Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kollade på nya R-design grillen, tittade då även på monteringsanvisningen...
Måste man verkligen plocka ner hela fronten? finns det inte ett enklare sätt?

Känns som en hel del clips kommer gå sönder om man ska plocka ner det....
Senast redigerad av 1 fredrikwt, redigerad totalt 0 gånger.
av fredrikwt
Så, då har man fått tummen ur och faktiskt bytt, tänkte jag skulle försöka dela med mig lite och faktiskt bidra till forumet för en gång skull. Att ha läst Volvos manual på hur man byter alternativt ha utbytesgrillen framför sig så man vet var clipsen sitter underlättar.

Före:
Bild

Tryck ner centrum i clipsen, kanppen i mitten, efter det går alla plastsprintar att lyfta ur och man kan böja ut kanten. Spärren för att öppna huven är lite ivägen så här får man nyttja lite mer våld än vad som känns bra för att kunna "lyfta över plasten. Det går dock bra, inga knak eller annat som låter som man pajjar allt.
Bild

clipsen som håller grillen på insidan trycker man neråt på, en metallföremål på ca 20 cm hjälper till, clipsen i ovankant trycker man neråt, lossar väldigt lätt. Grillen sitter även med två clips på sidan, dessa är lite besvärligare att få träff på. Dessa ska petas inåt mot grillens centrum.
Bild

Clipsen som sitter i underkant ska även de pressas/klickas av mot grillens centrum, detta gav mig lite huvudbry eftersom det är i princip omöjligt att få träff på dessa och än mindre peta dem åt det håll de ska, i detta läge var det inte svårare än att böja grillen lätt utåt och ner med näven och klicka loss grillen. Även en revisor klarade av det efter lite tankeverksamhet...
Bild

grillen är nu av, den nya grillen trycks bara rakt in, tryck in den och dra lite utåt sen för att försäkra dig om att clipsen har greppat.
Bild
Bild

Böj tillbaka plasten på rätt sida om spärren till huven, plastpluggarna (eller vad jag kallade de ovan) ska nu tillbaka, dra upp sprinten så den står ovan centrumet likt bilden, när de är placerade i sina ursprungshål trycks sprinten ner till mittläget igen.
Bild

Och klart!
Bild

Jag har verkligen tummen mitt i näven, är fantastiskt otekniskt lagd - klarar jag klarar alla. Detta blev snudd på idiotbeskrivning men hoppas det hjälper någon. Ett enkelt lyft för bilen, tidsmässigt tog det mig ca 20 min inkl förberedelser, vilken normalhändig person som helst lär göra det på halva tiden. Känns som denna metod är bra mkt tidseffektivaren än att montera ner hela fronten... Det är ju inte rätt - men funkar ändå.
Tack för beskrivningen fredrikwt! Exakt vad jag sökte efter! :D

Hur mycket fick du lägga ut för den här nya grillen och var köpte du den?
(Jag har fått ett pris på 3555,- inkl. montering från braBil).
Är det nån mer än jag som tycker att -08-09 grillen ser bättre ut?
Tycker den nya ser lite "leksak" ut.
Smaken är som baken dock..
Problem med trafikinformation RTTI

Jag letade lite i bilen men det verkar inte som o[…]

Är där inga felkoder är det tä[…]

245 Turbo

Musbo i filterboxen???

Svårlösta vibrationer

För mej hjälpte det att ta bort alla […]