Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#231180
XC90_Executive skrev: Sen är det väldigt intressant att alla har blivit så väldigt intresserade av förbrukningen. Det är just nu det absolut viktigaste som finns tydligen. Inga andra egenskaper på en bil spelar någon roll längre. Intressant utveckling.....
Håller med dig. Det blir så jäkla fånigt ibland när man läser att folk är rasande över att förbrukningen är 1 dl högre än beräknat. Dessa har köpt bilar för kanske 350.000kr som kommer att rasa 50% i värde på tre år, det blir 4860 kr i månaden i värdeminskning.

Att sedan bli upprörd av att dieselkostnaden blir 200 kr högre per månad (räknat på 12,5kr/lit och 2000 mil/år) är bara så fånigt.

Sila mygg och svälja kameler heter det
Användarvisningsbild
av henka35
#231192
andreas_lofgren skrev:
XC90_Executive skrev: Sen är det väldigt intressant att alla har blivit så väldigt intresserade av förbrukningen. Det är just nu det absolut viktigaste som finns tydligen. Inga andra egenskaper på en bil spelar någon roll längre. Intressant utveckling.....
Håller med dig. Det blir så jäkla fånigt ibland när man läser att folk är rasande över att förbrukningen är 1 dl högre än beräknat. Dessa har köpt bilar för kanske 350.000kr som kommer att rasa 50% i värde på tre år, det blir 4860 kr i månaden i värdeminskning.

Att sedan bli upprörd av att dieselkostnaden blir 200 kr högre per månad (räknat på 12,5kr/lit och 2000 mil/år) är bara så fånigt.

Sila mygg och svälja kameler heter det
Precis, om man köper en XC70 D5 för 450kkr då tycker jag inte man ska gnälla på dieselförbrukningen. Ett större problem är ju värdeminskningen.

//Henrik
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#231193
andreas_lofgren skrev:
XC90_Executive skrev: Sen är det väldigt intressant att alla har blivit så väldigt intresserade av förbrukningen. Det är just nu det absolut viktigaste som finns tydligen. Inga andra egenskaper på en bil spelar någon roll längre. Intressant utveckling.....
Håller med dig. Det blir så jäkla fånigt ibland när man läser att folk är rasande över att förbrukningen är 1 dl högre än beräknat. Dessa har köpt bilar för kanske 350.000kr som kommer att rasa 50% i värde på tre år, det blir 4860 kr i månaden i värdeminskning.

Att sedan bli upprörd av att dieselkostnaden blir 200 kr högre per månad (räknat på 12,5kr/lit och 2000 mil/år) är bara så fånigt.

Sila mygg och svälja kameler heter det
Men av en konstigt anledning så slutar ju alltid alla trådar i debatten i att Volvo är stenåler och BMW är 1000 ggr bättre för BMWs motorer drar 1dl mindre än volvo per mil
#231199
dali skrev:Det är väl en rätt överdriven tolkning. Jag har full förståelse för att folk som köper en ny, modern dieselbil som visar sig dra 30-40% mer än vad tillverkaren anger är besvikna.
Men är det 30-40 mer än vad tillverkaren säger, eller 30-40% mer än EU-normen? :wink: Om en 320d ska dra 0.48l/mil enligt EU-normen och den i verkligheten drar 0.76 istället. Är det ok? Är det då BMW som har skrivit ut fel?
Användarvisningsbild
av Atog
#231203
henka35 skrev:
andreas_lofgren skrev:
XC90_Executive skrev: Sen är det väldigt intressant att alla har blivit så väldigt intresserade av förbrukningen. Det är just nu det absolut viktigaste som finns tydligen. Inga andra egenskaper på en bil spelar någon roll längre. Intressant utveckling.....
Håller med dig. Det blir så jäkla fånigt ibland när man läser att folk är rasande över att förbrukningen är 1 dl högre än beräknat. Dessa har köpt bilar för kanske 350.000kr som kommer att rasa 50% i värde på tre år, det blir 4860 kr i månaden i värdeminskning.

Att sedan bli upprörd av att dieselkostnaden blir 200 kr högre per månad (räknat på 12,5kr/lit och 2000 mil/år) är bara så fånigt.

Sila mygg och svälja kameler heter det
Precis, om man köper en XC70 D5 för 450kkr då tycker jag inte man ska gnälla på dieselförbrukningen. Ett större problem är ju värdeminskningen.

//Henrik



men om man har tjänstebil och betalar bränslet själv så är det inte en så liten del som det känns.
av Lövet
#231223
VolvoB20 skrev: Men av en konstigt anledning så slutar ju alltid alla trådar i debatten i att Volvo är stenåler och BMW är 1000 ggr bättre för BMWs motorer drar 1dl mindre än volvo per mil
Så är det fortfarande om man bara diskuterar den faktiska förbrukningen och motorernas prestation, eller hur? Att estimera den faktiska ekonomiska betydelsen är en annan diskussion. Ungefär som min svärfar som köper nya dieselbilar var tredje år eftersom de är snåla, han kör runt 800 mil per år...
Atog skrev: men om man har tjänstebil och betalar bränslet själv så är det inte en så liten del som det känns.
Förmånsvärde för en normalt utrustad XC70D5II är 6000 kr brutto vilket vid 55% skatt ger 3300kr i månaden. 200 kr högre dieselkostnad är fortfarande kaffepengar. Förbrukning är bara viktigt i den politiska debatten. Om man verkligen vill göra något för miljön i Europa, se till att Tyskland och Polen slutar elda med kol. :evil:

Ett annat exempel på förbrukningstrams är dessa BlueMotion, DRIVE varianter och fan och hans moster. Hur mycket sparar dessa normalt, 3-5 cl per mil? Vilket fruktansvärt trams! Om bara genomsnittssvensson lärde sig att pumpa sina däck oftare så skulle den totala besparingen på alla bilar övergå detta tusenfalt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#231231
andreas_lofgren skrev:
VolvoB20 skrev: Men av en konstigt anledning så slutar ju alltid alla trådar i debatten i att Volvo är stenåler och BMW är 1000 ggr bättre för BMWs motorer drar 1dl mindre än volvo per mil
Så är det fortfarande om man bara diskuterar den faktiska förbrukningen och motorernas prestation, eller hur? Att estimera den faktiska ekonomiska betydelsen är en annan diskussion. Ungefär som min svärfar som köper nya dieselbilar var tredje år eftersom de är snåla, han kör runt 800 mil per år...
Atog skrev: men om man har tjänstebil och betalar bränslet själv så är det inte en så liten del som det känns.
Förmånsvärde för en normalt utrustad XC70D5II är 6000 kr brutto vilket vid 55% skatt ger 3300kr i månaden. 200 kr högre dieselkostnad är fortfarande kaffepengar. Förbrukning är bara viktigt i den politiska debatten. Om man verkligen vill göra något för miljön i Europa, se till att Tyskland och Polen slutar elda med kol. :evil:

Ett annat exempel på förbrukningstrams är dessa BlueMotion, DRIVE varianter och fan och hans moster. Hur mycket sparar dessa normalt, 3-5 cl per mil? Vilket fruktansvärt trams! Om bara genomsnittssvensson lärde sig att pumpa sina däck oftare så skulle den totala besparingen på alla bilar övergå detta tusenfalt.
Exakt det jag försökt säga hela tiden, de 200 kr jag spar i bränsle på att välja BMW istället för Volvo är en fis i rymden om jag jämför hur mycket dyrare BMWn blir i slutändan.

V70II D5 AWD 56.000 kr/år
525d xDrive Touring 76500 kr/år

Vad är 200 kr på månad då, ingenting.
av Lövet
#231244
VolvoB20 skrev:
Exakt det jag försökt säga hela tiden, de 200 kr jag spar i bränsle på att välja BMW istället för Volvo är en fis i rymden om jag jämför hur mycket dyrare BMWn blir i slutändan.

V70II D5 AWD 56.000 kr/år
525d xDrive Touring 76500 kr/år

Vad är 200 kr på månad då, ingenting.
Det här är den ekonomiska sidan av bränslefrågan. Men när man diskuterar motorers kvalitet och prestanda är det omöjligt att inte använda förbrukat bränsle i förhållande till prestanda som kvalitetsfaktor. Där ligger D5an pyrt till.

(Oavsett att du tycker att det beror på andra faktorer. D5 är en modell, inte bara en motor)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#231245
andreas_lofgren skrev:
VolvoB20 skrev:
Exakt det jag försökt säga hela tiden, de 200 kr jag spar i bränsle på att välja BMW istället för Volvo är en fis i rymden om jag jämför hur mycket dyrare BMWn blir i slutändan.

V70II D5 AWD 56.000 kr/år
525d xDrive Touring 76500 kr/år

Vad är 200 kr på månad då, ingenting.
Det här är den ekonomiska sidan av bränslefrågan. Men när man diskuterar motorers kvalitet och prestanda är det omöjligt att inte använda förbrukat bränsle i förhållande till prestanda som kvalitetsfaktor. Där ligger D5an pyrt till.

(Oavsett att du tycker att det beror på andra faktorer. D5 är en modell, inte bara en motor)
Jo, jag vet att vi har olika grundtankar, jag försöker alltid väga kvalite/prestanda mot priset jag betalar, om jag skippar pris-parametern skulle jag göra helt andra val, helt säkert
Användarvisningsbild
av Tomas L
#231248
henka35 skrev:
andreas_lofgren skrev:
XC90_Executive skrev: Sen är det väldigt intressant att alla har blivit så väldigt intresserade av förbrukningen. Det är just nu det absolut viktigaste som finns tydligen. Inga andra egenskaper på en bil spelar någon roll längre. Intressant utveckling.....
Håller med dig. Det blir så jäkla fånigt ibland när man läser att folk är rasande över att förbrukningen är 1 dl högre än beräknat. Dessa har köpt bilar för kanske 350.000kr som kommer att rasa 50% i värde på tre år, det blir 4860 kr i månaden i värdeminskning.

Att sedan bli upprörd av att dieselkostnaden blir 200 kr högre per månad (räknat på 12,5kr/lit och 2000 mil/år) är bara så fånigt.

Sila mygg och svälja kameler heter det
Precis, om man köper en XC70 D5 för 450kkr då tycker jag inte man ska gnälla på dieselförbrukningen. Ett större problem är ju värdeminskningen.

//Henrik
Varför skulle inga andra egenskaper vara intressant, om man är intresserad av låg bränsleförbrukning? Tror ni att bränslepriserna kommer att vara högre eller lägre i framtiden? Kommer bilar med låg bränsleförbrukning att ha bättre eller sämre andrahandsvärde än de med hög bränsleförbrukning?

Självklart så är även andra egenskaper intressanta, men det är också intressant att Volvo ofta hamnar sist i tester när det handlar om förbrukning, jag talar då om deras modeller med dieselmotorer.

Volvo själva har, något sent, insett att motorer (och automatlåda) inte riktigt håller måttet, utan var i behov av en uppgradering.

Bild
Senast redigerad av 1 Tomas L, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]