Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#518478
Har haft ett par olika Volvo bilar sedan 1997 alla med värmare i forma av Diesel eller Bensin värmare.
Jag har alltid på sommaren lite då och då kört med värmaren, via direkt starten (slår av sig själv efter ca:40-60min) bara för att värmaren skulle "få gå lite och inte kärva ihop".

Har några kollegor på jobbet som varje år när hösten kommer klagar över att dom inte får värme i bilen.
Samt att dom får lämna in bilen på verkstan för att reparera värmaren.
En del av dessa felen tror jag aldrig hade uppkommit om dom hade praktiserat min metod.
Jag själv har inte trotts att jag haft ett par olika bil modeller, inte haft mycket värmar problem i varje fall.

Så här är mitt tips till er................................

På dessa nya Volvo bilarna 2008 och uppåt så går det ej att starta värmaren med direkt starten under Sommar halvåret på grund av att värmaren tar hänsyn till yttertemp givarens signal vid start.
Har för mig att det står något om ca:16grader i instruktionsboken.

OBS motorn måste vara kall, gör detta när bilen stått över natten och svalnat.
Alltså ta tryckluft eller kylspray eller något annat kallt och kyl ner givaren som sitter på undersidan på vänster backspegel.

Ta sedan direkt och slå på direkt starten (står i instruktionsboken) på värmaren via färddator menyn i kombi instrumentet.
Nu går värmaren och alla dess komponenter igång (slår av sig själv efter ca:40-60min) och står inte och kärvar ihop under våra sommar månader.
Det är nämligen inte roligt att när dom första minusgraderna dyker upp sedan på höstkanten, märka att man inte har någon värme i bilen.
Sedan får man ju även en dyr räkning att betala när värmaren har lagats.
Om man nu följer detta råd att köra värmaren ca en gång i månaden i detta påtvingade läget, då finns det en betydligt större chans att inget börjar att krångla sedan.
För det är som med dom mesta maskinerna "att det håller längre om man använder sakerna".
#518620
Helt suveränt tips!! Det kommer jag att göra, min kompis fick laga sin värmare för dyra slantar i höstas och det vill jag inte råka ut för...

Thx :D
#518682
Ikke noe problem om man bor i midt/nord Norge.
Veldig sjelden morgentemperaturen er så høy at man ikke får startet varmeren manuelt :cry:
#519543
Jag provade att slå på värmaren en tio minuter i morse. Eftersom bilen är inköpt nyligen, var det första gången. Min fråga är, hur vet man att värmaren fungerar? Den förde liv, tyckte bitvis att det luktade förbränd fotogen, men när jag satte näsan till höger hjulhus kände jag inte direkt någonting. I bilen lyste en gul I-lampa, och PÅ blinkade efter Direktvärmare-texten. Kanske skulle jag bara ha låtit den gå, men jag var tvungen att köra till jobbet.
#519639
bal skrev:Jag provade att slå på värmaren en tio minuter i morse. Eftersom bilen är inköpt nyligen, var det första gången. Min fråga är, hur vet man att värmaren fungerar? Den förde liv, tyckte bitvis att det luktade förbränd fotogen, men när jag satte näsan till höger hjulhus kände jag inte direkt någonting. I bilen lyste en gul I-lampa, och PÅ blinkade efter Direktvärmare-texten. Kanske skulle jag bara ha låtit den gå, men jag var tvungen att köra till jobbet.
Värmaren är påslagen även om du startar motorn och kör iväg med bilen. Den är alltså igång även under färd om du startat den och inte avbryter.

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]

Hann inte byta innan halvljuset höger fram f&[…]