Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av troubleshooter
#360949
Hej,

Är lite fundersam, vad är det för serviceintervall på D5 AWD, min har passerat 5000 mil och ännu har
ingen lampa tänts, vet att jag kan titta i serviceboken men den är nedpackad i samband med flytt,
kommer inte ihåg om första servicen gjordes vid 2000 elller 3000 mil, vill inte riskera något bara =(

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Diesel5
#360956
troubleshooter skrev:Hej,

Är lite fundersam, vad är det för serviceintervall på D5 AWD, min har passerat 5000 mil och ännu har
ingen lampa tänts, vet att jag kan titta i serviceboken men den är nedpackad i samband med flytt,
kommer inte ihåg om första servicen gjordes vid 2000 elller 3000 mil, vill inte riskera något bara =(

Tacksam för svar
Jag har 3000 mil på våran D5 AWD -10 iaf låter som det borde vara nå fel på servivelampan i din bil.... Vad jag vet är det inte några bilar som har längre intervall än 3000 mil mellan service men som vanligt kan jag ha fel ;-)
#360958
Ska jag tolka det så att det är 3000, 6000, 9000 osv som intervallena ligger på då ? I så fall gjordes
servicen vid 3000 och då kan jag vara lugn, för då ska den ju inte tändas förräns om 900 mil =)
Användarvisningsbild
av Diesel5
#360964
troubleshooter skrev:Ska jag tolka det så att det är 3000, 6000, 9000 osv som intervallena ligger på då ? I så fall gjordes
servicen vid 3000 och då kan jag vara lugn, för då ska den ju inte tändas förräns om 900 mil =)
Ja då är det nog inge fel jag fattade som att du inte hade servat den nån gång sen den var ny :-O) men som sagt då e det ju lugnt =)
Användarvisningsbild
av Bothner
#361008
Vi Taxinissar har 2000 mil på dieslarna. Bara så du vet. De kunde inte garantera motorn med 3000 intervall. Men du har ju vanlig garanti ändå med 3000 mil. Ska du ha bilen länge kan det vara idé att byta olja oftare. Min 07:a varnade för låg oljenivå kring första servicarna, har du drabbats av det?
Användarvisningsbild
av CarMan
#361029
Din service intervall är:
3000 mil eller 1 år eller 750 motor timmar det som först infaller gör att du ska serva.

har du kört 1499 mil eller mindre kan du göra en anpasad service, anars ska du göra en underhåls service
man får INTE göra 2 anpasade servicer i rad, då ska man göra en underhåls service, även om man inte kört tillräckligt långt.

Första underhålls servicen man gör ska vara en så kallad 3000 mils service, andra underhåls servicen man gör ska vara 6000 mils & tredje underhåls servicen en 9000 mil Det fortsätter så, jag tror ni fattar.
Detta är oavsett vad mätarställningen står på på eran bil !!!

Det är alltså Korkat av volvo att fortfarande ha kvar mil intervallen i själva serviceprogramet, då detta förvillar. Bättre system det Ford har, deras benämningar är första service, andra service, trede service...
#361042
Tack för alla svar, 3000 Mil och en gång om året stämmer ganska bra in på min körning, har kört ca 5100 mil på snart 20 månader, så det lär väl
bli ganska exakt 6000 mil på två års dagen kanske ska ta mig en funderare på det där med ett extra oljebyte mellan servicarna bara för att...... :roll:
Man hör lite olika, typ att dagens motorolja är avsedd att kunna hantera 3000 mila intervallet, och att det är bortkastat med ett extra byte

Har inte haft någon direkt oljeförbrukning på bilen sedan jag fick den, aldrig behövt fylla på !
Användarvisningsbild
av CarMan
#361110
kör du med en helsyntet 0W30 A5 B5 olja så är det inga problem att åka 3000 mil
(men se för hunna till att det är A5 B5 du häller i...)
av zxcvbn
#772676
Gammal tråd, bättre kanske än att göra en ny. Min s60 d5 -06 serverades för exakt 1 år sen, nu har den gått 1200mil efter det, skall man göra en underhålls service? Har full stämplad service bok
Problem underrede framstol 740 88a

Jodå. Tack för tipset. Problemet ä[…]

Bakspoiler 854 se 96:a

Har du bakvingen kvar? Tråden är f[…]

Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos ha[…]

Dagen har ägnats åt lite bilfix nu n&au[…]