Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#541018
Kör 1500-2000 mil per år, tänker mig en bil i prisklassen runt 200 lakan, vilket verkar ge en lågmilad -08. Nu är frågan vad man ska satsa på - diesel eller turbo?

Hur stor kan skillnaden tänkas bli när man tar in skatt, soppapris, förbrukning, inköpspris och värdetapp? Har noll och ingen erfarenhet av Volvo sedan tidigare, så alla tips mottages med tacksamhet!
#541021
2,5T är snabbare och tystare men törstigare.
Räkna med 1,1 l/mil mot 0,85 för en 2,4D (som jämförelse, har ingen aning om var du bor)
Skatten är väl 7000 för 2,4D och 2500 för 2,5T
Båda är mycket hållbara och slitstarka.
Om 2,5T är markant billigare att köpa, vilket jag tror (15-20 tkr billigare?) så tycker jag du ska välja den.
PH
#541027
Skatten för 2,4D är 4100. Inte 7000!!! (Enligt egen uppgift, min är en MY09 uttagen 24/5 -08)
Kör du en 2,4D på samma sätt som du kör en 2,5T och som genererar "enbart" 1,1 på 2,5T så kommer inte dieseln hamna över 0,8..

MEN, provkör båda typerna, vissa gillar det ena och vissa gillar det andra..

Skulle tro att en 2,5T är ganska prisvärd eftersom den är rätt kall i jämförelse med 2,5FT..
#541028
Ajdå, alldeles nyligen var skatten för en D5 08 något på 6800.... sorry
2,5T är extemt känslig för körsätt. Den går på 0,85 blandad om man kör som ett lamm, 1,5 om man kör hårt...
2,5T är klart kallare och det går nog att pruta mer än på en 2,4D
I vardagskörning känns de ganska lika effektmässigt, 2,5T har en linjär effektutveckling medan 2,4D har en puckel kring 2000-3500 r/m
PH
#541030
Har noterat att en hel del taxifirmor haft problem med sina 2,5FT. Ingen med 2,5T mig veterligen, en riktig slitvarg (precis som 2,4D/D5). 2,5FT ska servas oftare och etanolbilar av olika fabrikat har ju haft en del problem... så om 2,5T är iskall på marknaden kan den nog vara en bra affär. Bara en sån sak som att Polestar uppgraderar 58 hk säger ju en del om slitstyrkan../PH
#541033
Apropå 2.5FT så blev jag lite avskräckt efter att ha läst om den här på forumet. Verkar vara ännu högre förbrukning på den (jo, jag vet att etanol lätt rinner iväg...), och dessutom hälften så många mil mellan servicetillfällena.

Tror ni att prisskillnaden mellan modellerna följer med ner i årgångarna, dvs när jag säljer bilen om fem år, kommer dieseln fortfarande att ligga 10 papp över turbon?

Av de uträkningar jag gjort så kommer turbon att kosta mig ungefär 3-4000 mer per år om jag kör 1500 mil på 0.8 respektive 1.1.

Edit: Just ja, som ovan dieselanvändare... Jag läste någonstans om att dieseln har svårt att hålla värmen i kupén när det drar ner under -15 grader ute. Då jag bor i Skellefteå, där det inte är helt ovanligt att hela december och januari är kallare än så, vad bör jag tänka på?
Senast redigerad av 1 Humlannitton, redigerad totalt 0 gånger.
#541034
Jag har en 2.4D 2008 automat.
Den kostar i skatt 4 992:- per år.
Bränsleförbrukning i snitt 0.74 och jag har snålkört på 0.65 och i stadstrafik 0.88 dessa siffror vid tankning.

Fördelen med dieseln är att det alltid är en bränslevärmare installerad som värmer motor och kupe.
Ibland finns tillbehöret med tidur som du sköter via blinkersspaken och den är mycket smidig att ha och är den inte installerad kostar den 3 500:- tror jag och är en mjukvara. I norrland är det ju lite kallare och längre vinter än vad vi har i Skåne men jag älskar min värmare.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=120
#541035
Desmodue skrev:Jag har en 2.4D 2008 automat.
Den kostar i skatt 4 992:- per år.
Bränsleförbrukning i snitt 0.74 och jag har snålkört på 0.65 och i stadstrafik 0.88 dessa siffror vid tankning.
Hm, jag kollade och fick en uppgift om 4200 i årsskatt. Kanske hade missat något? När det gäller förbrukningen så är det ju bra om den går så snålt, men jag är rädd att min cementfot kan kosta några centiliter extra. :-DD

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]