inte vågat dragit runt kolvarna än förhand.
När detta hände så kördes bilen ca 40-50 km, någon som råkat ut för liknade och vilka skador uppstod då?


// Fredrik
Användarvisningsbild
av kave
#547873
Min multirem gick av. Jag stängde av motorn direkt och ringde Volvo Assistans. De sa att det bästa är att inte köra mer med bilen alls eftersom ovanstående kan hända.
Verkstaden plockade ner och kollade kamremmen. De bytte de när de ändå plockat ner alltihop.
Allt var under garanti.
av EMIVIK
#547874
Kontakta närmsta volvohandlare.

Mest troligt tar dom det på goodwill.

Har dock semester, så kan inte kolla upp det, men ring/åk förbi.
av dain
#548093
Volvo s80 2.4d 2007 nya modellen

Jag råkade ut för en liknande sak nu i fredags.
Från motorn låter en dov smäll och bilen dör.
Jag rullar in till sidan och försöker först starta sen kollar motorn, hittar en halv (på längden kapad) multirem.
Jag bogserar bilen till Volvo i Fredrikstad(Norge) för att få bytt multirem.
Där får jag senare svaret att multiremmen gått sönder och gjort så att kamremmen kuggat över 1-2 kugg.
Det hördes tickningar från motorn när dom försökte starta, så dom kollade kamremmen.
Efter att kamremmen är satt på rätt plats ska det fortfarande höras tickningar från ventiler.
Jag får rådet att dom ska ta av toppen och kolla hur stora skador det är men att detta tar flera veckor iom semestrar. Jag bad om att få höra på tickningara men fick rådet att inte försöka starta igen.
Jag ber att få tillbaka bilen och betala så jag kan dra hem den till sverige där det inte kostar skjortan.

Det som är gjort är att kamremmen är flyttad 1-2 snäpp (utan att bytas!?)
Monterat en ny multirem-spännare samt att jag får en ny multirem och ett hjul (som troligtvis multiremmen ska gå på) i en plastpåse i bagaget.
Detta betalar jag 2500 norska kronor för.

Bilen ska nu köras med hyrd bil(1600Kr) och släp(600Kr) ner till Varberg där jag har tänkt att lämna in den på Volvo. Det är min vanliga service verkstad.

Jag undrar om jag blir lurad på Volvo i Fredrikstad eller om 1-2 kugg fel faktiskt kan orsaka skada.
Jag försökte starta bilen igen efter den stannat och innan jag hittade multiremmen, och jag hörde inget ovanligt.
Startar bilen om det bara är multiremmen som rykt?
Glad för all info jag kan få, suttit fast i Norge sen i fredags (måndag nu) och min semester har precis börjat. :cry:
Användarvisningsbild
av kave
#548145
Bilen lär starta utan multirem, du har dock ingen servoverkan så den blir trög att styra.

Riktig UFO verkstad som provar att starta den om de misstänker att kammremmen kuggat över. Då ska de ju ta isär och kolla först.

Jag hade inte provat mer starter av motorn.
av NiKeMaN
#548189
På min V70N 2.4d 2007a så skar vattenpumpen, och kamremmen kuggade över och det blev ventilsallad tyvärr. Kolvarna klarade sig dock och även stakarna.
Blev ingen billig historia iallafall.

Kamremmen och vattenpumpen var tidigare bytt på verkstad (inte Volvo dock) och bytesgrejorna var inhandlade hos MECA. Dock så stod inte Meca för en enda krona av reparationen för att deras vattenpump inte höll mer än 11000 mil. Pissgrejor. Pissföretag.
av viktore
#548194
dain skrev:

Jag undrar om jag blir lurad på Volvo i Fredrikstad eller om 1-2 kugg fel faktiskt kan orsaka skada.
Nej du blir inte lurad. Misstänker man problem med kamremmen så ska inte motorn gå ett enda varv utan att den först blivit grundligt undersökt.
av dain
#548434
Min bil har rullat 17500mil och skulle in på kamremmsbyte nu i höst.
På den gamla multiremmen står det 2008 09 antar tillverkningsdatum.
Detta innebär att den förmodligen är bytt vid 6000mil service.
Volvo i Fredrikstad säger att det är varje 4000mil som multin ska bytas och i Varberg fick jag 12000mil som svar.
Är det någon som med säkerhet kan säga vilket intervall multin ska bytas?
Om det är 12000mil så undrar man ju varför dom bytte efter 6000 och inte 12000. :???:
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]