Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#231440
Nu finns ju inte V70II 2,4 men hade den funnits så hade säkerligen din grannes förbrukning legat runt 0,95 med en sådan. Det blir lite svårt att jämföra mellan modellerna när både vikt och luftmotstånd har ökat.

Men att förbrukningen generellt går för samtliga motorer upp vid ett modellskifte är inget annat än uselt.
av Arese
#231444
Variosboy skrev:Jag bytte från en V70N 170hk, och upplever min 2.4D som mycket piggare och råstarkare, visserligen var den förra en automat och denna är en manuell (tack å lov).

Med min 170hk automat hamnade jag (med min körstil och mina normala körsträckor) ALDRIG under 1.0l/milen oftast låg jag på mellan 1.2 och 1.4 l/mil.

Med min 2.4D ligger jag (med sommardäcken 245/40/18) på 0.87 och med vinterdäcken på har jag dom sista två tankningarna hamnat på 0.77. Och det skall tilläggas är med exakt samma körstil/vägar..

För min del alltså: (med ca 2000 mil om året som jag åker)

V70N: (räknat på min lägsta genomsnittsförbrukning: 1.2 x 11:-/liter x 2000 +2450:- skatt = 28850:-/år
V70II: 0.87 (räknat på min sommardäcksförbrukning) 0.87 x 12:-/liter x 2000 + 4500:- skatt = 25380:-/år

Så för min del går ju kalkylen ihop, då jag valde mellan 2.5T och 2.4D så tror jag absolut inte att jag hade kapat bensinförbrukning på 2.5T jämfört med min gamla 170Hk:are.
Hej

Motsäger inte alls att man får lägre bränslekostnader men en 2,4D än en 2,5T. Priset man betalar är i stället mycket sämre prestanda. Själv valde jag 2,5FT framför D5 trots att jag kör 6000-7000 mil om året och D5 därmed hade varit ekonomiskt mer fördelaktig för mig. FT:n har avsevärt bättre prestnada i hög fart samt går avsevärt komfortablare ur vibrations- och ljudhänseende, det är jag beredd att betala en peng för.

Min fru hade tidigare en V70N -07 170 hk manuell, den upplever jag som mycket piggare än V70II 2,4D. Fast det förutsätter förstås att man använder lådan. Fast varför skulle man inte göra det, bensinfemman låter fint när den får sjunga ut ordentligt. :D

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Variosboy
#231446
Intressant att du skriver: "avsevärt bättre prestanda i högfart)" i en 2.5FT än i D5 då D5:an faktiskt har en höra max toppfart än 2.5FT.
Att sedan skiljer 0,8 sekunder mellan dom från 0 -> 100, det kan ju diskuteras om det överhuvudtaget är märkbart.

Att prestandan är sämre i 2.4D än i 2.5FT (på pappret) är ju i och för sig sant, men att valet föll på 2.4D var för min del bland annat på grund av att man får dra tyngre släp med den.

Gällande vibrationer och komfort så är det ju en högst personlig åsikt så där lägger jag mig inte i :) Men vad menar du med : "Värt att betala en peng för" efterssom D5:An är dyrare!?
av Lövet
#231448
Oavsett hur gärna dieselälskarna vill få det till det så kan aldrig någonsin en 185 hk diesel vara snabbare än en 200 hk bensinare i acceleration. Det har visserligen inte med bränslet att göra utan är ett matematiskt faktum, högre effekt = bättre maximal acceleration.

(Nu kommer väl dieselälskarna att hävda att på högsta växeln minsann så går det fortare men så ska man inte köra en bensinare)
av Arese
#231449
Variosboy skrev:Intressant att du skriver: "avsevärt bättre prestanda i högfart)" i en 2.5FT än i D5 då D5:an faktiskt har en höra max toppfart än 2.5FT.
Att sedan skiljer 0,8 sekunder mellan dom från 0 -> 100, det kan ju diskuteras om det överhuvudtaget är märkbart.

Att prestandan är sämre i 2.4D än i 2.5FT (på pappret) är ju i och för sig sant, men att valet föll på 2.4D var för min del bland annat på grund av att man får dra tyngre släp med den.

Gällande vibrationer och komfort så är det ju en högst personlig åsikt så där lägger jag mig inte i :) Men vad menar du med : "Värt att betala en peng för" efterssom D5:An är dyrare!?
Hej

2,5FT har en toppfartspärr vid 210 km/h. Även om jag har testat den några gånger :D så är det sällan jag kör över 200 km/h. Upp till 210 km/h är FT mycket snabbare än D5.

I maximala termer har en FT mycket bättre prestanda än en D5. Gjorde en uträkning i en annan tråd baserad på motorernas effektutveckling för att visa vilken effekt man har tillgång till vid en maxacceleration mellan 100 till 150 km/h (motsvarande att köra om ett par långtradare på landsväg). I en FT har man tillgång till ca 190 hk i medeleffekt i detta intervall och i en D5 ca 170 hk. Klart att en FT då är avsevärt snabbare.

Komfort bygger såklart på egna preferenser; själv tycker jag att vibrationer är okomfortabelt.

Ang. kostnader:
Eftersom jag kör så mycket så hade D5 blivit billigare eftersom jag får lägre bränslekostnader och detta kompenserar ut det högre förmånsvärdet.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Tomas L
#231457
Sen är det väldigt intressant att alla har blivit så väldigt intresserade av [acceleration]. Det är just nu det absolut viktigaste som finns tydligen. Inga andra egenskaper på en bil spelar någon roll längre. Intressant utveckling.....

;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#231468
Tycker alla trådar tokfixerar på motorn. Tittar man på bilar som har fått ner förbrukningen 10% nyligen (Volvos nya snålmodeller, Audi A6, BMW mfl) och kikar på vad man gjort så är det ju ett batteri med saker FÖRUTOM motorn, tex
-Lägre vikt med andra material.
-Lägre luttmotstånd men andra fälgar
-Bilen sänkt 20 mm
-Slätare undersida på karossen
-Högre utväxling
-Effekrivare automat
-Lägre rullmotstånd däck
-Kör generatorn extra mkt när man motorbromsar
-El-Servo
-Variabla kylluftintag (kylargardinen är tillbaka från 60 talet )
-osv
-osv
-osv
Ingen tillverkare har fixat bara motorn och fått stora besparingar.

Här har vi lika stora förhoppningar att en ny D5 ska fixa allt, precis som att Obama ska fixa allt ensam i USA
Användarvisningsbild
av Tomas L
#231481
VolvoB20 skrev:Tycker alla trådar tokfixerar på motorn. Tittar man på bilar som har fått ner förbrukningen 10% nyligen (Volvos nya snålmodeller, Audi A6, BMW mfl) och kikar på vad man gjort så är det ju ett batteri med saker FÖRUTOM motorn, tex
-Lägre vikt med andra material.
-Lägre luttmotstånd men andra fälgar
-Bilen sänkt 20 mm
-Slätare undersida på karossen
-Högre utväxling
-Effekrivare automat
-Lägre rullmotstånd däck
-Kör generatorn extra mkt när man motorbromsar
-El-Servo
-Variabla kylluftintag (kylargardinen är tillbaka från 60 talet )
-osv
-osv
-osv
Ingen tillverkare har fixat bara motorn och fått stora besparingar.

Här har vi lika stora förhoppningar att en ny D5 ska fixa allt, precis som att Obama ska fixa allt ensam i USA
Har någon påstått att "allt" är D5:ans fel?

Så problemet är att V70II är en i grunden dålig konstruktion och det finns ingenting att göra med motor och växellåda? Självklart inte. Många av de åtgärder du listar upp går f ö att införa på V70II utan modellbyte, så varför gör inte Volvo det först om det har större effekt än uppgradering av motor/växellåda? De som borde veta bäst, Volvos kontruktörer, har valt att börja med motor/automatlåda. det kommer säkert fler åtgärder om de tycker att det är nödvändigt.
#231485
Allt handlar om pengar. Volvo har inte råd att plocka ner alla sina motorer i programmet och optimera dom för att dra så lite bränsle som möjligt. När BMW gjorde det så la dom ner ENORMA summor!

Nu kommer det ju dock lite nytt....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#231496
Tomas L skrev: Har någon påstått att "allt" är D5:ans fel?
Det verkar ju vara den allmänna uppfattningen, vilket jag försöker säga imot
Tomas L skrev: Så problemet är att V70II är en i grunden dålig konstruktion och det finns ingenting att göra med motor och växellåda? Självklart inte. Många av de åtgärder du listar upp går f ö att införa på V70II utan modellbyte, så varför gör inte Volvo det först om det har större effekt än uppgradering av motor/växellåda? De som borde veta bäst, Volvos kontruktörer, har valt att börja med motor/automatlåda. det kommer säkert fler åtgärder om de tycker att det är nödvändigt.
Motor och låda skriver du, precis, på automatarna är aut-lådan en stor bov. Vissta kan man förbättra D5an men at bara göra det kommer inte att ge dramatisk skillnad.

Volvo har ju rätt begränsat med pengar, speciellt nu, och orkar inte att dra för många program samtidigt . D5+Automaten har ju hängt med sen -06 och därför kommer en uppgradering, V70II är ju så ny att man inte hunnit fila så mycket på den än.

Läste för övrigt att en grupp ingengörer hos Volvo filat på att få ned förbrukningen på volvo nya "snål-bilar" del mot Fords inrådan och del på fritiden. Om det stämmer så säger det ju en hel del.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]