Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sim
#252765
hej.

har en v70 med performance ljud.

och tänkte koppla in en aktiv subwoofer i bagaget

någon här som gjort eller någon som har tipps på hur ja ska gå tillväga.

finns några kablar förberett bak?

om inte förberett tar ja gärna emot tips på vad ja behöver för kablar och var jag ska dra dem.

mvh/sim
av sim
#253199
ingen som vet?

omformulerar lite då

var kan ja få ström?
måste ja gå hela vägen fram till batteriet?

remote kan ja hitta det någonstans i bagaget?

lågnivå var blir lättast och smidigast att ta det?

mvh/sim
Användarvisningsbild
av bylle
#253245
Jag tror tyvärr att denna typ av eftermontering inte är särskilt enkel om det rör sig om tredjepartsprodukter.

Mitt förslag är att du i första hand kontrollerar med din Volvohandlare ang. eftermontering av original-subwoofern.
av pergrein
#253272
bylle skrev:Jag tror tyvärr att denna typ av eftermontering inte är särskilt enkel om det rör sig om tredjepartsprodukter.

Mitt förslag är att du i första hand kontrollerar med din Volvohandlare ang. eftermontering av original-subwoofern.

Har han bara Performance ljud så går det inte att han original suben, måste minst har HP
för att kunna ha suben och det går tydligen inte att eftermontera alls...

Mvh
Per
av ztaffans
#253309
Går det att montera originalsubwoofer enkelt själv om man har High Performance?
Det brukar ju kunna vara lite mjukvaruupdateringar som ska göras samtidigt om man eftermonterar saker.
Är alla sladdar framdragna redan?
Någon som har koll på detta och vad den kostar om man köper den i butik?
Användarvisningsbild
av bylle
#253366
pergrein skrev:Har han bara Performance ljud så går det inte att han original suben, måste minst har HP
för att kunna ha suben och det går tydligen inte att eftermontera alls...
Ah, sorry - my bad. Läste lite slarvigt och förknippade direkt Performance med HP med tanken om att standardljudet skulle heta något annat men det blev lite fel.

Frågan är om det egentligen är realistiskt att förvänta sig att kunna eftermontera den typen av tredjepartsutrustning i en nyare bil. Allt fler funktioner är, på gott och ont, integrerade i en och samma anläggning och jag tror inte merparten av Volvos kunder är intresserade av att vara med och betala utvecklingstid/produktionskostnad på att skapa gränssnitt/utgångar för eftermontering av tredjepartsutrustning som dessutom är från andra standarder än vad systemet i övrigt använder.

Vad jag förstått så ansluts det mesta inom ljud och bild i bilen numera på fiberoptik i MOST-nätet, och där känns det inte som att en baslåda från valfritt bilstereoföretag är redo att pluggas in utan vidare.
av sim
#253471
tack för era svar.

hmm det verkar klurigt det hära.
men måste f*n gå på något sätt =)

12v elutag finns väll som tillval i bagaget?
isf ngn som vet om det är förberett bak,och var isf?
eller om det finns någon annan ström att ta någonstans där bak?

"Vad jag förstått så ansluts det mesta inom ljud och bild i bilen numera på fiberoptik i MOST-nätet, och där känns det inte som att en baslåda från valfritt bilstereoföretag är redo att pluggas in utan vidare".

betyder detta att det inte går att koppla en lågnivåomvandlare från en högtalare till steget? :???:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#253485
sim skrev:tack för era svar.

hmm det verkar klurigt det hära.
men måste f*n gå på något sätt =)

12v elutag finns väll som tillval i bagaget?
isf ngn som vet om det är förberett bak,och var isf?
eller om det finns någon annan ström att ta någonstans där bak?

"Vad jag förstått så ansluts det mesta inom ljud och bild i bilen numera på fiberoptik i MOST-nätet, och där känns det inte som att en baslåda från valfritt bilstereoföretag är redo att pluggas in utan vidare".

betyder detta att det inte går att koppla en lågnivåomvandlare från en högtalare till steget? :???:
Klart det går.

-Ta ström från batteriet, det står väl i skuffen som på V70N
-Ta remoten från tex ciggutag som bara är på när tändningen är på.
-Ta signalen från högnivå till högtalaren (blir ju inte lika bra som lågnivå men det funkar ju i alla fall och så är originalsubben kopplad i alla fall)
Användarvisningsbild
av Variosboy
#253531
Är orginalsubben inkopplad på andra högtalare via lågnivåomvandlare i V70II?
Känns knepigt att det skulle vara löst så med tanke på att det finns en separat volyminställningsfunktion i stereon på den,
jag menar, varför skulle det bara vara volymfunktionen som är inkopplad till stereon å inte lågnivå också i så fall!?
Användarvisningsbild
av kave
#253535
VolvoB20 skrev: Klart det går.

-Ta ström från batteriet, det står väl i skuffen som på V70N
-Ta remoten från tex ciggutag som bara är på när tändningen är på.
-Ta signalen från högnivå till högtalaren (blir ju inte lika bra som lågnivå men det funkar ju i alla fall och så är originalsubben kopplad i alla fall)
Volvo PV fick mycket skit för att batteriet monterats bak på V70N. Nu har man placerat det fram, tack för det.

Jag hade sålt bilen och köpt en med åtminstone High Performance istället :) Det blir nog billigare och enkalre i längden.

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]

Oljud under bilen

Är länkarna till krängningshäm[…]

Bränslepump finns på bensinmodellerna,[…]

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]