Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
#720501
Det ligger med en anvisning, jag bytte förra året men valde att använda mig av VIDA i stället var mycket enklare.
Då jag har tillgång till VIDA, handlaren drog en vals för dig om dom nu inte har slutat med instruktionen.
av lundsbrunn
#720620
oki jag har köt vida och laddat hem det
fick med många program.. men fick ett använda namn bara
för att koppla in bilen så måste jag ha andvända namn å lösen ord...

det har jag inget
av Diil
#749164
Jag tog loss belägg och ok både fram och bak på min V70II MY10 med elektronisk handbroms i helgen, utan större problem. Jag rekommenderar starkt att man pressar ut kolven genom att pumpa på bromspedalen några gånger EFTER VARJE ÅTERMONTERING. Alltså, börja inte med nästa hjul innan du pumpat ut kolven på det föregående. Framför allt undviker man då översvämning i expansionskärlet.

Fram: Inga konstigheter. Pressa tillbaka kolven med en mejsel eller liknande. Ta bort båda plastlocken och lossa glidpinnarna med en insex stl 7. Ta bort fjädern på utsidan medelst finurlighet och lätt våld med skruvmejsel. Dra ur glidpinnarna för att få loss oket. Ta ur beläggen och byt/rengör/hångla med dem, vad du vill.
Återmontera i omvänd ordning. Pumpa ut kolven med några tramp på bromspedalen.

Bak: Se till att handbromsen inte är dragen/aktiverad. Ta bort handbromsmotorn genom att skruva bort de två torx T30 som håller plastkåpan mot oket. Lite pilligt att få ur den inre skruven men det gick. En kort och fast T30-mejsel rekommenderas, bits var problematiskt. Plocka bort motorn och lägg den ovanpå hjulupphängningen eller liknande. Där motorn greppar in i kolvens baksida sitter en kuggaxel, OBS, inte en torx! Skruva tillbaka axeln så långt det går. Jag använde en vanlig spårmejsel, det gick bra, axeln roterade lätt. Ca 10 varv tror jag att jag kunde skruva tillbaka den, beror så klart på hur långt kolven är ute. Obs att man skruvar medsols för att skruva tillbaka axeln, inte motsols som med en vanlig skruv. När axeln är tillbakaskruvad kan du pressa ut kolven med en mejsel eller liknande som vanligt. Släpp de två 15mm (eller 17mm?) som håller oket på plats. Ta bort oket. Härifrån är det raka spåret.
Återmontering: I omvänd ordning, dock är följande viktigt: Pumpa ut bromskolven genom att trampa på pedalen några gånger INNAN du skruvar in handbromsaxeln med en spårmejsel igen. Om du gör så kommer handbromsmotorn hamna i ungefär samma läge som tidigare, och inga varningssystem eller felkoder (om de nu finns) utlöses. Obs, jag är lekman, men det funkade bra för mig. Så, pumpa ut kolven, sedan skruva ut handbromsaxeln. Återmontera handbromsmotorn med sina två T30-skruvar. Klart!

Nu: Provbromsa för böveln! Och testa handbromsen i både med- och motlut, branta. Min fungerade alldeles utmärkt. Jag gjorde dessutom lite olika på höger och vänster bak så handbromsen betedde sig lite olika vid första och andra dragningen, men sedan justerade den in sig.

Jag kommer definitivt byta mina belägg själv även i fortsättningen. Tack Volvo för det enkla tillvägagångssättet!

/D
av Desmodue
#749236
Visst är det så att man riskerar att få leva med konstant varning på bromsen i sisplayen också om man inte kopplar upp sig mot Vida?
Användarvisningsbild
av MartinS
#749240
Desmodue skrev:Visst är det så att man riskerar att få leva med konstant varning på bromsen i sisplayen också om man inte kopplar upp sig mot Vida?
Inte om man gör som man skall, då går det utmärkt att byta utan dator, även om datorn underlättar lite.

/Martin
av qwerty
#749261
Om man handlar hos en auktoriserad volvo handlare och asken man får har en orange klisterlapp där artikelnumret osv står, så skall säljaren fråga om du vill ha monteringsinstruktion utskriven. Detta enligt nya regler från Volvo personvagnar sen iaf mars 2012.

De måste fråga om lappen på kartongen är orange, säger du nej är det en sak, men på begäran ska de skriva ut instruktionen.
Orsak? volvo personvagnar fick hemskt mycket samtal och mail från arga bilägare som trodde att vissa saker inte kunde bytas själv, exempelvis bromsbelägg bak vid elektrisk handbroms.

Denna info har jag från killen som sköter reservdelsförsäljningen där jag bor.
Användarvisningsbild
av henso
#749392
Har bytt både skivor och belägg bak idag. Instruktion finns i kartongen om du köper org belägg. (enl reservdelsnissen är beläggen samma som i de med manuell h-broms, någon kanske fått sådana och därmed inga instruktioner med.)
*Ta av hjulet -använd pallbock, handbroms av.
*Använd en 13mm samt en 15mm fastnyckel och lossa oket från glidpinnarna.
*Gör rent runt skarven ok/elmotor ,vänd upp elmotorn och lossa den med torx T30.
*Använd M8 intolv(vet ej om det är rätt benämning men så står det på min bitslåda iaf) och skruva tillbaks axeln medsolsför hand tills det tar stopp.
*Tryck in kolven(jag använde en tving och en hylsa för att inte trycka på axeln till handbromsen).
*Här bytte jag skivan
*Montera tillbaks motorn(jag bytte ut torxen mot vanlig insex då det är så dåligt djup på orginal nyckeltag i torxskruven )
*Sätt dit nya beläggen med de nya glidblecken.
*Sätt dit oket och dra fast med de nya skruvarna som medföljer.
*Tryck på bromspedalen några ggr tills den stumnar. Lägg på handbroms (motorn kommer att gå några sek).
*Sätt på hjul och upprepa på andra sidan.
av ivansson
#799986
Kanonbeskrivning! Vågade mej på att byta min bromsklossar igår efter mycket velande fram och tillbaka men så hittade jag denna tråden, gjorde som ni skrev och det var absolut inga problem :) nu sparade jag många sköna slantar. Tack ska ni ha :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 19

Blandband

Bakfjädrar.

Det där hade inte jag stressat upp mig ö[…]

Odb/felkådsläsare...

iCarsoft CR Max skall det stå...

Jag kollade lyktorna bak och de såg bra ut a[…]