Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#725351
Intressant!

Det innebär ju då att gul är helt normalt och kräver knappast laddning om det sitter i en normal bil under normala förhållanden som Ctek faktiskt säger i deras reklammaterial. Men de lever ju på att sälja batteriladdare så det är klart att dom gärna ser att man tror att batteriet behöver laddas mer än de egentligen behöver. Jag vill minnas jag lärt mig att så länge det håller sig över 12,4 så är det "ok", går det under skall det laddas.

Vi får se vad dom svarar, hur väl dina undersökningar stämmer mot deras specifikationer.

/Martin
#725764
Jag fick svar av ctek... Undrar hur dom har tänkt i och med att ett fulladdat batteri skall hålla 12,72 volt...

Grön - 12,75V<
Gul - 12,4-12,75V
Röd - >12.4V

/Martin
#725919
Då stämmer de praktiska mätningarna med Cteks uppgifter. Alltid något. Ja, jag håller med om att det är egendomligt att de valt spänningsgräns på drygt 12,7 V för grön LED. De kanske har tänkt på andra batterityper som t.ex. GEL som har något högre polspänning.

I min bil blinkar det grönt relativt länge innan det skiftar till gult så batteriet verkar vara väl laddat. :D
#727092
MartinS skrev:Jag blev även inspirerad av ditt komfortuttag till cteken Camel, jag hade en sladd hängande förut men en panel ser ju trevligare ut, att man dessutom kan se laddstatus är ju positivt!

Bild

/Martin
Nu kommer världens nybörjarfråga. Blev sugen på det du gjort. Vart kopplade du in kablarna?
#727193
Jimpen89 skrev:
Nu kommer världens nybörjarfråga. Blev sugen på det du gjort. Vart kopplade du in kablarna?
På batteriets poler. Har du en bil med batteriövervakning (du bör inte ha det på en MY09) skall du koppla mellan batteriets pluspol och kaross. Jag tror du har en 'elekronikklump' på på battriets minuspol om du har övervakaren, någon annan kan säkert förklara bättre.

/Martin
#727393
Nu är Ctek Comfort indicator installerad :)

Kopplade - till - och + till +. Är det något fel med det? Har ingen klump på minuspolen.
Blinkar lamporna hela tiden? Man behöver inte vara rädd att indikatorn laddar ur batteriet?
Blinkar rött för mig så jag får väl slänga på laddarn någon dag då.
#727569
Så kan du göra på en MY09.

Om den är röd när bilen är i viloläge (kan ta 30min från att du stängde av bilen och öppnade huven) så är det absolut dags att ladda. Är den röd när bilen är vaken är det inte lika illa, men troligen dags.

/Martin
#737274
MartinS skrev:Jag blev även inspirerad av ditt komfortuttag till cteken Camel, jag hade en sladd hängande förut men en panel ser ju trevligare ut, att man dessutom kan se laddstatus är ju positivt!

Bild

/Martin
Snyggt! Men med ansluten laddare så sticker kontakten upp så mycket att du inte kan stänga huven, eller hur? Tänkte på bilar i flerbilsgarage eller vid stödladdning nattetid i t.ex. fjällen - där vill man knappast lämna bilen utan tillsyn längre stunder med huven öppen.

Mvh,

Fredrik
#737277
razorfish skrev: Snyggt! Men med ansluten laddare så sticker kontakten upp så mycket att du inte kan stänga huven, eller hur? Tänkte på bilar i flerbilsgarage eller vid stödladdning nattetid i t.ex. fjällen - där vill man knappast lämna bilen utan tillsyn längre stunder med huven öppen.
Tack, jag har inte testat men jag tror nog den kan klara sig, den är ju lite vinklad framåt. Jag står alltid i garaget hemma när det finns behov att underhållsladda så det är ett ickeproblem för mig.

/Martin
Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]