Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#541110
Det stämmer! Dieseln fr.o.m. 2010 är tystare snålarerenare. 2,5t fick förutom mer effekt extremt hög utväxling vilket gör den snålare men ock så lite seg. De extra hk försvann i utväxlingen och bilen känns inte snabbare än MY08. Precis som dieseln en glidarbil.
#541120
Vad som är mest ekonomiskt kan variera över tiden. Skillnaden måste vara marginell och bränslepriser varierar hela tiden. Nästa år höjs också dieselskatten och det säljs mer diesel än bensin vilket ger obalans i processen (=höjda dieselpriser). Vad som händer med fordonsskatten är också en osäkerhet. Göteborg pratar om att inför miljözoner och då är det dieselbilar man vill bli av med. Åtminstånde de äldre som inte är euro5. Vad händer då med dieselbilarna? Eftersom det bara är osäkerheter är det förnuftigaste är att välja den bil som i övrigt verkar intressantast när det gäller utrusting, hur välskött, mil, osv.
#541602
Måste passa på att ställa ett par nybörjarfrågor till, som jag hoppas att någon förbarmar sig över. Det uppskattas storligen!

1. Finns det någon ungefärlig tabell över planerade servicekostnader/intervall?

2. Skäms ju nästan för att fråga, men har 08:orna kamrem eller kedja? Om rem, byte när? Kostnad?

3. Någon av motorerna som har något svart hål på servicen, det vill säga något där pengarna kommer att suuugas bort från mig?

4. Är det värt det att köpa till Polestar till någon av de modeller/miltal jag tittar på?

5. Ni som kört både gamla V70 och V70II, vad skulle ni säga är största skillnaden? Fördelar eller eventuella nackdelar?

6. Finns det något typiskt generalfel, som många har problem med på V70II?

7. Varför ska jag köpa en V70 istället för en Passat? ;-//
#542090
Svarar mig själv efter att ha ägnat ett par dagar åt att söka info, så får ni väl rätta mig om jag har fel... 8)

1. Serviceintervall på 2,4D är var 3000:e mil eller ett år. Kostnad ca 3000-6000, beroende på verkstad.

2. Kamrem, byte vid 18000 mil, kostnad ca 4-5000 för själva bytet.

3. Ingen aning.

4. Ja, när frun tittar åt ett annat håll.

5. Gamla V70 är lite softare, och mer ombonad. Nya V70II är modernare i formspråk och lite styvare.

6. Ingen aning.

7. För att Volvon ger mer för pengarna och är snyggare. :-)-)
#542104
på 5 så svarar jag att du har större inner utrymme på IIan både bak och fram bättre svängradie och tystare kupe
svarta hålet är ju 18000mils servicen på båda motorer då får du allt på en gång med remmar och alla filter
polestar är helt klart värt pengarna speciellt på 2,5t som ökar 50hk
#542105
På punkt 6 skulle jag säga nej, eller i alla fall inget kostsamt.
Knakande baklucka som löses med smörjning av låset är en sak som i stort sett alla rapporterat om.
I övrigt verkar det vara väldigt lugnt på den fronten, alltså standardfel..

Vad det gäller servicekostnade så kan du utvidga intervallet nedåt lite, har bara betalat 2600:- de tre gånger jag servat min bil..

Hur mycket det ger att polestar-optimera olika motorer/årtal ser du ju lätt på hemsidan, och om det är värt det eller inte får du avgöra själv. På 2.4d MY08 och MY09 ger det 42Hk och 110 Nm, och på 2.5T går det från 200 till 250 Hk och 70 Nm extra.
Så båda är ganska så trevliga att optimera med tanke på vad man får per krona..
OBS, gäller manuellt växlade bilar..

När det gäller punkt 7 så är nog tyvärr tvärtom skulle jag säga, lite beroende vad man menar med "mer för pengarna" då förstås. Men utgår man från likvärdig utrustning, samma mil och årsmodell så är nog Passaten billigare skulle jag gissa på!?
#542590
7. Kör 90 mil på en dag och testa, för mig är Volvo klart bekvämast.

Därför köpa en -10? I en annan tråd var det någon som frågade om 0,85L/mil med en 2,4D var en hög förbrukning vid ca 125 km/h på landsväg http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=140
den jag kör i jobbet 2,4D 175 Hp aut 2010 ligger runt 0,6L/mil enligt färddatorn vid sån körning. Har haft lite långkörningar privat i helgen Danmark & Tyskland så jag fick tanka bensin för första gången i min 2,5FT aut Nollställde färddatorn vid tankning och den visar 0,95L/mil på bensin med familj och Tysklands packning, motorväg och farthållaren på 130.
#542633
Humlannitton skrev:OK, tack för alla svar. Måste säga att det nästan lutar mot (turbo-)dieseln. Verkar utan någon större tvekan mer ekonomiskt.
Har du räknat noga?

20-30 tusen högre inköpspris som ger högre värdeminskning + ungefär 2500kr/år högre skatt att ställa mot ungefär 4kr/mil i besparing.
#542639
Precis, man måste ju ta med alla faktorer i beräkningen.

Värdeminskningen på grund av det högre priset gör att man kanske bara har kvar 10-15 tusen (i skillnad) efter låt säga ytterligare 3 år, så om du äger bilen i tre år så måste du alltså räkna hem 10-15 tusen plus skatten för att det ska löna sig för dig.
Räknar man på 18 tusen totalt på tre år med större värdeminskning och högre skatt så behöver du (med samma pris på diesel och bensin) ligga 6k lägre med diselkörning, delar vi det med dom 4 kronorna som nämdes ovan så blir break even i det fallet vid 1500 mil/år.. Så kör du 1500 mil om året så kommer du förmodligen inte att märka någon skillnad alls i plåmboken mellan dom två bilarna..

Kör du mycket tunga släp eller med mycket folk i bilen och packning så kommer dieseln under dom förhållandena vara snålare, eller om du har blyfot..
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]