Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adyvaly
#363357
jag tror inte det,en motorn som är servat i tid hos volvo service i rätt tid(jag har servad bilen for 6000 kr precis 2 eller 3 veckor innan det började missljudet ) måste inte ha något missljud tycker jag.Jag hörde hur det låter en taxi bil som har got 40.000 mil,och det hörs inte något missljud.
av Tobbev
#363359
OK. Har du pratat med Liljas Bil i Alvesta och hört om de kan ta en titt på bilen istället för verkstaden i Växjö (som inte verkar hitta felet)?
Användarvisningsbild
av adyvaly
#363374
han som kollade min bil har semester,han kommer nästa vecka på måndag,jag ska prova igen,om dem vill inte hjälpa mig jag ska klaga till ARN.
Användarvisningsbild
av adyvaly
#365482
jag har ringt till Konsument södra Småland Ljungby Kommun och till volvo i Göteborg och sen till davissons bil (liljas bil)och de ska kolla en gång till,jag hoppas att de ska fixa min bil denna gång.:)
av moxin
#365538
Jag är ingen bilmekaniker men det är ett cykliskt missljud nästan hela vägen, förutom klassiskt dieselknatter. Min första tanke var att knocksensorn är defekt. har dock ingen personlig erfarenhet av detta, dessutom skulle väl motorn bete sig konstigt om det inte fungerade.

Däremot finns det något som har med Vacuumpumpen att göra...läs här lite:
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... 9&t=199671

Verkar som de har en idé.

"Om du pumpar på bromsen ett par gånger och sedan håller nere den slutar den då att knacka? Eller knackar mindre?
Då är det troligtvis stången i vakuum pumpen om jag fattat det hela rätt :?:"
av Rox
#366038
moxin skrev:Jag är ingen bilmekaniker men det är ett cykliskt missljud nästan hela vägen, förutom klassiskt dieselknatter. Min första tanke var att knocksensorn är defekt. har dock ingen personlig erfarenhet av detta, dessutom skulle väl motorn bete sig konstigt om det inte fungerade.

Däremot finns det något som har med Vacuumpumpen att göra...läs här lite:
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... 9&t=199671

Verkar som de har en idé.

"Om du pumpar på bromsen ett par gånger och sedan håller nere den slutar den då att knacka? Eller knackar mindre?
Då är det troligtvis stången i vakuum pumpen om jag fattat det hela rätt :?:"

Hallå!

Jag känner igen det felet med vaccumpumpen och det låter för djä,,,t. Fast det var när jag hade en Audi 100. Är det stången och fjädern så är det ett enkelt problem (så var det på Audin)
Jag kör också en S80 2,4d och den har rullat 10700 mil och jag hör inga missljud eller så, dock knattrar den mera nu när det är smällkalt vid kallstart och om man har glömt att aktivera den underbara värmaren.
Stå på dig för att få det hela ordentligt lokaliserat men som sagt kolla vaccumpumpen.
Användarvisningsbild
av adyvaly
#366114
jag fick igen tid hos de i Växjö därifrån köpte jag bilen för det är garanti 2 år eller 2000 mil,jag vet inte om du har lyssnat ljudet,du kan lyssna här
,men jag tror att det är inte normalt,din bil har 10700 mil.,min har 11500,jag vet att innan var det ingen missljud och många som hörde har sagt att dubbelsvänghjulet är inte defekt men det kommer att bli och det märks inte vid första anblick,om det är bara lite sliten bilen känner detta och i början gör bara ner det är kall motorn och sen ska börja göra hella tiden,det är 3 pers. som hade samma problem och visade till mig dubbelsvänghjulet,men tack för tipset jag ska säga till mekaniken om vaccumpumpen,dem har redan kollat det är 3-e gång när de ska kolla igen och de märkte att missljudet kommer från koppling eller transmission.(hoppas att ni förstår vad jag menar,kan inte så bra svenska)

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]