Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#267483
~Kalle~ skrev:2 liter/mil :shock: 8) Kan en Volvo dra så mycket?
En S80 V8 awd kan det! :wink: :-)-)

Men det var bara vad det stod på färddatorn just då. Jag hade nollställt den ett par mil innan och körde 100% stadstrafik och gasade friskt! Medelförbrukningen (mätt vid 'pumpen') över hela tanken blev 17,3l/100km.
av jhenrikj
#267766
Fått nån klarhet i problemet? Börjar reta mig mer och mer på samma sak och funderar på att lämna in bilen, men det vore ju bra om man visste att det gick att få nån ordning på det.

En annan fundering, min 2,5FT har en medelförbrukning enligt färddatorn på 1,1l/mil blandad körning...men eftersom det är 8 liter kvar i tanken när färddatorn hävdar att den är tom så är det väl troligen 10% fel även på bränsleförbrukningen? Körde ju faktiskt 70 mil på 57 liter i lördags....(men enligt färddatorn hade jag förbrukat ca 65 liter bensin under resan som bestod av mestadels motorväg i 135 knyck)
av ozzman
#269074
Tjena Henrik,

Kan inte direkt påstå att jag är nöjd med resultatet efter att verkstaden har varit på bilen. Sist lät jag bilen rulla tills den visade "... km kvar att köra" och ändå fick jag bara i 62 liter. Att tanken skulle rymma 70 liter har jag jäkligt svårt att tro.

I övrigt så förstår jag varför Volvo inte spelar i sama liga som BMW och Audi. Läderratten har börjat spricka (och nej, jag bär inte ringar och har inte kommit åt med ngt annat) samt det här med förbrukningen. Sjukt irriterande och man har inte ens haft bilen i 2 mån.
av jhenrikj
#269598
Har du kollat vad du har för snittförbrukning på färddatorn kontra verklig förbrukning? Jag körde 65 mil på 57 liter bensin i lördags, men enligt färddatorn hade jag en förbrukning på 10,2....detta hänger säkert ihop med att den rapporterar fel mängd kvar i tanken.
Användarvisningsbild
av bjornw
#269693
ozzman skrev:Är tankvolymen verkligen 70 l?
Jag hade för länge sedan en V70 2.4t MY01 som enl boken skulle ha 80l tank. Hade exakt samma symptom som dig. Efter flera turer till verkstan utan att de lyckades lösa problemet startade de ett case hos Volvo och fick snabbt ett servicemeddelande som sa att man bytt till 70l tank från och med ett VIN som var ca 20 från mitt. Jag hade alltså bara en 70l tank...

Att de skulle bytt till 60l från 70l känns dock lite mer avlägset.
av ozzman
#270786
Hej,

Henrik--> Tankade idag. Klickade ifrån och då hade jag fått in knappt 60 liter. Toppfyllde och fick i nästan 5 (!!!) liter. Har du testat att topfylla?

Jag brukar köra ca 85 mil på ca 60 liter.
av jhenrikj
#270915
ozzman skrev:Hej,

Henrik--> Tankade idag. Klickade ifrån och då hade jag fått in knappt 60 liter. Toppfyllde och fick i nästan 5 (!!!) liter. Har du testat att topfylla?

Jag brukar köra ca 85 mil på ca 60 liter.
Får inte ens i en liter extra när jag toppfyller.....
av Slezii
#271132
Hej!
Jag har tankat min S80D5 idag,då har jag kört 20 km efter det visade--:-- på displayen och tankade 66 liter.Jag tryckte på lastbil knappen på pumpen så det skulle gå fort,men då blev det mycket skumm och jag har inte topfylt sedan så jag är säker på att jag hade kunnat få in 70 liter i tanken. Faktum är att när det stod --:-- på displeyen så var det lite kvar på mätaren till bränslet. Jag vågade inte köra mer,men jag tror man kan köra rätt länge till efter det visar 0 och det är darför ni inte får in era 70 liter.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...