Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pertan
#1170427
Jag vågade inte göra det själv och det var lite halv bråttom att fixa det då dom var nere på metall mot metall så jag lät Bilia göra det i samband med årliga servicen. Kostade förrutom servicen 1453:- att byta beläggen.
av Jimpen89
#1172713
Andra gången jag byter belägg, men denna gång bytte jag bromsskivor också. Förra gången tog jag lös motorn och skruvade tillbaka manuellt, men jag måste ha dragit sönder torxen då den var rund denna gång. Med andra ord omöjligt att ta lös motorn.

Kommer då ihåg tipset om att koppla motorn till ett 12V batteri och jäklar så lätt det var. Använde mig av ett gammalt batteri till en skruvdragare och det fungerade prima. Kommer använda mig av detta tillvägagångssätt i framtiden.

Snacka om att meka med bilen är en klockren definition av Lagen om alltings jävlighet. Here gud vad jag fick jävlas med bromsskivorna......
av least
#1172720
Oj, den lilla skruven ska "ju bara" hålla skivan på plats när hjulen är av. Antar att du kollade att själva gänget var okej när du återmonterade?
av oldtimersmc
#1172881
Funkar fin fint med "el-metoden"
av Cedrix
#1178875
Bytte belägg bak på min V60 idag, och det gick inte som jag hade tänkt mig,
Ena kolven vägrade röra på sig, helt omöjligt att trycka tillbaks den.
Fick plocka lös oket och dela på hela härligheten, såg då att det var lite ojämheter på insidan av oket, polerade bort dessa och sedan fungerade allt fint.
Vet inte om dessa fanns där innan eller om jag tryckte koven snett så de uppstod när jag försökte pressa in kolven. Eftersom oken ör av aluminium är dom lite känsligare än gamla hederlig gjutjärns ok.
av Hertigmeister
#1180731
Jag bytte ikväll belägg på min V70-2012. Efter att ha läst i tråden här konstaterar jag att det var hur lätt som helst. Jag lossade motorn till handbromsen vilket gick smärtfritt. Använde sen en vanlig tving för att trycka in kolven. Har du bytt Bromsbelägg själv någon gång så finns det inte mycket att tveka på här heller. Känns fint att kunna lägga pengar på något annat än att lämna in bilen för en sån här grej. Tack för bra tips i tråden!
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1187148
Tänkte bara flika in 2 saker. Mellan elmotor och bromsok; gör rent, fetta in med silikonfett eller helsyntetiskt smörjfett. Det läcker in vatten annars. Varit uppe innan, men kan aldrig bli nog uppmärksammat.

Bromsbygeln; de här bilarna är suuuuperkänsliga för rost under stålblecken beläggen vilar i. Jag har gått lös på säkert 3-4 bilar i det sista där det gått varm pga ytterst lite rost kvar. Allt måste bort.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 19

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]