Så, då har man fått tummen ur och faktiskt bytt, tänkte jag skulle försöka dela med mig lite och faktiskt bidra till forumet för en gång skull. Att ha läst Volvos manual på hur man byter alternativt ha utbytesgrillen framför sig så man vet var clipsen sitter underlättar.
Före:
Tryck ner centrum i clipsen, kanppen i mitten, efter det går alla plastsprintar att lyfta ur och man kan böja ut kanten. Spärren för att öppna huven är lite ivägen så här får man nyttja lite mer våld än vad som känns bra för att kunna "lyfta över plasten. Det går dock bra, inga knak eller annat som låter som man pajjar allt.
clipsen som håller grillen på insidan trycker man neråt på, en metallföremål på ca 20 cm hjälper till, clipsen i ovankant trycker man neråt, lossar väldigt lätt. Grillen sitter även med två clips på sidan, dessa är lite besvärligare att få träff på. Dessa ska petas inåt mot grillens centrum.
Clipsen som sitter i underkant ska även de pressas/klickas av mot grillens centrum, detta gav mig lite huvudbry eftersom det är i princip omöjligt att få träff på dessa och än mindre peta dem åt det håll de ska, i detta läge var det inte svårare än att böja grillen lätt utåt och ner med näven och klicka loss grillen. Även en revisor klarade av det efter lite tankeverksamhet...
grillen är nu av, den nya grillen trycks bara rakt in, tryck in den och dra lite utåt sen för att försäkra dig om att clipsen har greppat.
Böj tillbaka plasten på rätt sida om spärren till huven, plastpluggarna (eller vad jag kallade de ovan) ska nu tillbaka, dra upp sprinten så den står ovan centrumet likt bilden, när de är placerade i sina ursprungshål trycks sprinten ner till mittläget igen.
Och klart!
Jag har verkligen tummen mitt i näven, är fantastiskt otekniskt lagd - klarar jag klarar alla. Detta blev snudd på idiotbeskrivning men hoppas det hjälper någon. Ett enkelt lyft för bilen, tidsmässigt tog det mig ca 20 min inkl förberedelser, vilken normalhändig person som helst lär göra det på halva tiden. Känns som denna metod är bra mkt tidseffektivaren än att montera ner hela fronten... Det är ju inte rätt - men funkar ändå.