Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#542909
2,5T är ganska snål om man kör som ett lamm, men jättetörstig om man kör hårt.. addera det till variousboys kalkyl, så kanske du landar över eller under 1500 mil/år. Båda motorerna är nog jämnsnabba vid normalkörning, 2,4D kraftigare på mellanvarv men bullrigare. Dock ger båda ett ganska segt intryck, V70II är mer glidare än sportbil:)/PH
#542940
Eftersom att trådskaparen redan har hittat två bilar att jämföra mellan där skillnaden i inköpspris är endast 10000 kr så är kommande värdeminskning säkerligen avsevärt större för 2,5T. Om det inte är mycket stor prutmån på bensinaren så "vinner" dieseln den ronden lätt.
Skillnaden i skatt på dessa bilar är 2400 kr vs 3820 kr dvs 1420 kr/år. Snabbt intjänade pengar vid bränslepumpen.
#542949
I det unika fallet är det förmodligen mer ekonomiskt med diesel-bilen..
Skulle dock tro att prutmånen är större på bensinaren..

Men men, skillnaden är som en fis i rymden om man räknar in hela kostnaden för att äga en bil!
#542952
Har inte klickat på länkarna tidigare men ser nu att 2.5T:n kostar 199'. Det känns inte prisvärt överhuvudtaget. Runt 170 hade varit rimligare.
#543001
Är själv ( hemska tanke ) i begrepp om att köpa en V70 eftersom att frun har bestämt det!
Vi tittade först på 2.4T och 2.5T men funderar även på Diesel alt 2.5FT.
Den stora spridningen över de tänkbara valen beror på att vi är oense i vårat val.
Hon vill ha en "billig" bil medan jag inte vill ha en sönderkörd skrothög.
Priserna diffar oerhört mycket oavsett vilken årsmodell som man tittar på.

Har inget emot Volvo men har mina bestämda åsikter om att de idag är överskattade och dyra att äga,..( anser väl nog att Volvo lever på den gamla devisen om lättmekat och rymlighet o.s.v ) men vad gör man när personen man lever med har snöat in på Sveriges vanligaste bil?

Har inte lyckats att hitta någon info alls om dessa bilar angående prestanda eller förbrukning,..kända fel o.s.v
Det vanliga är att folk blåljuger om deras bilars förbrukning,..varpå jag inte vet vad som gäller.
Begriper väl också att en bil med 200 Hk INTE drar 0.75 men pratar man snarare om 1.3 ???
Vi kör oftast kortare sträckor varpå jag oroar mig för att förbrukningen kan bli väldigt hög. ( Våra bilar idag ligger ca 2dl över utlovad förbrukning )
Försöker få några svar här:

1. Finns det någon prestandaskillnad mellan 2.4T och 2.5T? ( d.v.s 0-100 samt toppfart )
2. Är bränsleförbrukningen mellan dessa bilar snarlika?
3. Bör man helt undvika någon speciel årsmodell/utrustning och i så fall varför?
4. Hur bra håller bilarna ihop? ...erfarenheter om kostnader runt vissa miltal?

Har nu tillbringat många timmar framför datorn för att försöka få någon form utav klarhet men som sagt så varierar infon mycket. ( allt ifrån att V70 är en törstig skit bil till att den är snål och världens bästa bil o.s.v )
T.e.x kan en risig -01:a kosta runt 80.000kr vilket även en -08 utav "samma" modell och miltal kan göra.
Handlarna lurar ju dessutom skiten ur en oavsett hur man gör så det är inte lätt att försöka hitta rätt!
#543019
Efter en massa funderande, tittande på blocket, frågande här och på andra ställen, så har jag nästan kommit till affär. Det blev dock ingen av de tidigare länkade, utan om vi bara kan komma överens om de sista detaljerna rörande inbytespriser och däckbyten så blir det den här:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Volv ... 8.htm?ca=2

Priset i sig är ju egentligen tämligen värdelöst att gå efter då inbytespriset är lika viktigt för slutsumman, och inbytespriset blev väl rimligt i slutänden... Det officiella priset verkar bli 223' inklusive nya sommardäck på 18"-fälgarna. För att svara på den senaste frågan jag ställde tidigare i en tråd så har den dieselvärmare med tidur :P

En sak jag reagerade över var att vinterdäcken (som sitter på 16" Volvo-alu av något slag) var ovanligt slitna för att vara norrlandskörda dubbdäck; Är det något vanligt för V70II att den käkar däck, eller kan jag anta att tidigare ägare varit het på gasen?

Någon som tycker att priset är helt orimligt eller att det verkar finnas fler saker att fundera över innan signaturen hamnar på papperet?
#543028
Gah, ställer en till korkad fråga innan bilbytet... vad döljer sig bakom luckan på ryggstödet i baksätets mittplats? Är det en bricka med mugghållare, ett armstöd, ett hål rakt igenom till bagageutrymmet - eller en magisk ingång till ett hemligt land som heter Narnia?
#543075
Jag ser ingen lucka. Det är väl bara det vanliga tredelade ryggstödet?
#543088
I en V70 Summum bör du ha ett armstöd med flaskhållare på mittenplatsen i baksätet. Jag är inte tillräckligt mycket kalenderbitare för att vara säker på att det gäller alla årsmodeller -- man jag tror det.

Ryggstödet i V70 II är tredelat. Det finns därmed inte någon genomlastningslucka vid armstödet eftersom hela den delen går att fälla framåt. Synnerligen bra då det går att lägga ett par långa skidor där och fortfarande ha två bekväma platser i baksätet.
#543091
Mistro skrev:1. Finns det någon prestandaskillnad mellan 2.4T och 2.5T? ( d.v.s 0-100 samt toppfart )
2. Är bränsleförbrukningen mellan dessa bilar snarlika?
3. Bör man helt undvika någon speciel årsmodell/utrustning och i så fall varför?
4. Hur bra håller bilarna ihop? ...erfarenheter om kostnader runt vissa miltal?
1. V70 II finns inte som 2,4T. Det är bara älder V70N som finns som 2,4T. Jag vill minnas att 2,5T kom 2004. 2,5T i V70N är något starkare med 210 hkr mot 200 i 2,4. Det är ingen större skillnad på prestanda.

2. Bränsleförbrukningen är snarlik och beror väldigt mycket på hur du kör. Jag har en 2005 V70N 2,5T -- vid landsvägskörning har den tagit mellan 0,7 och 1,4 l/mil. Inne i stan på vintern kring 1,3 vid enbart kortkörning. Vid den blandade körning jag har ofta kring litern. Men som sagt var -- det beror väldigt mycket på hur och var du kör. Låter du turbon jobba tar den bränsle. Kör du lugnt går den relativt snålt.

3. Egentligen inte. Alla årsmodeller har vissa småproblem. Bilprovningens statistik samt andra undersökningar visar att det finns en del fel på Volvo V70 -- men inte gigantisk många. Min bil är 7 år gammal och jag har inte haft några fel alls på den. Det finns dock de som inte har haft samma tur. Fördelen är att det är Sveriges vanligaste bil -- det är lätt att hitta någonstans att reparera den.

4. Det finns åtskillliga V70 som gått som taxi 60.000 - 70.000 mil eller mer. Ju äldre bilen blir desto större är risken att något går sönder -- men i det enskilda fallet rör det sig mest om tur/otur.

Kul att se att den är igång igen, om 1,[…]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&ari[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]