Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#544749
Smaken är som baken och kraven är olika!

Många tycker att ljudet är bra om basen är stark, resten verkar kvitta.
Och det är ju därför det finns olika system, för att man ska kunna välja något som passar en själv..

För egen del är PS + sub miniminivå på en bra anläggning.. Men det är ju jag det..
av dynamon
#544835
Enzo & Variosboy, har ni lyssnat på PS i V70II 2012 (som skiljer sig från tidigare årsmodeller), eller tycker ni bara generellt att det är värt att satsa på bra ljud?

Jag provlyssnade igår på PS i 2012an. Det var dock inte med egen musik och säljaren satt också i bilen (inne i affären) och jag ville inte kräma på. Egentligen fick jag inte ut så mycket av provlyssningen, men om kalkylen godkänns av chefen, så bli det en sån.

Jag provade också 2011ans High Performance. Inte alls ultimat, men skulle nöja mig med det hellre än att plocka bort annan utrustning.
#544851
Har PS + sub i min nuvarande bil, och enligt flera så är PS nu något sämre i vissa anseende och något bättre i andra..

Jag skulle inte kalla mig audiofil, men för mig är BRA ljud viktigt, spelar kanske inte så starkt så ofta, men jag vill att det ska låta "rätt".
av Enzo
#544877
Ja man lägger ju som sagt pengarna på vad man vill, men är man något sånär intresserad av vettigt ljud i bilen så är min odelade rekommendation att PS gör enormt mkt för helhetsupplevelsen. Jag skulle aldrig byta bort AC mot PS men det är kanske det enda också.

Basen är dock inte så viktig för mig, har iofs sub i min, men det var mera för att ha, hade lika gott klarat mig utan den eg. Påslaget för TP2 jämfört med TP1 med sub är väl marginellt och då vet jag vad jag skulle ha valt.
#544879
Nu men det nya Sensus så går det bara att ta subben till PS-systemet vilket inte jag tycker är bra borde gå att ta till HP med...

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av Funk
#544929
Enzo skrev:Och såna som tycker att PS försämrar, de vill jag kalla för okunniga på gränsen till dumhet. Smaken är som baken iofs, men PS håller utan tvekan en betydligt högre HiFi-standard än de lägre nivåerna. Om man sedan tycker det är värt de extra tusenlapparna är upp till var och en, men hellre PS än metallic, om jag var tvungen att välja.
Tja jag har kört och kör regelbundet i stort sett varenda modell som Volvo tillverkat de senaste åren, och har god vana att lyssna till alla varianter av originalanläggningar och till det relativt tung hifi på regelbunden basis... jag kan bara konstatera att PS idag (efter man släppte Dynaudio) har blivit betydligt sämre än tidigare. Om man är okunnig på gränsen till dum för att man föredrar det oprocessade (pre-audussey) ljudet och Dynaudiosystemen före de senare så vill jag inte vara smart eller kunnig....
Högtalarna är så kass att man tvingats begränsa maxvolymen kraftigt i bilarna samt att subbasen som spelar kraftigt i överflöd klarar bara av ett ge ifrån sig ett monotont pumpande. HP låter på flera sätt bättre än PS, beroende på frånvaron av Audussey, bland annat ett bättre (mindre dåligt) mellanregister , systemet är dessutom grymt oprisvärt.

/Thomas
#545019
Skall bli intressant!

Jag har haft HP i de tre senaste bilarna. De två senaste även med subwoofer. Nu har jag valt PS.

Tyvärr har även HP blivit sämre med åren. Bäst lät den i V70N men då hette det inte high performance utan HU 6XX eller vad det nu var. I V70II blev HP sämre och med MY10 tyckte jag själv att den tom blev sämre än på min MY08. Därför byter jag nu.

Kan tillägga att jag lyssnar oerhört mycket på musik och som sagt - jag får avlägga en rapport när bilen är testad grundligt :)
#545612
Jag har en XC 70, 2012 med PS och subwoofer. Har nu åkt en 100 milresa och kunnat jämföra med min förra bil en V70 med HP och subwoofer. Lyssnade mest på klassiskt men även på en del "American Songbook" och modern country. När det gäller klassiskt som exempelvis Sjostakovitj åttonde är det stor skillnad. Den nya anläggningen låter betydligt bättre. Tycker även att den är bättre än den PS som jag haft i en S80. Framför allt är mellanregistret bättre. Klarare och tydligare. Subwoofer är nödvändigt för mycket klassiskt och en del country. Ljudet blir betydligt mer balanserat, tydligare och mindre ansträngt. Om man tror att man har en subwoofer för att få extra hård bas så förstår man nog inte så mycket om ljud. Nyare inspelningar av exempelvis barockmusik låter varje instrument komma fram och har även betydligt mer dynamik och frekvensomgång än de som gjordes för några år sedan. Och ställer högre krav på anläggningen.

När det gäller exempelvis Rod Stewarts CD skivor American Songbook 1-5, Michel Buble och liknande är inte fördelen med PS eller ens sub eller lika tydliga. Lyssnat även på en hel del Garth Brooks. När det gäller hans liveinspelningar är PS överlägset HP. Närvarokänslan och djupet i ljudet är betydligt bättre.

Den stora skillnaden mellan PS och HP är nog tull största delen högtalarna och ljudbehandlingen. Balansen och ljudfördelning i bilen är riktigt bra. Går dessutom att ställa in efter antalet passagerare.Tog en D3 AWD istället för D5 AWD för att få med en PS med subwoofer. Det ångrar jag inte. D3:an är tillräckligt stark. Jag är varken okunnig eller dum, (som någon antydde om man fördrog den nya PS), och har många års erfarenhet av att lyssna på musik av olika slag.
av Enzo
#545673
Funk skrev:
Enzo skrev:Och såna som tycker att PS försämrar, de vill jag kalla för okunniga på gränsen till dumhet. Smaken är som baken iofs, men PS håller utan tvekan en betydligt högre HiFi-standard än de lägre nivåerna. Om man sedan tycker det är värt de extra tusenlapparna är upp till var och en, men hellre PS än metallic, om jag var tvungen att välja.
Tja jag har kört och kör regelbundet i stort sett varenda modell som Volvo tillverkat de senaste åren, och har god vana att lyssna till alla varianter av originalanläggningar och till det relativt tung hifi på regelbunden basis... jag kan bara konstatera att PS idag (efter man släppte Dynaudio) har blivit betydligt sämre än tidigare. Om man är okunnig på gränsen till dum för att man föredrar det oprocessade (pre-audussey) ljudet och Dynaudiosystemen före de senare så vill jag inte vara smart eller kunnig....
Högtalarna är så kass att man tvingats begränsa maxvolymen kraftigt i bilarna samt att subbasen som spelar kraftigt i överflöd klarar bara av ett ge ifrån sig ett monotont pumpande. HP låter på flera sätt bättre än PS, beroende på frånvaron av Audussey, bland annat ett bättre (mindre dåligt) mellanregister , systemet är dessutom grymt oprisvärt.

/Thomas
Nu var det som sagt PS kontra HP det gällde och inte tidigare årsmodell med Dynaudiohögtalare.

Diskussionen blir ju något enklare om du håller dig till saken och inte svävar iväg och ger mig åsikter som jag inte framlagt. Ditt inlägg ovan blir ju ungefär lika relevant som om jag säger: "om jag har dålig smak för att jag föredrar hängmörad oxfile istället för marinerat jakbajs så har jag gärna dålig smak"

Och jag framhåller min åsikt, tycker man HP låter bättre än PS så får man så klart gärna tycka det, men det är likförbannat en okunnig åsikt. Men visst, en del kanske tycker 98ans 2.5D är starkare än årets D5 också, smaken är ju fri så att säga.

Men eg. är det ju skitbra, de som tycker HP låter bättre kan spara en massa pengar på att kuska runt med det istället.
Användarvisningsbild
av Funk
#545692
Enzo: Lär dig läsa en hel text...

Men för att göra det extra lätt för dig:
HP låter på flera sätt bättre än PS, beroende på frånvaron av Audussey, bland annat ett bättre (mindre dåligt) mellanregister , systemet är dessutom grymt oprisvärt.

/Thomas

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]