Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andy2008
#503008
Hejsan,

Stort problem!

När vi skulle ut och köra fick vi inte igång stereon. När man försöker sätta på den lyser loggan "High Performance etc." upp men sedan bara slockar den igen och stereon går inte igång. Detta har alltså hänt utan att vi själva gjort något speciellt. I samband med detta slutade även back varnaren att fungera.

Jag har försökt lista ut vilken säkring det kan vara som styr detta men vet inte 100% och de som jag har kollat har alla varit hela. Någon som vet exakt vilken säkring detta kan hamna under?

Någon som har något annat tips på vad det kan vara?

Stereon är alltså helt död går inte ens att mata ut CDn som sitter i.

Ett stort tack på förhand!

Mvh,

Andy
av perhall
#503015
Har haft samma ett par gånger. Efter någon dag eller så har det funkat igen. Störigt? Ja. Men att åka till verkstad för icke-reproducerbara fel är jobbigt, dyrt och man blir lätt arg... så jag väntade och så funkade det igen..
PH
av Peanuts
#503019
Jag har haft det där felet, andra tråden som lobbysleeper länkade till. Åtgärden som görs är att en styrenhet för stereon byts, det ska tydligen vara dålig kontakt på vissa av dem. Dock så har min bil ibland fått tillbaka det här felet efter att enheten bytts. Verkstaden borde kunna se en felkod för detta i stil med "Utebliven kommunikation med styrenhet".
av perhall
#503026
Bra att försöka fixa det. Men min erfarenhet är att bilar av alla märken och annan elektronik ibland får spel och att det kan vara enklast att inte göra något åt det om det händer sällan.
- Min förra BMW hade en fläkt som en gång av 100 inte gick igång. De som köpte bilen hade aldrig problemet mer, och det fanns aldrig när bilen var på verkstad
- Min nuvarande bil har 2-3 ggr rapporterat "för växelväljare till läge P", men den har inte automat. Omöjligt säger Volvo. Vad göra?
- RTI-skärmen har 4-5 ggr vägrat åka upp men rösten hörs.
- Detta med stereo-PDC

Jag har inte gjort något och nu har allt funkat sista året åtminstone...
PH
av Jöns
#503132
Jag fick samma fel två gånger på en dag i höstas, hade haft bilen drygt en vecka. Felet försvann så fort jag stängde av bilen och lät alla styrenheter somna. Verkstaden hittade inga felkoder och felet har inte kommit tillbaka sedan dess. Det gör det väl först när alla garantier är slut...
Användarvisningsbild
av Degdala
#503202
Detta hände även mig en gång i förra veckan, även blåtanden till telefonen strejkade.
Har "nyckellöst system", stannade först och stoppade och startade med startknappen men det hjälpte inte, men när jag satte in nyckeln i hålet och höll in startknappen c:a 5 sekunder till "läge 2" funkade det igen, bra att veta att det är ett vanligt problem inför nästa service.
Har läst om kraftiga solaktiveteter med magnetfält som kan påverka elektroniken just nu, får kolla upp om det var nåt sånt förra veckan.
#503361
I vårt fall så har det varit så här (ingen stereo eller backvarnare) i över en vecka nu och då kör vi dagligen. Så jag tror inte detta kommer försvinna av sig själv :(

Vår garanti verkar inte gälla längre i heller tror den tog slut i somras (3 år) :(
av Peanuts
#503370
Ni kan ju försöka få det fixat på garanti/good will eftersom det är ett känt fel och inte verkar vara direkt ovanligt. Är verkstaden/åf schysst så borde det inte vara någon omöjlighet.
Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]

Martins S90-98

Jag tror tillgången på kunskap och pro[…]

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]