Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#541050
Har du cementfot så kommer en 2,5T vara dyrare än en 2,4D, dieslarna sticker inte alls iväg lika mycket i förbrukning vid hård belastning så som en bensinare gör..
Jag har manuell låda, och har inte varit uppe över litern såvida jag inte haft släp, och då har jag bara lyckats tangera 1,0 liter/mil..
Kör jag en hel tank i enbart stadstrafik så hamnar jag på 0,85 om jag kör som jag brukar (Ganska oekonomiskt)..

Att skatten är 4900 för Desmodude beror nog till stor del på att att han har automat, vilket jag antar att bilen du kikat på inte har!?
Har inte haft minsta bekymmer med kupévärme i min, trots att det vid några få tillfällen var under -30 grader ute..

Tror inte du behöver vara det minsta rädd för att köpa 2,5FT för övrigt..
Att bilen drar mer med Etanol än bensin äts med lätthet upp av att Etanolen är så mycket billigare..
Just nu råder det ju lite osäkerhet över Etanolens framtid, så köper du en 2,5T nu så kan du ha sån tur att om X antal år när du ska sälja så är den lika mycket värd som en FT om det nu skulle bli så att Etanolen försvinner eller beskattas så den kostar lika mycket som Bensin att köra...

Sen en liten petitess, säg inte "turbo eller diesel", dieseln är ju också en turbo! :wink:
#541053
Humlannitton skrev:
Desmodue skrev:Jag har en 2.4D 2008 automat.
Den kostar i skatt 4 992:- per år.
Bränsleförbrukning i snitt 0.74 och jag har snålkört på 0.65 och i stadstrafik 0.88 dessa siffror vid tankning.
Hm, jag kollade och fick en uppgift om 4200 i årsskatt. Kanske hade missat något? När det gäller förbrukningen så är det ju bra om den går så snålt, men jag är rädd att min cementfot kan kosta några centiliter extra. :-DD
Manuell låda drar väl en deciliter mindre kan jag tänka mig.
#541072
Har du blyfot kommer 2,4D vara allt annat än snål men 2,5T ännu värre. V70II är tung och har stor frontarea samt inte särskilt moderna motorer. Om du seglar fram i 90 jämn fart kan du köra en 2,5T manuell på 0,65-0,7 och en 2,4D på 0,55. I 160 drar 2,5T ca 1,3 och 2,4D väl närmare litern. Men tyvärr så är övriga bilar i klassen - Saab 9-5, audi A6 etc. - också törstiga.
Jag noterade allt mellan 0,62 och 2,25 på min 2,5T. har aldrig haft en bil med så stor spridning i förbrukning (min nya t4 har liknande tendenser). Även 2,4D drar iväg ordentligt om man kör hårt/snabbt.
PH
#541084
OK, tack för alla svar. Måste säga att det nästan lutar mot (turbo-)dieseln. Verkar utan någon större tvekan mer ekonomiskt.

De jag har tittat på har manuell låda, är det stor skillnad i förbrukning jämfört med automat?

Någon som har koll på ungefärliga servicekostnader, finns det någon jättedyr 10- eller 12-tusenmilaservice att se fram emot? Minns med fasa när jag hade en Passat och den skulle igenom första riktigt stora servicen...

En fråga till också: Jag kollade även på (och provkörde) en V70 Classic från 2008, hur skulle ni säga att den står sig gentemot nya V70 II från samma år? Hur mycket lägre skulle priset behöva vara för att det skulle kännas intressant för er att hellre köpa en sådan, förutsatt att utrustningsnivå, motor och miltal var likvärdiga?
#541085
Jag har haft samma funderingar som du när det gäller bil, bensin eller diesel kör cirka 1000 mil/år mitt val blev 2,5 FT. Service kostnaden skiljer sig inte så mycket för intervallet är 1500 mil etanol, 3000 mil diesel eller 1 år mellan service tillfällena oavsett bränsle. Så kör man inte så mycket blir det ändå en service varje år. Framtida värde är det ingen som vet, tittar man på historien så ser man att ibland är det diesel som gäller ibland bensin. Jag började också titta på 08/09 men upptäckte snabbt att -10 har ”roligare” motorer högre effekt lägre förbrukning teoretiskt men det ger i alla fall lägre fordonsskatt och inte så mycket dyrare att köpa.
Lycka till med valet.
#541088
Mwi skrev:Jag har haft samma funderingar som du när det gäller bil, bensin eller diesel kör cirka 1000 mil/år mitt val blev 2,5 FT. Service kostnaden skiljer sig inte så mycket för intervallet är 1500 mil etanol, 3000 mil diesel eller 1 år mellan service tillfällena oavsett bränsle. Så kör man inte så mycket blir det ändå en service varje år. Framtida värde är det ingen som vet, tittar man på historien så ser man att ibland är det diesel som gäller ibland bensin. Jag började också titta på 08/09 men upptäckte snabbt att -10 har ”roligare” motorer högre effekt lägre förbrukning teoretiskt men det ger i alla fall lägre fordonsskatt och inte så mycket dyrare att köpa.
Lycka till med valet.
En snabb koll på Blocket säger 30-40 tusenlappar mer för en 2010 jämfört med en 2008. Klart att det ändå svider lite i plånboken när man ställt in sig på ett annat pris. Vad är skillnaden mellan motorerna på 08-09 och senare?
#541091
Humlannitton skrev:OK, tack för alla svar. Måste säga att det nästan lutar mot (turbo-)dieseln. Verkar utan någon större tvekan mer ekonomiskt.

De jag har tittat på har manuell låda, är det stor skillnad i förbrukning jämfört med automat?

Någon som har koll på ungefärliga servicekostnader, finns det någon jättedyr 10- eller 12-tusenmilaservice att se fram emot? Minns med fasa när jag hade en Passat och den skulle igenom första riktigt stora servicen...

En fråga till också: Jag kollade även på (och provkörde) en V70 Classic från 2008, hur skulle ni säga att den står sig gentemot nya V70 II från samma år? Hur mycket lägre skulle priset behöva vara för att det skulle kännas intressant för er att hellre köpa en sådan, förutsatt att utrustningsnivå, motor och miltal var likvärdiga?
En deciliter milen som jag skrev innan bör det skilja i förbrukning för att slippa växla själv.
#541093
Humlannitton skrev:En snabb koll på Blocket säger 30-40 tusenlappar mer för en 2010 jämfört med en 2008. Klart att det ändå svider lite i plånboken när man ställt in sig på ett annat pris. Vad är skillnaden mellan motorerna på 08-09 och senare?
2,5T 199 Hp till 231 Hp
2,4D 163 Hp till 175 Hp
Kommer tyvärr inte ihåg vridmomentsökningen
#541095
Mwi skrev:
Humlannitton skrev:En snabb koll på Blocket säger 30-40 tusenlappar mer för en 2010 jämfört med en 2008. Klart att det ändå svider lite i plånboken när man ställt in sig på ett annat pris. Vad är skillnaden mellan motorerna på 08-09 och senare?
2,5T 199 Hp till 231 Hp
2,4D 163 Hp till 175 Hp
Kommer tyvärr inte ihåg vridmomentsökningen
OK, det verkar ju vara tillräckligt för att märkas! Är det ren tuning av mjukvaran, eller är det något som byggts om i motorn?

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]