Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#476624
Efter att ha lagt in en beställning i Maj och en massa strul så har jag nu fått min dongle till GPS:en. (Ecoroute HD, pris ca 995kr)

Den skall passa alla Garmin som har Bluetooth och är en trådlös Bluetooth-dongle som man kopplar in i bilens OBDII-utag. Ingen separat stömförsörjning krävs och den kopplar upp sig mot GPS:ens skärm trådlöst. Själva grejen är att den höjer funktionen på GPS-Navigatorn till att kunna:
• Visa massa mätarinformation i realtid direkt från bilens system (kyltemp, insugstemp, pedalposition, motorbelastning, etc).
• Läsa av felkoder direkt i GPS:en och även nollställa dessa.
• Förbättra det miljökörningsprogram som finns i GPS:en (Ecoroute) genom att mäta bränleförbrukning i realtid. Displayen går att anpassa att visa de mätare man vill. Här är ett exempel. Lite onödigt men kul :) Gillar utseendet på displayen.

Bild

Man skall kunna få in en mängd mätare. Upp til 24 parametrar (beroende på bil):

Jag får dock bara ca 10-12 st. bl.a. :

• Intake air temperature information (temp insugningsluft)
• Coolant temperature data (kylvattentemp)
• Throttle position (gaspedalsposition)
• Fuel Pressure (Bränsletryck)
• Engine load (motorbelastning)
• Battery and charging system information (Batteriets Voltmätare)
• Mass airflow rate (från LMM:en)
• Timing advance (tändning)
• Speed (hastighet)
• RPM (varvtal)

Tyvärr får jag inte in:
• Intake manifold pressure (laddluftryck)
• Emissions (utsläpp)
Lite synd då jag verkligen ville ha in laddlufttrycket. Skall återkomma när jag testat lite mer. Kopplade in den igår.

p.s. Synd att Volvo inte inkluderade detta i de nya displayerna i V60/S60/XC60. Teknologin är ju gammal i sig men det hade ju varit busenkelt att bygga in när man ändå höll på. jag skulle iaf vara beredd att slanta upp en tusenlapp för at få detta i bilens originaldisplay med möjligheten att kunna anpassa utseendet eter vilka mätare man vil visa etc.
Senast redigerad av 4 Racetwin2, redigerad totalt 0 gång.
#476626
Trevligt tillbehör.
Onödig citering.
/greenbay
#476633
Tänkte bara kolla så jag har fattat rätt. Har varken gps eller nåt annat men kan ju vara kul o köpa o testa detta. Men det jag behöver är "ecoRoute HD, Europe" och en Garmin gps?

edit: Gps med bluetooth alltså?
#476637
Japp, Det stämmer. Garmin-Navigator + donglen (ca 1000kr) är allt som behövs. Navigatorn måste ha Bluetooth. På länken nedan kan du se vilka som skall vara kompatibla.

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=38354

Den skall enligt Garmin utnyttja en dold Bluetooth vilket gör att man kan använda GPS:ens ordinarie blåtand till tex telefonen utan att det störs (jag har dock bilens blåtand så använder ändå inte GPS:ens till telefonen).

Jag har en Garmin 1390T men den skall som sagt passa med alla garmin som har blåtand. Det är inte säkert att säljarna (mediamarkt, Elgiganten etc) vet om att denna finns för jag tror att jag har en av de första privatsålda i Sverige då de varit svåra att få fram.....har ju väntat 6 månader......
#476638
#476647
Fränt vad är det för grejjor, kan du länka till produkterna. är ju bra om man kan se motortemp då volvo anser att detta inte är en information som jag behöver....mutter mutter :D
#476655
Cox skrev:Fränt vad är det för grejjor, kan du länka till produkterna. är ju bra om man kan se motortemp då volvo anser att detta inte är en information som jag behöver....mutter mutter :D
Ha, ha:) Jag håller med. Här på forumet har klagats på både vattentemperaturmätaren och även batteristatusen då flera har dieselvärmare som efter en tid dragit ur batteriet. Båda dessa finns ju att lägga upp på displayen och det fina är att man kan anpassa displayen och flytta runt mtarna dit man vill ha dem samt även välja vilka 5 mätare man vill se.

Länk ser du i inläggen ovan till tex Dustin och Garmins hemsidor.

Själva donglen som man kopplar till OBD2-uttaget är ungefär som en mobiltelefon i storlek och fästs på undersidan av instrumentbrädan. OBD-utaget hitar du nere till vänster om raten på .

Det finns även liknande tillbehör till tex I-phone. Har för mig att OBD-donglen där låg på ca 1000 kr inkl mjukvara till telefonen.
#476660
Tackar för länkarna och infon, har dock en fråga kontakten passar den alla OBII är det standard på alla bilar ?
Eller kan man ange i beställningen att man har en Volvo o det blir rätt ?
#476664
ZizzoZ skrev:Tänkte bara kolla så jag har fattat rätt. Har varken gps eller nåt annat men kan ju vara kul o köpa o testa detta. Men det jag behöver är "ecoRoute HD, Europe" och en Garmin gps?

edit: Gps med bluetooth alltså?
Du måste ha Garmin grejjer.......

Om du inte vill köpa en ny Garmin GPS med bluetooth kan du köpa denna ODB-dongle itället, den är mycket billigare och ska funka på alla Android telefonlurar, Funderar på att beställa en.

http://www.droidstuff.se/index.php?page ... egory_id=7

Bild
Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]