Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikwt
#482681
Nu har jag läst och läst.... och får olika påståenden i frågan...

I en tråd här på forumet hävdas att ALLA i nya karossen, dvs från -08, har Haldex generation 4.

I annan tråd och andra källor hävdar att -08 har generation 3 av haldex, först -09 kom generation 4, men även sena -08or kan ha generation 4.

Samtidigt läser jag i teknikens värld att XC60 har generation 4, den finns väl med sen -08 och då borde ju rimligen XC70 ha samma system tyckte jag var logiskt? men är det så??
#482742
ok, så alla MY09 har generation 4 då. hur kan man vara säker på att det är en sådan man köper då?? Årsmodell per def. finns ju inte kvar, tycker det är så att handlare gärna säljer som "09a" men vill byta in som "08a" finns det nån komb i chassinr som ska uppfyllas eller hur kan man försäkra sig om att inte bli lurad..?
Användarvisningsbild
av FWH
#482749
fredrikwt skrev:ok, så alla MY09 har generation 4 då. hur kan man vara säker på att det är en sådan man köper då?? Årsmodell per def. finns ju inte kvar, tycker det är så att handlare gärna säljer som "09a" men vill byta in som "08a" finns det nån komb i chassinr som ska uppfyllas eller hur kan man försäkra sig om att inte bli lurad..?
Position 10 på VIN verkar det vara.

Ta en titt här : http://en.wikibooks.org/wiki/Vehicle_Id ... /VIN_Codes
#483166
Tack för svar, då kommer följdfrågan, hur stor betydelse har det? är det någon som har egen erfarenhet av -08 resp -09 och kan beskriva hur skillnaden är och hur det påverkar beteendet??
#483231
fredrikwt skrev:Tack för svar, då kommer följdfrågan, hur stor betydelse har det? är det någon som har egen erfarenhet av -08 resp -09 och kan beskriva hur skillnaden är och hur det påverkar beteendet??
Jag hittade bl a den här infon från bjornw http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... x&start=20

Haldex Gen 1 till 3 skiljer sig tekniskt sett vitalt från Gen 4. Gen 1-3 oljepump drivs av rotationsskillnaderna mellan axlarna, utan rotationsskillnad finns inget oljetryck som kan låsa kopplingen. I Gen 2 och 3 har man insett att det går för långsamt och "spetsat" med en eldriven oljepump som ger ett visst start-tryck för snabbare reaktion. Start-trycket varierar mellan olika versioner (Volvo, VAG, LandRover osv) och årsmodeller.

Gen 4 har bara en eldriven oljepump och rotationsskillnaden mellan axlarna är bara en parameter till styrningen.
Teoretiskt sett kan alltså Gen 4 starta med helt låst koppling medans Gern 1-3 inte kan det.



Jag själv har inte upplevt någon större skillnad på mina bilar mellan 3 och 4 men det är ju en personlig reflektion.
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
#483278
Krollspell skrev:Teoretiskt sett kan alltså Gen 4 starta med helt låst koppling medans Gern 1-3 inte kan det.[/i]
Jodå det kan även gen 2 och 3 också göra tack vare att även dessa har en pre-charge pump som kan ansätta kopplingen redan innan rotationsskillnad uppstått. Man styr detta genom att starta pumpen vid behov.

I gen 4 har man snabbat upp det hela genom att pumpen går max hela tiden och en ventil står öppen, när man behöver tryck stänger man bara ventilen och trycket kommer snabbare ftersom pumpen alltid går för fullt.

Jag har aldrigt märkt skillnad i verkliga livet på gen 3 och 4.
Användarvisningsbild
av bjornw
#483384
VolvoB20 skrev: Jodå det kan även gen 2 och 3 också göra tack vare att även dessa har en pre-charge pump som kan ansätta kopplingen redan innan rotationsskillnad uppstått. Man styr detta genom att starta pumpen vid behov.
Ja, nästan. Gen 2 och 3 finns i flera varianter med olika stora el-pumpar. Beroende på variant kan de ge olika högt starttryck men det är inte lika stort som det tryck rotationspumpen bygger upp. Det innebär att vid tex motlut och ett tungt släp räcker inte starttrycket för driva runt bakhjulen från start. I löst och tungt underlag som sand/grus kan det också uppstå problem.

Jag har ägt och kört flera gen 2 och 3 bilar och vill nog påstå att skillnaden mot gen 4 är märkbar i svåra situationer. Sedan ska man komma ihåg att vilken gen det är inte är allt. Ett exempel är när kompisen inte lyckades backa i motlut med ett tungt släp, det släppte fram medans bakjåhjulen stod still. Han har en tiguan (gen 4). Vi provade med den xc90 vi hade då (gen 2) och efter lite hjulspinn fram så tryckte den upp släpet dit vi ville ha det. Tillverkarna anpassar hur mycket kraft som tillåts att skickas bakåt baserat på hållbarhet i drivlinan (ffa vinkelväxeln). Jag vet inte exakt vad tiguan tillåter men förmodligen ligger både den och andra vw och skoda modeller inte över 50%. V50 ligger också på runt 50% och XC90 tror jag tillåter 65%.
av Rick
#483418
Kan tillägga att XC70 Haldexen tillåter lite över 1000NM medans på XC90 tillåts över 1500NM innan AOC kopplingen slirar... Var inte plats för lika kraftig bakdiff på XC70 enligt volvo :roll:
Användarvisningsbild
av bjornw
#483422
intressant, vet du vad som tillåts på xc60?

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]