Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#541085
Jag har haft samma funderingar som du när det gäller bil, bensin eller diesel kör cirka 1000 mil/år mitt val blev 2,5 FT. Service kostnaden skiljer sig inte så mycket för intervallet är 1500 mil etanol, 3000 mil diesel eller 1 år mellan service tillfällena oavsett bränsle. Så kör man inte så mycket blir det ändå en service varje år. Framtida värde är det ingen som vet, tittar man på historien så ser man att ibland är det diesel som gäller ibland bensin. Jag började också titta på 08/09 men upptäckte snabbt att -10 har ”roligare” motorer högre effekt lägre förbrukning teoretiskt men det ger i alla fall lägre fordonsskatt och inte så mycket dyrare att köpa.
Lycka till med valet.
#541088
Mwi skrev:Jag har haft samma funderingar som du när det gäller bil, bensin eller diesel kör cirka 1000 mil/år mitt val blev 2,5 FT. Service kostnaden skiljer sig inte så mycket för intervallet är 1500 mil etanol, 3000 mil diesel eller 1 år mellan service tillfällena oavsett bränsle. Så kör man inte så mycket blir det ändå en service varje år. Framtida värde är det ingen som vet, tittar man på historien så ser man att ibland är det diesel som gäller ibland bensin. Jag började också titta på 08/09 men upptäckte snabbt att -10 har ”roligare” motorer högre effekt lägre förbrukning teoretiskt men det ger i alla fall lägre fordonsskatt och inte så mycket dyrare att köpa.
Lycka till med valet.
En snabb koll på Blocket säger 30-40 tusenlappar mer för en 2010 jämfört med en 2008. Klart att det ändå svider lite i plånboken när man ställt in sig på ett annat pris. Vad är skillnaden mellan motorerna på 08-09 och senare?
#541091
Humlannitton skrev:OK, tack för alla svar. Måste säga att det nästan lutar mot (turbo-)dieseln. Verkar utan någon större tvekan mer ekonomiskt.

De jag har tittat på har manuell låda, är det stor skillnad i förbrukning jämfört med automat?

Någon som har koll på ungefärliga servicekostnader, finns det någon jättedyr 10- eller 12-tusenmilaservice att se fram emot? Minns med fasa när jag hade en Passat och den skulle igenom första riktigt stora servicen...

En fråga till också: Jag kollade även på (och provkörde) en V70 Classic från 2008, hur skulle ni säga att den står sig gentemot nya V70 II från samma år? Hur mycket lägre skulle priset behöva vara för att det skulle kännas intressant för er att hellre köpa en sådan, förutsatt att utrustningsnivå, motor och miltal var likvärdiga?
En deciliter milen som jag skrev innan bör det skilja i förbrukning för att slippa växla själv.
#541093
Humlannitton skrev:En snabb koll på Blocket säger 30-40 tusenlappar mer för en 2010 jämfört med en 2008. Klart att det ändå svider lite i plånboken när man ställt in sig på ett annat pris. Vad är skillnaden mellan motorerna på 08-09 och senare?
2,5T 199 Hp till 231 Hp
2,4D 163 Hp till 175 Hp
Kommer tyvärr inte ihåg vridmomentsökningen
#541095
Mwi skrev:
Humlannitton skrev:En snabb koll på Blocket säger 30-40 tusenlappar mer för en 2010 jämfört med en 2008. Klart att det ändå svider lite i plånboken när man ställt in sig på ett annat pris. Vad är skillnaden mellan motorerna på 08-09 och senare?
2,5T 199 Hp till 231 Hp
2,4D 163 Hp till 175 Hp
Kommer tyvärr inte ihåg vridmomentsökningen
OK, det verkar ju vara tillräckligt för att märkas! Är det ren tuning av mjukvaran, eller är det något som byggts om i motorn?
#541110
Det stämmer! Dieseln fr.o.m. 2010 är tystare snålarerenare. 2,5t fick förutom mer effekt extremt hög utväxling vilket gör den snålare men ock så lite seg. De extra hk försvann i utväxlingen och bilen känns inte snabbare än MY08. Precis som dieseln en glidarbil.
#541120
Vad som är mest ekonomiskt kan variera över tiden. Skillnaden måste vara marginell och bränslepriser varierar hela tiden. Nästa år höjs också dieselskatten och det säljs mer diesel än bensin vilket ger obalans i processen (=höjda dieselpriser). Vad som händer med fordonsskatten är också en osäkerhet. Göteborg pratar om att inför miljözoner och då är det dieselbilar man vill bli av med. Åtminstånde de äldre som inte är euro5. Vad händer då med dieselbilarna? Eftersom det bara är osäkerheter är det förnuftigaste är att välja den bil som i övrigt verkar intressantast när det gäller utrusting, hur välskött, mil, osv.
#541602
Måste passa på att ställa ett par nybörjarfrågor till, som jag hoppas att någon förbarmar sig över. Det uppskattas storligen!

1. Finns det någon ungefärlig tabell över planerade servicekostnader/intervall?

2. Skäms ju nästan för att fråga, men har 08:orna kamrem eller kedja? Om rem, byte när? Kostnad?

3. Någon av motorerna som har något svart hål på servicen, det vill säga något där pengarna kommer att suuugas bort från mig?

4. Är det värt det att köpa till Polestar till någon av de modeller/miltal jag tittar på?

5. Ni som kört både gamla V70 och V70II, vad skulle ni säga är största skillnaden? Fördelar eller eventuella nackdelar?

6. Finns det något typiskt generalfel, som många har problem med på V70II?

7. Varför ska jag köpa en V70 istället för en Passat? ;-//
#542090
Svarar mig själv efter att ha ägnat ett par dagar åt att söka info, så får ni väl rätta mig om jag har fel... 8)

1. Serviceintervall på 2,4D är var 3000:e mil eller ett år. Kostnad ca 3000-6000, beroende på verkstad.

2. Kamrem, byte vid 18000 mil, kostnad ca 4-5000 för själva bytet.

3. Ingen aning.

4. Ja, när frun tittar åt ett annat håll.

5. Gamla V70 är lite softare, och mer ombonad. Nya V70II är modernare i formspråk och lite styvare.

6. Ingen aning.

7. För att Volvon ger mer för pengarna och är snyggare. :-)-)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]