Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adyvaly
#384162
AndS skrev:Fick den bytt i veckan på vår diesel (tror det var den) för det var en "akut" åtgärd enligt ett servicemedelande för vissa dieselmodeller, just för att undvika topphaveri.
Kan du förklara lite mer?
av AndS
#384182
adyvaly skrev:
AndS skrev:Fick den bytt i veckan på vår diesel (tror det var den) för det var en "akut" åtgärd enligt ett servicemedelande för vissa dieselmodeller, just för att undvika topphaveri.
Kan du förklara lite mer?
Förklaringen var att om tryckrullen gick sönder så hoppar remmen av och kan trassla in sig i drivningen av kamremmen, vilket i de flesta fall leder till ett ventil/topphaveri.
av pvfreak
#408987
Just detta råkade jag ut för på min V70 2,4D (-09). Spännaren/sträckaren till generatorremmen vek sig med den påföljden att remmen for in i kamremmen.Haveriet var ett faktum.
Klarade sig med byte av kamaxlar,ventiler och topplock, dvs en komplett topp. Resten av motorn klarade sig. Hade gått c:a 7000 mil. Enligt killen på Volvo har denna spännare varit på "kampanj" , dvs att den skulle bytas mot en annan variant (kraftigare?) vid servicen som gjordes vid 6000 mil.
Varför detta inte var gjort kunde han inte svara på. Ev var inte mitt motornr med på kampanjen. men nu är den bytt mot en kraftigare.
av jarnsjua
#410119
jag har en V70 2,4D -10 som har ett felaktigt ljud vid tomgång, 1500-1800, 2000-2200 varv. Ljudet uppkommer när motorn har blivit varm efter ca 10 minuter. Det är oerhört enerverande och låter som ett skorrande ljud, som ett gamalt avgassystem som skramlar. Jag har haft min bil på verkstad 4 gånger och problemet ska vara att den nya remmen som installerades efter att den gamla spännaren vek sig ger ifrån sig ett märkligt ljud. Tyvärr finns det ingen lösning enligt Bilia/Volvo. Någon som har erfarenheter om detta och något bra svar på hur man kan få bort ljudet?
Användarvisningsbild
av adyvaly
#456602
Hej till alla,jag har problem igen med min S80 2.4D 2007 års modell ,motor har dött på en gång och jag vet inte vad är det för problem ,om det har något att göra med det missljud som jag hade innan.Min bil är nu i volvo service och har varit där i en och en halv vecka och dem vet inte heller vad är det för fel i bilen. :roll: :roll: :roll:
Användarvisningsbild
av adyvaly
#456614
jarnsjua skrev:jag har en V70 2,4D -10 som har ett felaktigt ljud vid tomgång, 1500-1800, 2000-2200 varv. Ljudet uppkommer när motorn har blivit varm efter ca 10 minuter. Det är oerhört enerverande och låter som ett skorrande ljud, som ett gamalt avgassystem som skramlar. Jag har haft min bil på verkstad 4 gånger och problemet ska vara att den nya remmen som installerades efter att den gamla spännaren vek sig ger ifrån sig ett märkligt ljud. Tyvärr finns det ingen lösning enligt Bilia/Volvo. Någon som har erfarenheter om detta och något bra svar på hur man kan få bort ljudet?
Hej.Har du fixat problemet med ljudet?
Användarvisningsbild
av adyvaly
#457710
Hej!Min bil är fortfarande i service , dem har sagt att det var en ventil som var sönder,och nu de säger att det var något annat som var fel inte den ventil och styrenhet som måste byta(dem är inte 100% var är det för fel).Kan det tar 2-3 veckor att byta en ventil och en styrenhet?
Användarvisningsbild
av adyvaly
#457971
Bilen är färdigt idag,ska köra i helgen och på måndag ska tillbaka på service och betala om det fungerar bra..........allt kostar 23.000-24.000 sek ungefär :-} :-} :-} :-} :-} :-}
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]