Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ozzman
#257386
Hejsan,

Ny på forumet och nybliven volvoägare. Har 2 frågor.

1) ´Tanken ska rymma 70 liter. Jag körde bilen tills reserven började lysa. Antar då att det ska finns ca 7 liter kvar. Jag fyller tanken men får bara i 55 liter. Förra omgången var det samma sak och då hade jag kört ett par mil med reserven lysandes rött. Då fick jag i 59 liter. Ngn som har varit med om samma sak? Hur många liter ska det finnas när reservlampan börja lysa? Boken säger 7 liter..


2) Hur fasen ser man när motorn är varm? Alla tidigare bilar jag har haft har på ngt sätt haft en indikator som visar hur varm motorn är. Är jag blind?


Kanske två korkade frågor men jag hade uppskattat lite svar.

Tack på förhand!
av riha
#257474
Fråga . Jag har en XC/0 d5 med 70 liters tank och när en börjr lysa så får jag i ca 63-64 liter så min verkar stämma. Låt verkstaden kolla bilen, den skall stämma bättre än vad din i nuvarande läge gör.
av ozzman
#257489
Hejsan grabbar,

Tack för svaren!

Det här med tanken, kan det spela ngn roll att bilen inte har kört mer än 180 mil? Fick bilen för ca 2 veckor sen. Iofs så inser jag själv att det är väldigt långsökt men grubblar över allt möjlligt. Kan det kanske vara mjukvaran?

Man bör kanske ta en sväng förbi Bilia...
av jhenrikj
#257570
ozzman skrev:Hejsan,

Ny på forumet och nybliven volvoägare. Har 2 frågor.

1) ´Tanken ska rymma 70 liter. Jag körde bilen tills reserven började lysa. Antar då att det ska finns ca 7 liter kvar. Jag fyller tanken men får bara i 55 liter. Förra omgången var det samma sak och då hade jag kört ett par mil med reserven lysandes rött. Då fick jag i 59 liter. Ngn som har varit med om samma sak? Hur många liter ska det finnas när reservlampan börja lysa? Boken säger 7 liter..
Jag har exakt samma "problem" med min V70II 2,5FT, första gången jag körde tills tanklampan tändes fick jag i 55 liter. Nästa gång fick jag i 58 liter, petitesser kan tyckas men nog borde man kunna köra upp 10 liter till om man har 15 liter kvar i tanken innan lampan börjar tändas.....
Användarvisningsbild
av Bothner
#257616
Nu har ju jag en 07:a, men jag har lyckats få i 70,5 liter en gång då visade färddatorn att jag hade 0 km kvar på resterande bränsle :wink: Det var lite nervöst sista km. Annars får jag alltid i ca 3 liter till, till toppfyllt, från det pumpen slår ifrån första gången.
av ozzman
#257618
Tjenare,

Henrik, har du hört dig för hos verkstaden om "problemet""? Kan man göra ngt åt det (typ uppdatera mjukvara)? Eller kör du bara på som vanligt?
av riha
#257623
70 liter är 70 liter. får man bara i 55 liter när lampan börjar lya så är det något annat än tankens storlek som är konstigt.

Ta en kontroll på en verkstad och låt dem undersöka det. Som jag skrev ovan, har alltid haft mätare för tankrymden som visat rätt, likaså på min nuvarande XC70 D5 -09.

Det skall inte spela roll om bilen gått 180 mil eller 30000 mil. Dt låter som det är fel på givaren.
av jhenrikj
#257626
ozzman skrev:Tjenare,

Henrik, har du hört dig för hos verkstaden om "problemet""? Kan man göra ngt åt det (typ uppdatera mjukvara)? Eller kör du bara på som vanligt?
Jag har haft bilen i 3 dagar...tankat 3 ggr, första gången tänkte jag inte direkt på hur mycket som gick i (det var typ kvarts tank i enligt mätaren när bilen levererades, tror det gick i ca 45 liter). Har inte direkt hunnit tänka mer på problemet, ska se vad det blir vid nästa tankning, ligger jag kvar ca 10 liter fel då så ska volvo få titta på bilen.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]