Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adyvaly
#369184
Jag har varit igen till service och de har inte hittat vad var det för fel men om det händer nånting med bilen dem ska fixa.Jag har bevis att det var missljud i motor och de vet inte varför den gör så när motor är kallt..... ?:-/ ?:-/ ?:-/ (S) (S) (S) (S)
Användarvisningsbild
av CarMan
#374516
Gör så här: Låt en mekaniker eller verkmästare gå ut o lyssna på ljudet så du hör att han har hört ljudet, nu vet ni båda att ljudet finns i bilen.

Sen ger du verkstan 2 alternativ.
Du talar om attt "du" köpt till extra garanti vid köpet.
Sen säger du att du lämnar bilen & ämtar den inte före den är tyst (du ska ha en annan bi att åka i undertiden din bil lagas) det viktiga är att det blir tyst, inte att det går fort at laga bilen (du har ju en annan av deras bilar att åke i)
Eller så ska du ha skriftligt på att dom står för alla kostnader om nått händer, var tydlig o förklar att det sk stå at dom ersätter allt, oavsett hur långt bilen gått & hur gammal den är, o det ska gälla även om du är utomlands! samt att du ska kunna vidarebefodra detta kontrakt till nästa köpare (för blien blir ju svårsåld om en köpare hör ljudet !!!)
av Nithin
#374539
adyvaly skrev:Orsak aggregatsrem.Bedöms som att det inte är något problem med att köra vidare)beslut från från Davidson bil AB i Växjö..
Se till att du har detta på papper!

"Missljud från hjälpaggregatrem. Ok att köra vidare."

Remspännaren till hjälpremmen kan vara dålig och sticker hjälpremmen kan den i värsta fall slå igenom skyddskåpan till kamaxelremmen och därmed orsaka ett motorhaveri.

DU SER TILL ATT HA ETT KLAGOMÅL FRÅN DIG SJÄLV, MÄTARSTÄLLNING, DATUM OCH ETT VERKSTADSUTLÅTANDE, PÅ PAPPER!!!!

Sen kör du bara på! :)
Användarvisningsbild
av adyvaly
#374812
CarMan skrev:Gör så här: Låt en mekaniker eller verkmästare gå ut o lyssna på ljudet så du hör att han har hört ljudet, nu vet ni båda att ljudet finns i bilen.

Sen ger du verkstan 2 alternativ.
Du talar om attt "du" köpt till extra garanti vid köpet.
Sen säger du att du lämnar bilen & ämtar den inte före den är tyst (du ska ha en annan bi att åka i undertiden din bil lagas) det viktiga är att det blir tyst, inte att det går fort at laga bilen (du har ju en annan av deras bilar att åke i)
Eller så ska du ha skriftligt på att dom står för alla kostnader om nått händer, var tydlig o förklar att det sk stå at dom ersätter allt, oavsett hur långt bilen gått & hur gammal den är, o det ska gälla även om du är utomlands! samt att du ska kunna vidarebefodra detta kontrakt till nästa köpare (för blien blir ju svårsåld om en köpare hör ljudet !!!)
DET ÄR EN BRA FÖRSLAG MED ATT GÖRA SOM DU SÄGER, :lol: :lol: :lol: ,JAG SKA PROVA.......... :wink:
Användarvisningsbild
av adyvaly
#374826
Nithin skrev:
adyvaly skrev:Orsak aggregatsrem.Bedöms som att det inte är något problem med att köra vidare)beslut från från Davidson bil AB i Växjö..
Se till att du har detta på papper!

"Missljud från hjälpaggregatrem. Ok att köra vidare."

Remspännaren till hjälpremmen kan vara dålig och sticker hjälpremmen kan den i värsta fall slå igenom skyddskåpan till kamaxelremmen och därmed orsaka ett motorhaveri.

DU SER TILL ATT HA ETT KLAGOMÅL FRÅN DIG SJÄLV, MÄTARSTÄLLNING, DATUM OCH ETT VERKSTADSUTLÅTANDE, PÅ PAPPER!!!!

Sen kör du bara på! :)
JAG HAR BEVIS FÖR ATT JAG VAR DÄR OCH DET VAR EN MISSLJUD I MOTORN .JAG FICK INGEN PAPPER FÖR ATT DE SKA FIXA MIN BIL OM DET GÅR SONDER EFTER GARANTI GÅR UT MEN OM DE SKA INTE GÖRA VAD DE LOVADE TILL MIG JAG HAR RÄTT ATT KLAGA 3 ÅR EFTER(HAR RINGT TILL KOMMUN OCH TILL A.R.N.) (D) (D) (D)
av Jwinkler
#374917
Luddigt vad dom menar med aggregatremmen??

Om det låter från den så skulle ja inte köra en meter, på 2,4 motorerna ställer sig remspännaren snett eller blir tvärstum och då dör motorn i en hast för att aggregatremmen flyger in i kamremmen och då har du en trasig topp ( 90% av bilarna får kamremshaveri 9/10 st) Toppen går ej att laga för överfallen klarar inte smällen och går av!? samt så flyger styrningarna runt i ventilkåpan efter det.

Men en aukt verkstad ska direkt kunna säga om det låter från remmen på den motorn? samt ska dom med säkra kort veta om problemen med remspännarna till aggregatremmen på just dieslarna.
Kanske förstog verkstans text fel?

"Missljud från hjälpaggregatrem. Ok att köra vidare."??


Good luck
av Nithin
#374927
En akutverkstad sysslar sällan med felsökning.

Och det spelar ingen roll vartifrån ljudet kommer sålänge en verkstad konstaterar att det är ok att köra vidare.

Men ha det skriftligt.


Muntligt funkar bra hos oss men vissa vill ha det skriftligt.
av Nithin
#374933
Jwinkler skrev:Luddigt vad dom menar med aggregatremmen??

Om det låter från den så skulle ja inte köra en meter, på 2,4 motorerna ställer sig remspännaren snett eller blir tvärstum och då dör motorn i en hast för att aggregatremmen flyger in i kamremmen och då har du en trasig topp ( 90% av bilarna får kamremshaveri 9/10 st) Toppen går ej att laga för överfallen klarar inte smällen och går av!? samt så flyger styrningarna runt i ventilkåpan efter det.

Men en aukt verkstad ska direkt kunna säga om det låter från remmen på den motorn? samt ska dom med säkra kort veta om problemen med remspännarna till aggregatremmen på just dieslarna.
Kanske förstog verkstans text fel?

"Missljud från hjälpaggregatrem. Ok att köra vidare."??


Good luck

Slår hjälpremmen in i kamaxelremmen så får du ett haveri med 100% säkerhet.
Och är det så gott att bara toppen är rökt så byter man den.
Är det däremot så att det finns andra saker i motorblocket som tagit stryk så kan ett motorbyte bli aktuellt.
av AndS
#374970
Fick den bytt i veckan på vår diesel (tror det var den) för det var en "akut" åtgärd enligt ett servicemedelande för vissa dieselmodeller, just för att undvika topphaveri.

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]