Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#847663
Fina lösningar ni har!

Jag har kört med Net1-router i bakrutan på den 740 jag ägde tidigare. Ett sladdmonterat uttag tog ström från den matning jag hade dragit för ljudet.

Net1-routern är för tillf'ället placerade i firmabilen (Kia Ceed_SW) där ett uttag i bagaget alltid är igång. Routern är monterad i "taket på bakluckan". Den är inte i vägen då den följer därför med upp när man öppnar bakluckan och antennerna kan ändå vara precis innanför bakrutan för bästa mottagning.

Jag hade från början ett D35-modem och har nu ett D90. D35 hade fördelen att det matades med 12V utan någon omvandlare i bilen. Den var designad för att köras direkt från bilens elsystem. Då antennerna satt på motsatta sidor fick den precis plats på hatthyllan mellan säte och gardin i 740in.

D90 är inte lika smidigt. Antennerna är placerade på samma sida och den går inte att ställa på nått symetriskt och snyggt sätt. Det är inte längre ett problem i min S90 då en betydligt rymligare hatthylla.

Under sommaren kommer jag flytta routern till min S90 så alla medresenärer kan underhålla sig på längre resor.
#857903
Camel skrev:Delar med mig av hur jag installerat 12V uttag med fördröjt frånslag. Spänning finns i uttaget enligt följande: När startnyckeln är i läge 1, under 2 min efter att bilen låsts, annars under 30 minuter efter senaste upplåsning, frånslag av tändning eller vid aktiverad trygghetsbelysning.
Det betyder t.ex. att ungarnas DVD inte får strömavbrott t.ex. vid tankning (cigg-uttag i kupé) men samtidigt riskeras inte att DVD:n drar ur batteriet om den glöms tillslagen efter att bilen lämnats (bef. cigg-uttag i lastutrymme). I V70II finns ett befintligt "batterisparrelä" som försörjer bl.a. innerbelysningen som utnyttjas för att erhålla funktionen.
...
Jag behöver denna matning och därmed motsvarande "styrsignal" för utrustning nära förarplatsen. Har någon ett tips på lämplig lampa och kabel att ta styrningen ifrån? Gärna nära utrymmer under mittkonsolen där jag har övrig 12v-utrustning är inkopplad.
Färgkodningen verkar variera; blå-vit till baklampan i V70II och blå-röd i XC60. Gissar att det finns fler varianter.
#865509
Vad är högst möjliga effekt i bakluckan på en D3 2011? Jag önskar ta ut rätt hög effekt från bakluckan för laddning av multippla batterier till helikopter. (Helst ca 20 Ampere)

1 Någon som vet hur mycket effekt man kan ta ut från cigarettuttaget utan problem (mot att org 15A säkringen byts till en större så klart)? Ganska klena kablar vilket gör att spänningen kan sjunka för mycket. Får ej gå under 11 volt.
2 Någon som vet var kraftigaste "plus" finns i bakluckan om jag ger mig på att göra ett till cigarettuttag med högre effekt? Tyvärr är batteriet monterat fram. Är det i skringslådan under en lucka till vänster i bagage? Någon som vet hur den funkar/bör användas för syftet?
3 Andra tips för att få hög effekt till bakluckan på ett säkert/praktiskt sätt?

Tackar
Emil

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]