Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#231037
Ottoman skrev:När man hör med de som haft V70N med D5 så är deras egna variationer mellan stad/landsväg och motorväg inte lika stora som för V70II, vad kan detta bero på trots att motorn är densamma? Någon input?
V70II har sämre aerodynamik
V70II har större forntarea
V70II väger mer
V70II har en automatlåda som är sprotigare proggad, speciellt om du jämför med lite äldre automater i V70N D5
av Vålvå
#231044
Håller med er om förbrukningen, den pendlar mellan 0,6--0,9. Har som jag skrev i en annan tråd, just avverkat c:a 40 mil landsväg i rask takt med dubbade vinterdäck och landade på 0,64 vilket jag anser är riktigt bra! Jag tror inte man ska mesa för mycket med gasen, för jag låg i omkörningsfil mest hela tiden och trodde själv på en helt annan förbrukning (0,8) än vad det blev.Vad jag också gjorde denna gång var att jag inte använde farthållaren.
av Amli
#231070
JE Jr skrev:Hej! om bilarna ligger långt över specad förbrukning, så klaga i första hand på körcyklerna där man certar förbrukningen!! Det är väl klart att alla tillverkare försöker får så låg cykelförbrukning som möjligt.
Skillnaden är att de flesta andra tillverkare lyckas ha en förbrukning som ligger något så när körcyklerna i verklig förbrukning. Det är ju samma förutsättningar för alla andra med andra ord. Missnöjet tror jag ligger mer i att man blivit så missvisad än att det faktum att bilen drar mycket. Hade Volvos siffror visat mer korrekta siffror mot verkligheten hade man åtminstone vetat det innan köp och därmed varit förbered. Nu tror man att man ska kunna ligga på t ex 0.65 och i själva verket är det 0.8... ??:-/
#231077
Det är precis exakt samma sak med BMW. Enligt EU-normen ska en 320d sedan ligga på 0.48l/mil. TV fick fram att 0.76 ligger närmre verkligheten. Den var dessutom över en sekund efter till 100km/h mot vad fabriken säger.

Samma med 320i Touring. 0.62 enligt EU-normen och TV fick det till 0.97l/mil.
av riha
#231083
Verkar som vi får ytterligare en "förbrukningstråd" här inne som säkerligen också kommer bli riktigt lång.

Varför inte ta en titt på den befintliga tråden som är uppe i ett tvåsiffring antal nu.Där hitar ni en hel del info.
av AndS
#231125
kan instämma med vad ni upptäckt att håller man sig under 110km/h och nedåt så kan man hålla siffrorna nere, men lägger man sig på ett tempo ovanför så sticker direkt förbrukningen 1-2dl . Och jag avser då lugn körning och samma körstil, sedan finns nog risken att med högre hastighet på t.ex. vägar med mitträcke så blir det flera omkörningar med mera gasande för att inte hamna bakom någon lastbil eller långsamkörande när det blir enkel körbana, vilket då blir en bieffekt av den högre hastigheten.
Användarvisningsbild
av Atog
#231135
tycker det är intressant med förbrukningarna och hur det stämmer överens med vad som är uppgett på reg.papperna.
Har pendlat till jobbet ( 5mil enkel väg )med min privata v70 2,4 140hk -05á nu ett tag. den ska dra 0,9 vid blandad körning , men när jag tankade den igår så hade den dragit 0,74.

Däremot när jag kör med min tjänstebil så drar den på samma körning drygt 0,9. men den ska enligt uppgifterna dra 0,73. Detta är en xc 70 d5 -08á.
Känner mig faktiskt grundlurad av volvo då ju deras förbrukningsvärde låg till grund när jag valde tjänstebil.

Åkte tidigare bmw 525d och även den låg ju under blandade körnings värdet när jag pendlade till jobbet.
av Arese
#231140
XC90_Executive skrev:Denna är från TV;

Audi A6 2,8FSI, BMW 525i, VW Passat 2,0TFSI och V70 2.5T. Lite OT, men bara för att visa att Volvo inte är sämre än någon annan.

Bild
Hej

Jag har haft en 325i med den motorn. Den drog 0,99 l/mil Växjö - Nürburg ToR inkl 16 varv på Nürburgring. I normal körning låg den på 0,87-0,89. Min V70 2,5FT tar ca 1,0 l mil (på bensin) vid samma körning (betydligt lugnare förmodligen då den inte inbjuder till "sportig" körning) med mycket landsväg i momsat tempo.

Mycket intressant att Volvochaffisar är så intresserade av förbrukning, det har blivit en mycket större snackis än prestanda

Mvh
Arese
Senast redigerad av 1 Arese, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]