Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Janne_L
#368449
Hej!

Blir lite less ibland... allt detta står som sagt i den instruktionen jag skrev... sök på http://www.bildelsbasen.se där får man leta bland demonteringsobjekten oxå då det är rätt mycket att göra för skrotarna... bland annat är det en polisbil i småland som har ett drag på men skroten har den inte ute till försäljning... ring och lyssna vet jag!!!!!!!!!!!
Och!
Köp gärna ett drag som e en kopia, men köp orginalsatsen, med TRM.

Janne
Användarvisningsbild
av bjornw
#368628
nystrom skrev:Kollade pris på dragkrok igår och då fick jag 6200:- för drag och el-sats. Och 9000:- för allt monterat och klart. (Fast besiktning kvartstår )
Dessa priser fick jag på en fast originalkrok till XC60 från Volvobutiken:
- Draget 2213 kr
- Kabelsats 7-polig 563 kr
- Styrenhet (TRM) 819 kr
- Mjukvara 132 kr + jobb ca 500 kr.

Totalt ca 4300 kr för grejjerna. Tillkommer alltså själva monteringen och besiktningen.

Jag har monterat originalkrok själv på V50 och V70N utan krångel. Instruktionen är tydlig och bra. Jag har hjälpt till att montera en piratkrok på en V70 vilket var markant svårare med fler moment och fler lösa delar. "Kabelsatsen" till piratkroken var i princip ett gäng rullar med lös kabel...

Denna gång så betalade vi 6000 kr (listpris ca 6600) för en fast originalkrok monterat och klart. Det är en eftermontering som görs av handlaren så det borde inte spela någon roll att bilen är ny. 6200 för grejjerna och 9000 monterat låter som hutlösa överpris i mina öron.
av nystrom
#368821
Var iväg här om dagen till mekonomen och beställde ett avtagbart drag. De vart 4200:- för drag sen el-satsen gick väl på 1300:- . Valde de för jag har lite rabatt där och sen så är jag i stort behov av att använda släpet i dagarna.

Tackar för tipsen..
Nu ska jag bara fixa lite med el-biten så blir de besiktning sen:)
av Janne_L
#368866
micke011 skrev:Har tyvärr inget bra tips, men tycker att det är fult av Volvo att kräva nedladdning av programvara i bilarna bara för att man kopplar på en dragkrok eller installerar någon liten manick i bilen. Jag förstår att man vill ha betalt för sina tjänster men det är ju inte några billiga bilar eller tilbehör man säljer, det borde gå att ha programvaran förladdad för alla tillgängliga tillbehör men att man som kund får uppgradera om man skulle få fram något som inte fanns när man beställde bilen.
Om man använder orginalsatsen till extra lampor så krävs det oxå en VIDA programering. helt sjukt, men efter helgen kommer en monteringsanvisning även på extraljus.. ska montera det i helgen UTAN monteringssatsfrån volvo och VIDA programering.
Användarvisningsbild
av bjornw
#369200
Janne_L skrev:Monterar du med lös kabelhärva utan TRM, som du kopplar på alla lampor separat?
Om man ful-monterar utan TRM och mjukvaruuppgradering får man inte TSA (Trailer Stability Assistans) som fångar upp en vobblande vagn.
av Janne_L
#369214
bjornw skrev:
Janne_L skrev:Monterar du med lös kabelhärva utan TRM, som du kopplar på alla lampor separat?
Om man ful-monterar utan TRM och mjukvaruuppgradering får man inte TSA (Trailer Stability Assistans) som fångar upp en vobblande vagn.

det var det jag ville komma till. Själva järnklumpen e mindre viktig men TRM och kabelsatsen skulle jag inte byta ut. Trots att VIDA e nödvändigt.
av nystrom
#369374
Janne_L skrev:Monterar du med lös kabelhärva utan TRM, som du kopplar på alla lampor separat?
Nej jag köpte en riktig med alla kontakter och så... Men den kommer från mekonomen men de skulle va bara att plugga in....

Det jag märkte med mekonomens drag är att de försvinner helt och hållet när man tar bort kroken.
Man viker även undan kontakten så den försvinner också.....

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]